Gå til innhold

Avslag på reklamasjon for hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg reklamerte for et hovedkort som er ca 4 år gammelt. og fikk avslag, grunnet:

"når det gjelder kortet så tar vi ikke dette i retur dersom denne har en svidd komponent, dette er ikke noe som dekkes av garanti/reklamasjon."

 

Hendelse forløp:

Etter normal bruk begynte PC'en å få blå skjermer/ustabilitet. om jeg satte bios til "sikker innstilling" fungerte HK'et stabilt (nedsatt CPU frekvens). Ved nærmere undersøkelse viste det seg at en komponent var svidd på HK'et, samt at alle USB utgangene var døde:

 

post-4162-1272392110,5534_thumb.jpg

 

Stemmer dette at selger slipper automatisk å erstatte varer som har synlige feil som i dette tilfellet? Eller er dette en sak for Forbrukerombudet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan ikke kategorisk nekte reklamasjon på bakgrunn av svidde komponenter. Uten å spekulere for mye kan man godt tenke seg den situasjon at den svidde komponenten hadde en iboende svakhet ved kjøpstidspunktet, men at denne først har sviktet/brent etter noen års bruk.

 

Det interessante i denne sammenheng er hvorvidt det foreligger en mangel eller ei. Dette kan ikke butikken bestemme på bakgrunn av et bilde.

Lenke til kommentar

De kan ikke kategorisk nekte reklamasjon på bakgrunn av svidde komponenter. Uten å spekulere for mye kan man godt tenke seg den situasjon at den svidde komponenten hadde en iboende svakhet ved kjøpstidspunktet, men at denne først har sviktet/brent etter noen års bruk.

 

Det interessante i denne sammenheng er hvorvidt det foreligger en mangel eller ei. Dette kan ikke butikken bestemme på bakgrunn av et bilde.

 

Jeg svarer dem på e-post at jeg klager dette inn for Forbrukerrådet. Jeg hadde også en HDD som feilet rundt samme tid i en annen maskin(gir SMART block error), denne ville de erstatte med dagens pris og ikke det jeg betalte for da den var ny....(de hadde ikke inne ny på lager)

 

 

Takk for tilbakemeliding :)

Lenke til kommentar

Fikk til svar fra selger at det var kjøper som hadde bevisbyrden i slike saker hvor produktet er over 6 måneder.

 

Gjelder ikke denne tolkningen lenger:

Etter en høyesterettsdom i 1998 kan imidlertid ikke selgeren lenger skylde på manglende vedlikehold, lynnedslag eller spenningssvikt uten videre. Han må selv undersøke hvorfor feilen har oppstått og bevise at feilen har oppstått ETTER kjøpet. Klarer han ikke dette, vil kjøper vinne saken. Bevisbyrden er med andre ord betydelig forskjøvet i forhold til tidligere.
Lenke til kommentar

Det er riktig at kjøper i utgangspunktet har bevisbyrden når feilen oppstår 6 mnd etter kjøpstidspunktet. Imidlertid gir uttalelser i forarbeidene til fkjl. og RT 1998 s.774, populært kalt "videospillerdommen" grunn til å fastslå at selgerens ansvar for å klarlegge årsaken til feil på elektroniske produkter strekker seg meget langt.

 

Følgelig er det i praksis på langt skapt presedens for omvendt bevisbyrde for elektronikkprodukter - også etter 6 måneder. Årsaken til dette er at det er svært vanskelig å fastslå hvorfor en elektronisk komponent har sviktet.

Lenke til kommentar
Nei, et har ikke utviklet seg en slik presedens. Det er vanlig bevisbyrde som foreligger ved reklamasjon, det er kunden som har bevisbyrden. I fkjl. er et dog et unntak de første 6 mnd.

 

Dvs at synlige feil og mangler blir "påstand mot påstand"..... og selger vinner pga av at kjøper må kunne bevise at feilen var tilstede, før kjøpet ble utført.

 

Dette utdraget fra HW sin Jus på nettet har dermed falt ut fra praksis:

Uansett vil det ofte være en presumsjon for at det er en mangel, slik at selger vil ha den subjektive bevisbyrden. Om du f.eks. har kjøpt en PC, men den slutter å virke etter en stund uten at det det kan påvises feilaktig bruk e.l., vil det normalt være en mangel det er snakk om (vi ser her bort fra programvare-problemer).
Lenke til kommentar

Under Forbrukerrådet sine hjemmesider her

 

Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel.

