Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2011.


norpol

Anbefalte innlegg

Kan man bruke svømmebriller under 100 m?

 

 

Uten at jeg vet noe, så regner jeg med det, ettersom det står spesifisert på dykketesten at bruk av svømmebriller eller neseklype ikke er tillatt. Det ville antagelig stått på PHS sine sider om det ikke var lov med svømmebriller, ettersom det er ganske naturlig at man bruker det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man bruke svømmebriller under 100 m?

 

 

Uten at jeg vet noe, så regner jeg med det, ettersom det står spesifisert på dykketesten at bruk av svømmebriller eller neseklype ikke er tillatt. Det ville antagelig stått på PHS sine sider om det ikke var lov med svømmebriller, ettersom det er ganske naturlig at man bruker det.

Var ihvertfall lov i fjor..

Lenke til kommentar

Heisann!

Skal søke phs neste år, og hiver meg på!

Har satt opp Oslo, Kongsvinger og Stavern (i den rekkefølgen). Har nok poeng til å komme inn der jeg vil, så nå sitter jeg å prøver å veie stedene opp mot hverandre. Oslo=hovedstad:-) Kongsvinger=litt mindre sted, bedre oppfølging, nært Oslo, siste året i Oslo=får prøvd flere bosteder. Stavern = sørlandsidyll, tett studentmiljø, kanskje litt vel øde, billig å bo. Valgets kvaler! Hvor mye betaler de i Stavern i husleie?

 

Opptakskravene tror jeg er nokså i boks, har svømt som en fisk de siste månedene og fra å ikke kunne krål, har jeg nå svømt meg opp på 2eren. Veldig stolt når jeg klarte det! Benk er i boks, men hang-ups må jeg virkelig si jeg sliter med. Er veldig svak i armene og har derfor trent veldig mye nedtrekk og effekt har det hatt, men testet meg på bom i dag og jeg klarte ikke en eneste! Kom nesten opp til bommen med brystkassen (2cm ifra) på 2 stk! Men umulig burde det jo ikke være på 2 mnd å komme meg opp på minst 4 (jentehangups), men ble skikkelig lei meg men får ta det som en ekstra motivasjon og trene mer hangups! Burde hatt større pupper så hadde problemet vært løst! Løpingen har jeg ikke testet meg i, men har bra kondis så det kravet burde absolutt ikke være et problem.

 

Sykt kjipt å vente i et år for noen lusne hangups så dette skal jeg få til!

Endret av student90
Lenke til kommentar

Jeg skal også søke PHS, men ikke før neste år. Jeg er skeptisk til om jeg klarer å få meg bolig i Kongsvinger eller Stavern jeg. Er det noen som vet hvordan markedet er?

 

Og treningstips til student90, hvis jeg forsto riktig og det var jentehangups det var snakk om:

 

- Få med deg en venn. Medhjelperen fester et tau(hoppetau, strikk eller noe lignende) rundt deg. Personen skal stå "over/foran" deg og skal være med på å trekke deg opp når du utfører hangupsene. På den måten blir det enklere for deg å utføre de, samtidig som du spesifikt får trent på den øvelsen du skal testes i. Når du har hjelp, vil du klare å kjøre serier 3x10. Mot slutten av hver serie må personen som hjelper til bære mer av din vekt, ettersom du er sliten og ikke klarer å bære så mye selv. Etter noen uker vil medhjelperen din bære mindre og mindre av deg, fordi du blir sterkere. Mot slutten vil du også klare å kjøre første serien, eller i alle fall begynnelsen av den, uten hjelp. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

*masse tekst*

 

Å kalle Stavern mer øde enn Kongsvinger blir å si at Moskva er øde ifht Vladivostok :p

 

Et stalltips fra meg er å søke Bodø. Etter å ha forhørt meg litt med folk som har peiling, er jeg absolutt ikke i tvil om at jeg søker Bodø når den tid kommer.

 

Når det kommer til treninga på hangups kan du stille bommen sånn at du får mindre vekt å løfte på, til du blir sterkere. Tipset fra babaa er heller ikke dumt, men jeg ser for meg det blir upraktisk med noen som løfter og kronglete med strikk. Det er likevel viktig å ikke gi opp, gjør øvelsen så ofte du kan. Legg feks en planke over to stolarmer hjemme, vips har du en bom. Det blir i prinsippet det samme som den stanga du får kjøpt til å ha i dørkarmen.

 

Forresten herlig å se at noen her inne får til svømminga :p

Lenke til kommentar

Forresten herlig å se at noen her inne får til svømminga :p

 

Jeg har også lurt litt på denne svømmingen.

En fra opptakscrewet til PHS mente at kravene ikke var vanskelige. Dette var en dame og hun sa at hun selv ikke kunne svømme (Ja, riktig, at hun ikke kunne svømme i det hele tatt) det første året hun søkte og derfor ikke kom inn, men at hun lærte seg å svømme til andre året hun søkte og klarte kravet.

