Gå til innhold

- Raskere surfing med Iphone


Anbefalte innlegg

Har slettet og redigert litt her for å slippe at tråden går i feil retning. Personfokus og ettordsinnlegg er ikke riktig retning. Erfaringsmessig så skal det ikke mye til før denne typen tråder tar litt av så dere er herved advart; forsøk på å dra tråden off topic kan fort resultere i 24 timers ferie :)

 

Tilbakemeldinger tas på PM og ikke i tråden ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lynkjapp nettleser, men det er alt. Håpløs rendering av sidene, er umulig å lese uten å zoome inn, med en zoom som er totalt ubrukelig. Tviler på at jeg går over til å bruke Opera Mini, selv om jeg har ventet lenge på den.

 

http://grab.by/3IQY

 

Zoomen er ikke like god som den i Safari fordi det er en av Apples ni millioner (tuller ikke, ni millioner) patenter. HTC, som brøt tjue av dem (som Apple forresten ikke var først ute med å ta i bruk, de bare patenterer syke ting som å åpne tastelås via touch) ble saksøkt. Derfor er å lage innovative ting nå til dags ganske meningsløse når det kommer til touch-telefoner, spesielt når alt utspiller seg på en iPhone.

Lenke til kommentar

Har ikke iPhone selv, men kan man man kan vel stille inn fontstørrelse og smooth-scrolling som man selv ønsker i innstillingene (ser at en del klager på at fontstørrelsen er så liten).

 

Man kan også stille inn noen "skulte" innstillinger ved å browse til "config:".

 

Eks.:

4516894855_c0733a509f_o.png

 

 

Gi feedback til Opera her.

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Til dere som klager på at tekst ikke er lesbart uten å zoome inn: Det er fordi Operas servere komprimerer innholdet og krymper sidene ned til å passe på skjermen til en mobiltelefon. Det betyr at mange piksler blir luket vekk, og derfor må du zoome inn. Det er nettopp denne featuren som gjør at Opera Mini føles like rask på Edge som HSDPA.

Lenke til kommentar

Testet Opera på min iPhone og har erstattet Safari i bunnlinje med Opera. Må si at Opera har gjort meget god jobb denne gang, mye bedre implementasjon enn f.eks. på HTC HD2.

 

Dog synes jeg det tar litt for lang tid å starte nettleseren også når man klikker på adresse linjen tar det litt for lang tid. Ellers hadde det vært best om de hadde beholt native iPhone GUI.

 

Edit: Jeg har OS 4.0 beta 1.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Tror man trygt kan si at Opera Mini er et godt eksempel på hvorfor Apple har lagt til flere begrensninger i utvikleravtalen, for jeg kan ikke forestille meg at dette er den typen applikasjoner Apple vil ha. Da sikter jeg selvsagt til den dårlige brukeropplevelsen, ikke farten. Hadde Opera truffet spikeren på hodet med både brukeropplevelse og hastighet hadde Opera Mini vært intet mindre enn den beste applikasjonen i App Store. Akkurat nå duger den bare til nødsurfing når nettet er tregt. At Opera Mini skal få leve sitt eget liv på telefonen med sine egne dårlige løsninger fordi browseren skal være lik på alle plattformer er ingen iPhone-brukere tjent med. Da er det faktisk bedre at Apple tvinger utviklerne til å droppe porting og heller utvikle fra bunnen av slik at applikasjonene tar i bruk alt det plattformen kan tilby av API-er og frameworks for å skape en god og konsistent opplevelse for brukerne.

 

Forhåpentligvis vil Opera gjøre noe drastisk med brukeropplevelsen, så det er kanskje for tidlig å dømme dem nord og ned før vi har sett noen oppdateringer.

 

Når det er sagt vil jeg nok bruke Opera selv til Edge-surfing :)

Lenke til kommentar
Det ikke alle er klare over, er at hastigheten skyldes at samtlige nettsider du besøker, fra lokalavisen og facebook til nettbanken og paypal) sendes gjennom Operas egne proxyservere.

Det tror jeg de fleste er klar over, i og med at Opera aldri klarer å slutte å snakke om det :D

 

De feiler ganske bra på brukeropplevelsen syns jeg, så dette er ikke noe jeg kommer til å bruke til vanlig.

Zoomen er rett og slett elendig, hvis man kan kalle det en zoom.

Det er faktisk enklere å zoome enn med Safari. Man slipper å knote med å fininnstille fordi Opera Mini finner det ut automatisk. Men Det ville helt klart vært greit med valget om å kunne knote også.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar
Søppelapplikasjon. Og ja, jeg har prøvd den. Renderingen er ikke rare greiene, scrollingen føles ikke like naturlig ut som i Safari og... hva skal jeg si? Føles ikke ut som et ferdig produkt.

