Gå til innhold

Et førsteinntrykk av netbooken Asus 1101HA


Anbefalte innlegg

Hei.

 

For en tid tilbake kjøpte jeg meg ny netbook som erstatning for min aldrende Acer Aspire One. Ønsket for en ny netbook var primært å få en økning i skjermstørrelse, skjermoppløsning og generell ytelse. Forhåpningene ble store da jeg oppdaget Asus 1101HA i div. nettbutikker - en maskin spesifisert med Intel Atom Z520, 2 Gb DDR2 - minne, 250 Gb harddisk og Intel GMA 500 - og bestillingen ble dessverre utført før jeg hadde lest tilstrekkelig mange tester av den. Under følger mitt førsteinntrykk av maskinen og konklusjonen grunngir hvorfor folk med behov for ytelse bør avstå fra å kjøpe denne modellen.

 

Unboxing og førsteinntrykk av byggekvalitet:

 

Maskinen ble levert i en normalt solid pappeske som dessverre ikke tålte behandlingen den fikk under frakten med Tollpost Globe. Pappesken og laptopen var regelrett knust til pinneved ved levering, og det ble sporenstreks kjørt retur. En uke senere fikk jeg tilsendt ny maskin, denne gangen med posten. Til tross all negativ omtale av sistnevnte firma - posten behandler iallefall pakkene med respekt.

 

Pappesken inneholdt laptopen, lader, pusseklut, manualer og OS-, driver- og bloatware-cd. En grei utstyrsliste, men Asus kunne for all del lagt ved en bæreveske av noe slag. Det burde man forvente mtp. at maskinen kostet nærmere 4000 kr.

 

Maskinen er solid bygd i hard glossy plast. Det er lite svikt i tastaturet og forsvinnende lite knirking og knarking. Maskinen er en fettmagnet av en annen verden, men den medfølgende pussekluten hjelper - en stund.

 

 

Skjermen:

 

Skjermen er et stort pluss med denne maskinen - en LED- baklyst 11,6" skjerm med god lysstyrke, høy oppløsning (1366x768) og grei innsynsvinkel. Rammen rundt skjermen består av den samme glossy plasten som ellers på maskinen, men er ganske smal. Skjermen er forøvrig glossy med de fordeler og ulemper dette medfører.

 

Tastatur og touchpad:

 

Tastaturet er så og si like stort som et normalt laptoptastatur, og det er svært godt å skrive på. Man får god respons og tastene bråker ikke særlig mye.

 

Touchpaden liker jeg ikke, men for å være en netbooktouchpad er den god. Sammenlignet med touchpaden på min macbook pro, er den tragisk. Den støtter multifunksjoner slik som scrolling med to fingre, men responsen er så som så. Touchpaden består av små groper i plasten og er av glossy plast, noe som gjør at det blir for mye friksjon. De fysiske museknappene er helt ok.

 

Tilkoblinger:

 

Maskinen har 3 stk USB 2.0- porter som er et stort pluss og i tillegg har den kenningstonlås, VGA- ut og ethernetport. Den har også SD- kortleser. Dette er helt greit for en maskin i dette prissegmentet, men jeg savner en digital skjermutgang.

 

Ytelse og batteritid:

 

Maskinen leveres med Windows 7 og sies å kunne kjøre filmer i HD- oppløsning. Med dette skulle man tro ytelsen er god, men maskinen skuffer stort på dette planet. Dens store ankepunkt er den svake enkeltkjerneprosessoren på 1,33 GHz. En fin egenskap i bios er at prosessoren kan overklokkes med 30 %, men for min del fryser maskinen dersom man forsøker seg på en overclock over 20 %. Skuffende og noe irriterende etter min mening, men jeg vil tro det har lite å si i utgangspunktet.

 

Det tok en evighet å konfigurere Windows 7 ved første oppstart, og maskinen var stappet full med en haug av bloatware fra fabrikk. Jeg valgte derfor å kjøre ren installasjon av Windows 7, uten at dette hadde stort å si på ytelsen.

 

Maskinen oppleves som treg i de fleste situasjoner, særlig ved forsøk på multitasking. Det hjelper stort på å skru av aero, kjøre defragmentering og overklokke prosessoren, men det forandrer ikke det faktum at maskinen føles litt treg hele tiden ved bruk av grunnleggende funksjoner.

 

Maskinen er også så treg at jeg har problemer med å streame youtube -videoer skikkelig. De er ofte trege i animasjonen, med tendenser til hakking og stopp. Ytelsen på youtube - videoer er høyst avhengig av nettleser, og i så måte er Google Chrome å anbefale. Youtube- videoer i HD kan man bare glemme.

 

Battertiden opplyses til hele 9,5 timer. Dette forutsetter at man bruker strømsparingsmodus og lav lysstyrke, og i denne modusen er maskinen ulidelig treg. Med overklokking av CPU og normal lysstyrke vil batteritiden bli betydelig redusert, men vi snakker fortsatt om langt over 5 timer. Hvor bra batteritiden er med 30 % overklokking av CPU vet jeg naturligvis ikke, men jeg vil anta at den er rundt 5 - 6 timer. Et stort pluss er at batteriet ikke stikker ut på baksiden.

 

Konklusjon:

 

Totalt sett er jeg misfornøyd med denne maskinen, og dette beror seg utelukket på generell ytelse. Man skal ikke forvente for mye av en netbook til 3000 - 4000 kr, men et minstekrav bør være tilfredsstillt. Tilfredsstillende youtube - straming er iallefall et av mine minstekrav, og dette fikser ikke maskinen. Alle oppdateringer er utført, deriblant bios, til liten forandring.

 

Maskinen er forøvrig godt bygd og fremstår som svært pen. Den kan anbefales til de som trenger en maskin til lette oppgaver slik som nettsurfing, e-post og office. Til de fleste andre oppgaver blir den for treg og skaper bare irritasjon. Det hører også med at man fort får en svært fin ytelse på vanlige laptoper i samme prissegment.

 

Til dere som trenger en ny notebook anbefaler jeg å kjøpe en litt større laptop, eventuelt vente på Asus 1201N netbook som snart kommer på lager i diverse nettbutikker. Sistnevnte maskin er i utgangspunktet lik 1101HA, men har en vesentlig bedre og raskere prosessor.

 

Håper posten var til nytte, og kom gjerne med tilbakemeldinger og spørsmål! :yes:

 

 

Mvh. kaffegruff

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...