 

Dvs at i realiteten om kjøper hevder at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav, alikevell gir selger "bevis plikten"....

 

Snedige greier, her må ord velges med omhu :ermm:

Lenke til kommentar

Nå har du jo bevis i form av det bildet da, det er helt klart en feil ved kortet, og jeg føler meg ganske trygg på at HK har 5 års reklamasjon/garanti.

 

Ta det opp med selger en gang til og spør om de tuller eller hva, ellers ville jeg tatt det videre med de nevnte instanser. (Nevn gjerne det og til selger)

Lenke til kommentar

Uten kretsskjema er det jo vanskelig å se hvilken funksjon denne komponenten egentlig tilhører. Det kan være tenkelig at den har forbindelse med strømforsyningen enten til viftekontakten eller USB pinouten i nærheten. Mulig feil kan da skyldes overbelastning som følge av tilkobling av vifte/usb enhet som trekker mer strøm en spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

På meg så ser det ut som kortet er brent minst 2 plasser. Synes jeg ser noe svidd noen cm til venstre for den største skaden. Altså det kan ha vært varmgang flere plasser. Her må forhandler våkne opp litt. De må jo skjønne at dette ikke er i deres beste interesse. Det koster de ikke så mange kroner for et nytt hovedkort som du i henhold til loven har krav på uansett. Her ville jeg ha reklamert og lagt med noen fine ord slik som brannfare, fare for liv og materielle skader. Tips de gjerne om denne tråden slik at de kan se hvilke negative følger deres gnitenhet og mangel på rettslære fører med seg.

Synd for meg at jeg allerede har handlet ny PC hos de.

Lenke til kommentar

Er håpløst for en forbruker å føre bevis for hva som kan ha årsaken til komponentfeil..

 

Etter å ha sett på bildet ser jeg den motstanden til venstre ligger på samme run som USBPW7 jumperen og ser ut til å ha sammenheng med USB power ut ifra navnet.

 

Den andre komponenten som er brent opp er ikke så lett å tyde, ifølge silketrykken kan det virke som det enten er Q1 eller en kondensator, hadde vært lettere å se hvis det var rent men jeg gjetter på Q1, og at det er en mosfet som er del av power til USB porter.

 

 

Hvis du har ditt på det tørre og mener du ikke har forårsaket en kortslutning på USB grensesnittet så er det jo greit, da er det opp til produsent/selger å bevise at du tar feil går jeg ut ifra.

 

Merk at hvis det er en USB enhet som har forårsaket dette så er feilen hos deg og ikke på hovedkortet, noe som betyr at du er ansvarlig, eller eventuelt produsent av USB enheten som forårsaket skaden..

 

 

 

Det ville ikke vært forferdelig vanskelig å finne de eventuelle feilkildene hvis man har tilgang til skjema. Jeg jobber daglig med service av div telekom utstyr og å finne ut om det har vært lyn nedslag eller kortslutning etc på en utgang ville feks ikke vært vanskelig å stadfeste. De som driver med service på hovedkort har nok samme erfaring, men for en som ikke har skjema og ikke har erfaring med det så er det relativt håpløst som jeg sa innledningsvis.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet for hendelsen var at jeg merket at windows begynte å bli ustabil/blåskjerm/restart etc, uten endring av bruksområde eller annen ingripelse i og rundt tilkoblede utstyr. Har ikke avdekket feil på noe av utsyret som var tilkoblet maskinen da hovedkortet begynte å jukse.

 

Jeg selv er overbevist om at denne feilen har oppstått i hovedkortet, men fremlegge beviser for dette, foruten bilde, er jo vanskelig. Som memo81 påpeker uten kretskjema og dreven elektronikk ekspertise blir dette umulig.

 

Satser på at Forbrukerrådet vektlegger

påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel.

 

Er forøvrig ferdig med klage brevet til Forbrukerrådet.Har oppsummert kravet mitt slik:

Grunnet vesentlig kontraktsbrudd iom at varene ikke er i samsvar med den opprinnelige avtalen etter lovens krav, rettes det krav om heving av kjøpet. Grunnet i at selger ikke har utført sin undersøkelsesplikt, for å redgjøre for feilen iht lovens krav. Selger har heller ikke evnet å omlevere nevnte varer for å opprettholde inngått avtale fra 29.11.2005.

 

PS takk for alle svar :thumbup:

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...