Gå til innhold

Smerter i leggen ved jogging


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ute etter å bli i bedre form og prøver derfor å få jogget 2-3 ganger i uken. Har gjort dette en stund, men noen ganger når jeg jogger så er det som om det låser seg helt i leggene slik at jeg får smerter og må stoppe. Når jeg da stopper er det så vondt at jeg knapt kan stå på beina, og prøver jeg å fortsette blir jeg helt nummen nederst i foten samtidig som jeg får kramper under fotbladet.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette svært irriterende problemet?

 

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer. Høres ut som beinhinnebetennelse. Jeg får det ganske lett selv.

Det er ikke så farlig, men du må ta deg en tur til legen og få spesialsåler til skoene dine og en bedøvende krem til leggene dine.

Under behandling kan det være greit å ikke trene for mye, ikke trene tungt og ikke løfte så mye tungt da beina får stor belastning.

Det som skjer er at musklene får for mye belastning, blir betente og "klebber" seg til beinene. Derfor det gjør vondt.

 

Man får det av for mye belastning på beina. Men som sagt, ikke såå farlig. Bare ta deg en tur til legen du :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

De skoene jeg løper med er nok ikke de beste å løpe på asfalt med, men det er få alternativer siden jeg bor i en by og ikke har råd til å kjøpe nye for tida :) Jeg skal ta meg en tur til legen ja hvis problemet fortsetter, det er helt utrolig irriterende når man er innstilt på å ta seg en skikkelig økt, så blir det til at man må gå mesteparten av distansen fordi man ikke greier å gå :)

Men takk for svar, da vet jeg i allfall hva det er :)

Lenke til kommentar

Hijacker denne tråden litt jeg.

 

løp ca en mil hver dag forige uke å på fredagen stivnet begge beina helt opp på slutten. Spesielt høyre hoftekule(hva det enn heter) var mest vondt. Tenkte dette ikke var noe problem men når jeg løp i dag fikk jeg vondt i hoftekula igjen etter bare noen få km. Turte ikke annet enn å avbryte økta.

Fikk også litt vondt i venstre nakkemuskel å venstre legg.

 

Hva kan jeg gjøre for å unngå dette?

Lenke til kommentar

Ser at denne tråden passar perfekt til mitt spørsmål, så slenger med på her. Byrja å jogge for eitt par veker sidan, berre veldig korte økter, 20 min jogging + 10 min gåing. Etter kvart merka eg noko som kjendest ut som om muskalane på innsida av leggen trekte seg saman når eg var ferdig, noko som har vorte verre med tida. No kom eg akkurat inn frå ein tur, og kjenner det verkeleg i eine leggen. Det er som starten på ei krampe, og er veldig ubehageleg. Er det nokon som har noko formeining om dette er det same som ovanfornemnte betennelsar? Eg går i tillegg mykje tur i høgt tempo, noko eg har gjort lenge, då kjenner eg ingenting. Håpar nokon kan hjelpe meg.

På førehand takk!

Lenke til kommentar

Jeg sliter også selv med dette. F.eks om jeg går fort, eller løper på tredemølle. klarer noen minutter, men så blir det helt forfedleig. Kjenner som om alt presser på et sted på leggene. enten får jeg det i høyre leggen, eller i begge. Kan dette vært beinhinnebettennelse? Hva gjør man med det? hvordan behandler man det?

 

Også når jeg sliter med dette, og slapper av hjemme blir jeg liksom øm på en måte i leggene. Veldig irriterende

 

Passer veldig dårlig siden jeg ar søkt idrettsstudier neste år :thumbup:

Endret av LittleBigPlanet
Lenke til kommentar

Ja, det høres 100% ut som beinhinnebetennelse (darling og LittleBigPlanet). Mange får det, spesielt av å løpe/gå/jogge på asfalt.

 

Eneste behandlingen for det er å hvile. Lenge.. minst 2 måneder, og når du begynner å løpe igjen er det veldig viktig at du løper i terreng (skog eller "myk" landevei osv) med gode løpesko som demper bra. Evt. kjøp en innleggssåle også som er ment for å motvirke beinhinnebetennelse. Dette får du kjøpt på G-sport f. eks.

 

Det er kjipt, men du kan holde utholdenheten ved like ved å sykle en del eller ved å svømme. Spesielt sistnevnte øvelse er meget bra å forholde seg til.

 

Som sagt, så er det veldig, veldig mange som får beinhinnebetennelse. Du kan få det bare av å gå for mye på fortau og asfalt og annet hardt underlag, selv om du er nokså trent. Ja, den asfalten er en styggedom, og det anbefales ikke å løpe særlig mye på den uansett.

 

Dere bør begge oppsøke en lege for å forsikre dere, selv om beinhinnebetennelse har veldig lett gjenkjennelige symptomer. Jeg forklarte bare hva jeg opplevde da jeg løp til legen min, og hun konstaterte med en gang at det var beinhinnebetennelse uten å ta noen "undersøkelser" e.k.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg fikk fjernet min beinhinnebetennelse med trykkbølgebehandlig. Det er dyrt og smertefult, men er definitivt hvert pengene. Koster ca 600kr for hver behandlig og du må ha rundt 2 - 4. Kommer ann på hvor lenge du har gått med betennelsen. Jeg hadde det i rundt 2 år og prøve det meste, men ingen ting fungere før jeg fant trykkbølgbehandlig. Ring til en fysioterapaut og sjekk det ut.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som sagt, så er det veldig, veldig mange som får beinhinnebetennelse. Du kan få det bare av å gå for mye på fortau og asfalt og annet hardt underlag, selv om du er nokså trent. Ja, den asfalten er en styggedom, og det anbefales ikke å løpe særlig mye på den uansett.

