Gå til innhold

Her kommer Red Epic!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red er et selskap som etablerte seg i filmbransjen for omlag ti år siden. <..> Men så kom Red One til nærmest en tiendel av prisen.

I mellomtiden har det dukket opp en rekke systemkameraer (foto) med gode videomuligheter. Riktignok ikke noe i nærheten av Red Epic, men på flere områder begynner det å nærme seg Red One. Spørsmålet er da hvordan high end dslr-markedet påvirker Red og omvendt.

 

Vil f.eks filmprodusenter begynne å bruke dslr til backup-kamera? Eller til å få flere vinklinger av kostbare scener? Eller kutte kostnader generelt i budsjettfilmer?

Lenke til kommentar

Imo, så gjør DSLRS det bedre enn Red One på tre punkter: Høy ISO, pris og størrelse. Av de tre er nok den siste den eneste grunnen til at studio-produksjonene velger DSLRS over 35mm film, Red, Arri etc. til noen scener. Til andre formål er DSLRS helt klart mer fornuftige, men tror nok neppe at de greier å ta over i studioene med det første.

 

Synes da det er mer interessant å sammenligne Red Scarlet med DSLRs og det nye segmentet som ser ut til å komme: nemlig DSLR-sensorer og -mounts i videokamerakropp, som Panasonics AG-AF100 (med m4/3-mount).

Lenke til kommentar

Imponerende med RED er den enorme dynamikken (ISO er metadata - full dynamisk range kommer med på båndet), den usannsynlig høye oppløsningen og den særs høye frameraten.

 

Dagens dSLR'er utnytter ikke oppløsningen sin fullt ut - ikke en gang til 1080p, som har masser av aliasing. Hvis dSLR'ene hadde bedre pixel binning og utnyttet dataene fra sensoren skikkelig, ville det bli en meget pen 1080p. Men - ikke en gang det har man - enda.

 

 

Dette er veldig spennende tider for videoentusiaster. Synes for egen del nesten det er synd jeg har holdt meg til stillbilder, når det skjer så mye spennende.. ;)

Lenke til kommentar

House Season Finale Filmed Entirely with Canon 5D Mark II

 

Det er tydelig at DSLR-markedet er en trussel for Red Ones marked i filmbransjen.

 

Vel, man må også se på hva disse filmskaperene er ute etter når de velger kamera.

 

" shallow focus pulls the actors faces to forground "

 

Det for eksempel er sikkert en effekt de setter pris på mtp at programmet fokuserer på menneskene som nesten uten unntak bare rusler rundt i ganger, men er nok ikke alltid ønskelig.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Blir kult å se sammenligninger mellom Epic og Arri Alexa :dribble:

 

DSLR er nok ikke en reell utfordrer i bransjen.

For all del, det er veldig kult at man får så bra resultater av et lite kamera og mange vil nok skyte musikkvideoer, tv show og indie-filmer, men det blir nok med en liten "fling" i den store sammenhengen. Selv om house ble filmet med 5dMkII, tror jeg ikke det er særlig sannsynlig at DOP og directoren velger det som standard. Et kult eksperiment vil jeg kalle det.

 

Personlig tror jeg ikke at Canon, Sony osv vil at DSLR til 15K skal ta over for proffsegmentet deres og etterhvert vil vi nok se reelle utfordrere til Red fra de kantene også. Panasonics AG-AF100 er en flott start. Nøkkelen er i DOF som har manglet på dagens videokameraer og som absolutt ALLE fra hobby og oppover vil foretrekke.

 

For de som er over gjennomsnittlig interessert i filmverdenen kan jeg anbefale http://www.zacuto.com/shootout hvor de sammenligner DSLR med Film. Mye bra informasjon og morro med en slik duell.

 

Take care!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...