Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n slår seg av etter 2 sekunder


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Da jeg skulle skru på PC'en i morges støtte jeg på et problem. PC'en hadde stått i dvalemodus over natta (som den så og si bestandig har gjort), og når jeg skrudde den på startet viftene opp som vanlig, men etter ca 2 sekunder skrudde den seg av. Jeg prøvde å skru den på igjen men da skjedde det ingenting når jeg trykte på startknappen.

Jeg tok ut strømmen og prøvde på nytt, da startet den opp men slo seg på nytt av som første gangen. Det samme skjer nå hver gang jeg prøver å slå den på. Hvis jeg holder startknappen inne kjører den i ca 5 sek før den skrur seg av, men ingen av harddiskene starter opp.

 

Her er maskinvaren jeg bruker:

HK - Asus p6t deluxe v2

CPU - Intel Core I7-920 (klokket til 4ghz)

PSU - OCZ 600W GameXStream

Skjermkort - XFX Radeon HD 4890

RAM - OCZ gold DDR3-1333 PC3-10666 CL9 3x2GB

 

Det første jeg tenkte på var strømforsyningen siden den er forholdsvis svak i forhold til resten av systemet, men etter å ha lest litt på nettet kan det fort se ut som om det er hovedkortet som er problemet. En ting jeg har lagt merke til er at det blå lyset i PSU'en ikke lyser når jeg prøver å starte opp selv om viften i den går.

Jeg har også prøv en drøss forskjellige RAM kombinasjoner men ingen forskjell.

 

Så jeg har litt vansker med å finne ut om det er i hovedkortet, strømforsyningen eller kanskje CPU'en feilen ligger, så hvis noen har noen forslag hadde jeg satt pris på det!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra du har gått over alt av hw og kabling inne i kabinettet, og prøvd en clear cmos(resette bios)!

 

Prøv en jumpstart av psu, koble den i fra alt av hardware, hvis den ikke starter, så er det ikke tvil om feilen. Hvis den starter, så bør du måle om spenning er riktig, med et voltmeter/multimeter. Du bør også ha last på utgangene under måling, feks. en 12V 55Watt bil pære, som du kobler til gul og svart på cpu og begge pci-e utgangene på psu.

Har du ikke voltmeter, så se om den klarer å drive pærene!

 

631583.jpeg

 

Du kan også bruke feks. en binders mellom grønn og svart!

 

Er psu i orden, så bør du prøve å starte opp med minimalt av hw tilkoblet hk, og nytter ikke det, så bygg den opp på nytt, sjekk cpu pinner nøye osv.

 

Edit: så denne nu!

CPU - Intel Core I7-920 (klokket til 4ghz)

Hvordan har temp og stabilitet vært under stress testing, på denne overklokkingen?

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Alt står i som det skal og har fungert utmerket i 4 måneder til i dag.

Testa nettopp strømforsyninga nå nettopp på det gamle systemet mitt og den fungerte, så den er vel utelukket nå. Har også prøvd å resete bios. Prøvde også å koble fra HDD, cd-rom, vifter og skjermkort med samme resultat.

Nå har jeg ikke et annet system med samme socket for å få testet CPU, så spørs om jeg ender med å sende inn hovedkortet og forhåpentligvis få nytt.

 

Forresten så er det en en del bittesmå led-lys rett under ram-slotene, og så vidt jeg har lest meg til skal bestandig en liten blå led lyse opp når systemet blir slått på. Når jeg starter opp lyser denne lampen, og etter maskinen slår seg av går det 1-2 sek før denne lampen blinker raskt èn gang. Trodde først dette var en form for feilmeldig, men finner ikke noe informasjon om det.

 

Edit: Tempen på cpu hold seg stabilt rett under 70 grader under stresstesting og har ikke sett noen unormal temperatur i det siste.

Endret av Harvester
Lenke til kommentar

Sitter alle jumpere på sin normale plass på hk?

 

Ja så lenge du har hatt normale temp, og ikke overvoltet for mye, og holdt dram under 1.65V, så ikke ramkontrolleren i cpu er svidd osv. Så skal det vel gå greit å få nytt hk.

 

Hadde du disabled CPU TM Function i bios, når du klokket, som beskytter cpu mot overoppheting?

 

Prøv nu en start med hk på bordet, med bare cpu+kjøling og strøm tilkoblet, og se om den skrur av psu da(hvis hk av en merkelig grunn, er blitt kortsluttet mot kabinettet), før du sender hk i retur. Ta også en nærmere inspeksjon av cpu og socket!

 

Edit: De eneste feil meldingene jeg vet om på det hk, er hvis du kobler en system warning speaker til hk, og ser om du får pipe koder fra den.

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...