Jeg kan gå god for denne informasjonen. Veldig avhengig av hvor fort en går òg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da jeg fikk beinhinnebetennelse besøkte jeg en naprapat, som på en måte masserte leggene mine. Hun presset tomlene inn i muskelen, på en måte mot skjelettet, øverst på leggen. Så "dro" hun tommelen sakte nedover leggen mens hun fremdeles presset tommelen inn. Litt som man ville presset ut en siste rest fra en tube majones/tannkrem etc. Det var utrolig smertefullt, men ble bedre etter på. Gjorde det en del på egen hånd, som jeg ble anbefalt. Tror det kan hjelpe veldig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Som tidligere sagt så høres dette ut som beinhinnebetennelse ja. Jeg har slitt mye med det jeg også. Men har startet med forskjellige forebyggende øvelser for å forhindre at jeg skal få det tilbake. Noen øvelser kan være at du går en strekning bare på hælene, deretter kun med innersiden av fotbladet, yttersidet, på tå osv... Det hjelper også veldig med tåhev!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg er ute etter å bli i bedre form og prøver derfor å få jogget 2-3 ganger i uken. Har gjort dette en stund, men noen ganger når jeg jogger så er det som om det låser seg helt i leggene slik at jeg får smerter og må stoppe. Når jeg da stopper er det så vondt at jeg knapt kan stå på beina, og prøver jeg å fortsette blir jeg helt nummen nederst i foten samtidig som jeg får kramper under fotbladet.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette svært irriterende problemet?

 

På forhånd takk for svar

 

Oh. Visst er det veldig vanlig med beinhinnebetennelse, jeg får det også veldig lett. Men det jeg har uthevet i sitatet er, såvidt jeg vet, mindre vanlig, og det høres helt ut som meg.

 

Mitt problem med beinhinnebetennelse kommer av at fotbuen (vristen) er for høy, og ikke sterk nok til å holde buen under belastning, så den synker sammen. Vet ikke akkurat hva som flytter seg hvor osv, men enden av visa er i hvert fall at nervene i foten kommer i klem, derav nummenhet, og musklene i foten blir heeelt feil belastet, derav krampene.

 

Hos meg (og faren min, som har det samme) er det det som er skyld i alle problemer med beinhinnebetennelse, kramper i leggmuskulatur osv, fordi foten bikker inn og trekker med seg ankelen. Feil vinkel i ankelen, feil belasting i leggene, feil vinkel i knærne etc. Vi må bruke spesialstøpte vakuumsåler, det er dyrt, men det er det eneste som funker. Anbefaler at du tar turen til en fysioterapeut og helst også en ortoped for å finne ut om det er i foten problemet ligger, i stedet for i leggen.

 

Far brukte masse tid og penger og venting og opptrening og frustrasjon på problemet med leggkramper, før han etter over et år fant ut at problemet satt i foten. Er alltid lurt å finne årsaken til problemet, for i stedet for å bare behandle symptomet så kan du da behandle årsaken og bli bedre på lang sikt :)

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd slike smerter som du beskriver. Den ene uken er det slik at jeg kan jogge i 1 time uten noen pauser eller ubehageligheter, men uken etter da dukker disse smertene opp.

 

Jeg føler det som om jeg skulle ha fått en slags "krampe" langs leggen og nedover mot foten.

Har hørt at magnesium og andre vitaminer kan hjelpe mot dette. Så det kan jo være verdt å prøve ut? Jeg kjøpte meg tilskudd av magnesium + noen andre vitaminer og det hjalp! Kan hende at dette bare var en tilfeldighet, men jeg ble nå kvitt smertene. Ellers kan det som sagt være beinhinnebetennelse.

Kan jo også hende at det er joggeskoene som er grunnen?

Endret av Diferencia
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
  • 3 uker senere...

Hei. Jeg er ute etter å bli i bedre form og prøver derfor å få jogget 2-3 ganger i uken. Har gjort dette en stund, men noen ganger når jeg jogger så er det som om det låser seg helt i leggene slik at jeg får smerter og må stoppe. Når jeg da stopper er det så vondt at jeg knapt kan stå på beina, og prøver jeg å fortsette blir jeg helt nummen nederst i foten samtidig som jeg får kramper under fotbladet.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette svært irriterende problemet?

 

På forhånd takk for svar

Da jeg trente til marathon hadde jeg litt problemer fremme på leggen og i beina og fikk etterhvert vondt i kneet også.

 

Jeg fant ut at problemet var skoene. Joggesko som gjorde at jeg ikke trente de naturlige løpemusklene og landet/løp på feil måte.

 

Byttet til "fivefingers" sko som løste problemene. Dette er sko uten tykk såle, noe som emulerer å løpe barbent.

 

Vær dog forsiktig om du vil prøve noe slik. Disse "skoene" gjør løpestilen en helt annen og belaster andre muskler. Du må begynne fra "scratch" på slike sko og trene deg opp igjen, uansett hvor mye løpetrening du har bak deg.

 

PS. Uansett skotype er det bedre å løpe på mykere underlag enn asfalt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...