 

Jeg pratet også med en PHS-student og hun sa at det ikke er så mye som skal til av svømmetekniske justeringer for å tjene masse tid. Et av tipsene hun nevnte var å holde hodet bakover når du svømte på rygg. De andre tipsene hun nevnte husker jeg ikke. Det er ikke så dumt å se litt rundt på nettet etter tips til svømmeteknikk, eller kanskje ta tak i en badevakt, eller gå på svømmekurs, hvis man sliter veldig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svømming er bare teknikk. Det vanskelige med å svømme på rygg er at du ikke helt kjenner/ser selv hvordan kroppen går i vannet, slik at du ikke ser hva du må justere for å gli optimalt. Du gjør lurt i å få noen som har peiling til å se deg svømme og gi tilbakemeldinger.

 

Det er seff gunstig å ha kroppen rett når du svømmer rygg. Har du hodet oppover vil du bremse masse.

 

Vet noen om de tillater stup? Isåfall er det stup og vendinger man bør øve mest på sålenge man svømmer greit.

Lenke til kommentar

Vet noen om de tillater stup? Isåfall er det stup og vendinger man bør øve mest på sålenge man svømmer greit.

 

"100 m svømming påbegynnes med startstup eller hengende i bassengkanten."

 

Og ja, dette er viktig. Man tjener masse sekunder på et godt stup og en god vending ;)

 

Her er et tips til vendinger jeg fant på et annet forum:

 

Vendinger brystsvømming

 

Lykke til alle sammen!

Endret av Rusken4
Lenke til kommentar

Heisann!

Skal søke phs neste år, og hiver meg på!

Har satt opp Oslo, Kongsvinger og Stavern (i den rekkefølgen). Har nok poeng til å komme inn der jeg vil, så nå sitter jeg å prøver å veie stedene opp mot hverandre. Oslo=hovedstad:-) Kongsvinger=litt mindre sted, bedre oppfølging, nært Oslo, siste året i Oslo=får prøvd flere bosteder. Stavern = sørlandsidyll, tett studentmiljø, kanskje litt vel øde, billig å bo. Valgets kvaler! Hvor mye betaler de i Stavern i husleie?

 

Opptakskravene tror jeg er nokså i boks, har svømt som en fisk de siste månedene og fra å ikke kunne krål, har jeg nå svømt meg opp på 2eren. Veldig stolt når jeg klarte det! Benk er i boks, men hang-ups må jeg virkelig si jeg sliter med. Er veldig svak i armene og har derfor trent veldig mye nedtrekk og effekt har det hatt, men testet meg på bom i dag og jeg klarte ikke en eneste! Kom nesten opp til bommen med brystkassen (2cm ifra) på 2 stk! Men umulig burde det jo ikke være på 2 mnd å komme meg opp på minst 4 (jentehangups), men ble skikkelig lei meg men får ta det som en ekstra motivasjon og trene mer hangups! Burde hatt større pupper så hadde problemet vært løst! Løpingen har jeg ikke testet meg i, men har bra kondis så det kravet burde absolutt ikke være et problem.

 

Sykt kjipt å vente i et år for noen lusne hangups så dette skal jeg få til!

Stavern er vel mer på østlandet enn sørlandet kanskje? Er jo bare et par timers tur fra Oslo.

 

Vet noen om de tillater stup? Isåfall er det stup og vendinger man bør øve mest på sålenge man svømmer greit.

 

"100 m svømming påbegynnes med startstup eller hengende i bassengkanten."

 

Og ja, dette er viktig. Man tjener masse sekunder på et godt stup og en god vending ;)

 

Her er et tips til vendinger jeg fant på et annet forum:

 

Vendinger brystsvømming

 

Lykke til alle sammen!

Crawl går mye raskere enn brystsvømming, så det virker litt merkelig å trene på vendinger for bryst.

Lenke til kommentar

Til Student90: Jeg anbefaler deg Stavern eller Kongsvinger. Selv går jeg i Oslo og trives der. Problemet er at det er svært få lesesaler og grupperom. I tillegg er det ganske dårlig standard på skolen. Det er riktignok noe nybygg, men dette er som regel forbeholt lærerne. En annen ting er at det er svært mange kurs-deltagere der som opptar mye kantineplass ol. Det er riktignok mye bra med oslo også, blant annet de beste lærerne ( min subjektive mening) og et veldig bra studentmiljø..

 

Bodø er bare... For langt Nord :p

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens, kjempekjekt å få respons=)

 

Når det kommer til hangupsene (som ja er jentehangups) er jeg så heldig at jeg går på folkehøyskole med gymsal i år så bom har jeg tilgang på. Fikk hjelp av idrettslæreren i dag til å vise optimal teknikk. Han mente at brede bein (en fotlengde mellomrom som maksimum er tillatt) og brede armer var det beste. Går ut fra at dette stemmer siden det både er logisk og kommer fra en idrettslærer. Han sa problemet mitt var at jeg ikke var eksplosiv nok, og at det gjaldt å stive av og skyve opp med hoftene mest mulig. Anbefalte meg å øve mye triceps, så det står på programmet for de kommende ukene. Klarte 1 i dag så da var jeg litt nærmere målet! Teknikk har mye å si, så jeg prøver på det noen uker også satser jeg på at det er nok til å klare min. 4. Har lurt på hvordan folk som ikke har tilgang på en bom kan øve jentehangups, men nå vet jeg det. Takk for tips alle sammen!