Den fungerer som regel bedre enn Safari, synes jeg. Men til mer kompliserte sider kan Safari være bedre.

 

Tror man trygt kan si at Opera Mini er et godt eksempel på hvorfor Apple har lagt til flere begrensninger i utvikleravtalen, for jeg kan ikke forestille meg at dette er den typen applikasjoner Apple vil ha. Da sikter jeg selvsagt til den dårlige brukeropplevelsen, ikke farten.

Dette skjønner jeg ikke. Synes Opera Mini har bedre grensesnitt og funksjoner enn Safari. Mye bedre. Mistenker at du bare er skuffet over at det "ikke er Safari".

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar
Tror man trygt kan si at Opera Mini er et godt eksempel på hvorfor Apple har lagt til flere begrensninger i utvikleravtalen, for jeg kan ikke forestille meg at dette er den typen applikasjoner Apple vil ha. Da sikter jeg selvsagt til den dårlige brukeropplevelsen, ikke farten.

Dette skjønner jeg ikke. Synes Opera Mini har bedre grensesnitt og funksjoner enn Safari. Mye bedre. Mistenker at du bare er skuffet over at det "ikke er Safari".

 

Er enig i at Opera er bedre på noen få områder, men den feiler ganske brutalt på mange andre. Gode eksempler er f.eks. at den ikke rendrer fonter bra når du er zoomet ut, låser ikke scroll horisontalt og vertikalt, den har ikke myk start og stopp på scroll, den lar deg ikke scrolle et lite stykke forbi kanter slik at du får en indikasjon på at du har nådd kanten, den tilpasser ikke innholdet på en god måte når du veksler fra portrettmodus til landskapsmodus, UI-en tar opp mye plass på skjermen, ofte scroller den istedenfor å zoome ut, noen ganger kapper den teksten på høyre side når du zoomer inn slik at du må finjustere ... listen er lang. Den gir deg i alle fall ingen følelse av at du bruker et polert produkt hvor alt flyter glatt, slik Safari og de fleste andre applikasjoner for iPhone gjør.

 

Er definitivt ikke skuffet over at det "ikke er Safari". Retter Opera alle de små irritasjonsmomentene blir Opera en killer-app :)

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Prøvde break.com akkurat nå, men får ikke vist videoer. Youtube er også motvillig til å vise videoer selv om man er inne på mobilsiden.

Safari fungerer helt fint på begge sidene.

 

Så langt har Opera mye å ta igjen i forhold til Safari.

Opera vinner kun på en ting, det er hastighet, og det er egentlig bare viktig hvis man er på mobilnettet, og da helst EDGE eller om prøver å holde mobilregningen lavest mulig.

 

Brukergrensesnittet/brukeropplevelsen er langt under det man er vant til på iPhone, og det er egentlig rart Opera slapp igjennom.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Prøvde break.com akkurat nå, men får ikke vist videoer. Youtube er også motvillig til å vise videoer selv om man er inne på mobilsiden.

Safari fungerer helt fint på begge sidene.

 

Så langt har Opera mye å ta igjen i forhold til Safari.

Opera vinner kun på en ting, det er hastighet, og det er egentlig bare viktig hvis man er på mobilnettet, og da helst EDGE eller om prøver å holde mobilregningen lavest mulig.

 

Brukergrensesnittet/brukeropplevelsen er langt under det man er vant til på iPhone, og det er egentlig rart Opera slapp igjennom.

 

Folk liker jo programmet, og ønsker å bruke det, strengt tatt burde det være mer enn nok til å slippe det igjennom.

 

AtW

Lenke til kommentar

Greit nok siden den tross alt er gratis. Skulle jeg betalt for den, ville jeg tenkt meg om en gang eller to.

 

Den har også en fordel til som Safari ikke har, nemlig at man kan laste inn kun tekst, ikke bilder. Det vil også hjelpe en til å surfe billigere.

 

Her er annens oppfattning:

http://rizla.wordpress.com/2010/04/13/opera-mini-vs-mobilesafari/

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Greit nok siden den tross alt er gratis. Skulle jeg betalt for den, ville jeg tenkt meg om en gang eller to.

 

Den har også en fordel til som Safari ikke har, nemlig at man kan laste inn kun tekst, ikke bilder. Det vil også hjelpe en til å surfe billigere.

 

Her er annens oppfattning:

http://rizla.wordpress.com/2010/04/13/opera-mini-vs-mobilesafari/

 

Om du liker det eller ikke er jo så sinn sak, poenget mitt er at sålenge folk vil ha det, så burde det være nok til å slippe prgrammer inn på appstore.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...