Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål rundt overvåkning på arbeidsplassen


Snublefot

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan reglene er på overvåkning på arbeidsplassen.Vi fikk nylig satt opp en del kamera på min deltidsjobb. Da fikk vi beskjed om at dette var for å ha bevis under feks et ran, eller om penger forsvant.

 

Jeg jobber på et sted hvor vi jevnlig har såkalte "hemmelige kunder" som sjekker om ting er på plass og servicen er bra. Da får vi alltid en rapport i ettertid som viser tidspunktet kunden kom. Sjefene mine har da gjort seg en vane til å sjekke på kameraene for å finne ut hvem som stod på kassen og serverte den "hemmelige kunden". Er dette lovlig?

 

Hittil har det bare slått positivt ut for min egen del. Siden jeg har fått bra tilbakemelding. Men det gir meg likevel en ekkel følelse av at de overvåker mer enn de sa de skulle gjøre. Jeg skjønner jo at det er fristende å gjøre, men hvordan er reglene på dette?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen nyttige linker:

 

Lenke til kommentar

Jeg stilte Datatilsynet et tilsvarende spørsmål i fjor høst, og fikk dette svaret:

 

Datatilsynet er det forvaltningsorganet som skal kontrollere at personopplysningsloven blir fulgt. Formålet med loven er å verne enkeltpersoner mot krenking av personvernet gjennom behandling av personopplysninger. Juridisk svartjeneste hos Datatilsynet gir råd og veiledning omkring personopplysningslovens regler på generelt grunnlag.

 

På et generelt grunnlag kan det nevnes at personopplysninger som behandles ikke kan brukes senere til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen - uten at den registrerte samtykker.

 

I kraft av styringsretten kan arbeidsgiver iverksette visse kontrolltiltak på arbeidsplassen, for eksempel enkelte former for overvåkning. Tiltakene må imidlertid alltid være saklig begrunnet og ha en naturlig sammenheng med virksomhetens drift.

 

Som arbeidstaker har man rett til personvern på arbeidsplassen. Arbeidsgivers behov for å styre virksomheten må dermed balanseres mot de ansattes interesser. Man kan altså si at det går en rettslig grense for hva arbeidsgiver kan gjøre, men denne grensen er dessverre noe uklar.

 

I en del tilfeller vil det være adgang til å foreta kameraovervåkning på en arbeidsplass. Vurderingen av om det er tillatt vil bl.a. bero på om det ut fra virksomheten er et særskilt behov for overvåkingen. Behov som har vært ansett for å oppfylle dette vilkåret er tiltak for ansattes sikkerhet, sikre mot tyveri og underslag på arbeidsplassen. Utover disse formålene kan kravene til særskilt behov for å kameraovervåke vanskelig tenkes oppfylt i arbeidslivet.

 

Å kontrollere hva de ansatte foretar seg i arbeidstiden på generelt grunnlag vil således ikke være et formål som er i tråd med loven. Heller ikke andre formål som har som konsekvens at de ansatte er overvåket på generell basis vil kunne anses som i tråd med lovverket. Bakgrunnen for dette er at det som regel finnes andre, mindre integritetskrenkende metoder å løse de aktuelle problemene på. Det følger videre av personopplysningsloven § 11 at kameraovervåkning bare er tillatt til bruk for det formål det er satt opp for å ivareta.

 

Vi anbefaler å lese følgende artikkel om kameraovervåking på arbeidsplassen på våre nettsider:

http://www.datatilsynet.no/templates/article____1430.aspx

 

Her står det blant annet følgende om overvåking av ansatte:

"Når er det lov å overvåke arbeidsplassen med kamera?

Mange arbeidsgivere benytter seg av kameraovervåking. Dette kan oppleves som ubehagelig for de ansatte. Alle arbeidsgivere må derfor ha et særskilt behov for å overvåke arbeidsplassen på denne måten.

 

Formålet med kameraovervåkingen vil ha betydning for hva som kan overvåkes. Hvis formålet er å forhindre tyveri fra kunder i butikken, er det ikke nødvendig med kameraer i lokalene der kun ansatte ferdes. Hvis formålet er å avdekke svinn fra kassene, er det ikke nødvendig å overvåke lagerlokalene. Hvis formålet er å forhindre innbrudd etter stengetid, vil det ikke være nødvendig at kameraene står på i virksomhetens åpningstid.

 

Datatilsynet kjenner ikke til tilfeller hvor arbeidsgiveren har kunnet vise til noen saklig begrunnelse for kameraovervåking av toaletter, garderober og pauserom."

 

Mer om personvern i arbeidslivet kan du lese her: http://www.datatilsynet.no/templates/article____407.aspx

 

Du kan lese mer generell informasjon om kameraovervåking på Datatilsynets nettsider:

http://www.datatilsynet.no/templates/article____154.aspx

 

I ditt tilfelle synes formålet med behandlingen av personopplysninger å ha endret seg fra å være overvåkning grunnet tyveri og hærverk utført av andre til overvåkning av ansatte for å forhindre/avdekke underslag.

 

Dersom det foregår overvåking som du mener er i strid med loven bør dette tas opp med arbeidsgiver. Ofte kan det være lurt å ta opp problemstillingen med tillitsvalgt eller fagforeningen. Hvis situasjonen ikke bedres, kan det rettes en henvendelse til Datatilsynet.

Håper dette kan være til hjelp.

 

Problemstillingen min var at bruken av overvåkningen hadde endret seg fra å være et verktøy til bekjempelse av eksternt tyveri, til å kontrollere hva de ansatte foretok seg når sjefen ikke var tilstede, og om dette da var akseptabel bruk av overvåkningssystemet. Det var ikke noen problemer med de ansatte (tyveri eller lignende) som utløste den nye bruken.

Lenke til kommentar

Hos oss sier sjefen at han ikke har lov til å bruke kameraet til å overvåke oss.

 

Selvsagt ser han hva vi driver med når han spoler igjennom for å feks. finne bilnr på en bil, men ingen av de som jobber her har opplevd at han bruker kameraene aktivt for å overvåke oss som jobber der.

 

 

Faktisk synes jeg det er betryggende å ha et kamera rett over kassen. Mangler det 200 etter et skift så ser de ivertfall at du ikke har stjålet dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...