Gå til innhold

Gjøre en div til en klikkbar link. Er det mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg har en boks på min side som er en div, inni denne boksen er en helt vanlig tekstlink, som fører til en annen side. Det jeg vil er at hele diven skal fungere som en link, slik at uansett hvor du trykker inni denne boksen blir du tatt til den nye siden. Er dette mulig å få til med bare HTML/CSS, eller må jeg til med Javascript?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om du skal holde deg til korrekt HTML, har du valget mellom å gå vekk fra div og benytte a med inline-elementer inni (span, em, strong etc.), å ha lenker inni flere elementer sånn at større deler av innholdet blir klikkbart, eller du kan simulere at boksen er klikkbar ved å posisjonere en tom a over innholdet i boksen (display: block; position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; ). Problemet med sistnevnte metode er at det blir vanskelig å lage en god :hover-state.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Haraldson har egentlig allerede nevnt den greieste løsningen. Om det skal være korrekt HTML kan ikke en a inne holde div'er eller andre block-elementer nei, men inline-elementer som span går helt fint. Du kan erstatte div'ene inni a'en med span og sette display: block på a'en og span'ene, så oppnår du akkurat det du vil ha uten å røre Javascript.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

eller du kan simulere at boksen er klikkbar ved å posisjonere en tom a over innholdet i boksen (display: block; position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; ). Problemet med sistnevnte metode er at det blir vanskelig å lage en god :hover-state.

Vil bare legge til at man kan ikke markere teksten når det det ligger en anchor over :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...