 

Når det kommer til svømmingen var jeg utrolig heldig. For 2 måneder siden kunne jeg bare helt ordinær brystsvømming. I kommunen min er det et svømmebasseng på veldig mange innbyggere så prioriteringen var bare at alle skulle lære å ikke drukne! Printet først ut svømmetreningen som ligger på phs sine hjemmesider, og svømte litt. Ante ikke at man skulle puste ut under vann eller hvordan armene skulle være, men dette var til stor hjelp med litt selvdisiplin. Er så superheldig at på folkehøyskolen jeg går er det 2 jenter som er tidligere konkuransesvømmere, veldig heldig for meg! Så når jeg hadde lært litt teknikk på egenhånd ble hun ene med i svømmehallen og ga meg masse tips. Merket veldig fort at tempoet på svømmingen gikk opp.

Enkle tips:

- håndflate (lukkede fingre) treffer vannet først

- hold høy albue når du svømmer

- strake bein (!!!!) ---> øv mye beinspark uten svømmetak

- armbevegelsen starter i hoften (!!!)

Håper at kanskje noen får nytte av disse tipsene. Bare spør noen random folk i svømmehallen som virker koselige og har peiling om å se dere svømme en lengde, de kan lære se feil fort. Prøvde denne i svømmehallen og fikk til svar "Du svømmer bra, må bare mengdetrene". Når det kommer til det å snu har jeg ikke hatt en kjempestor suksess med saltovendinger så for å få svømt mer tar jeg bare vanlige frasparkvendinger og klarer det greit på tiden. Får heller avansere etterhvert.

 

Angående studiested, kunne gjerne studert i Bodø men er så kaldt der og hvis jeg plutselig måtte reise hjem hadde det blitt svindyrt! så ja, er enig i at Bodø bare rett og slett er for langt nord. Kunne derimot gjerne tenkt meg å tatt praksisåret i nord. Litt annerledes tjeneste og har alltid sagt jeg kunne ønske å bo i nord for et år. Heller foreløpig mot Kongsvinger siden jeg da kanskje får litt av det beste fra to verdener. Stavern virker litt vel lite.

 

Har nå bestilt "Politiblikket" som jeg skal lese litt i før opptaket. Leste en plass at det var et kapittel som var verdt å lese. Har ikke bibliotek her jeg bor så...

Endret av student90
Lenke til kommentar

 

- armbevegelsen starter i hoften (!!!)

 

 

Den hørtes kjent ut :p

 

Har nå bestilt "Politiblikket" som jeg skal lese litt i før opptaket.

 

Grusomt kjedelig bok! Jeg fikk utrolig lite utav den.

 

Leste en plass at kapittel 7 eller 8 var verdt å lese og at det var pensum på phs, så tenkte det ikke gjorde noe å kjøpe den. Men får se.. kunne kanskje bare lest det samme på nettet!

Lenke til kommentar

Leste en plass at kapittel 7 eller 8 var verdt å lese og at det var pensum på phs, så tenkte det ikke gjorde noe å kjøpe den. Men får se.. kunne kanskje bare lest det samme på nettet!

 

Ser ingenting om det på fagplan for 2010/11 iaf. Mulig jeg så nøye nok etter :p

 

Kanskje de har fjernet den da?

Lenke til kommentar

Politiblikket var tidligere pensum på PHS, men har blitt fjernet.

Har lest boken selv, og fikk heller ikke så mye ut av den. Lite givende bok.

 

Da tror jeg jammen at jeg avbestiller den! Trekker forresten tilbake det jeg sa om Bodø. Fikk plutselig veldig lyst til å studere der. Bare dumt jeg ikke la den inn i samordna opptak, siden jeg tenkte det var ganske uaktuelt! Så den sjansen er vel gått nå...

Lenke til kommentar
Hvem her har søkt i Stavern?

 

Jeg har søkt alle studiestedene, med Stavern som andrevalg.

Stavern ser ut som et fint sted å tilbringe noen år. :)

 

 

Kan bekrefte at Stavern er ett fint sted å gå på skole. Studenter, lærere og andre som besøker PHS i Stavern skryter av stedet og min personlige mening er at dette er det beste stedet å studere :) *hysj*

 

kingofcali

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Har lest boken selv, og fikk heller ikke så mye ut av den. Lite givende bok.

Støttes. Utrolig mye rundt grøten-prat, og det i blant virker det nesten som om forfatteren har satt antall sider i boken før hun har begynt å skrive, og derfor måtte fylle mange sider med visvas.

 

student90: Hvis du vil forberede deg, så kan du jo kjøpe en eller flere av de pensumbøkene som ikke er unntatt offentligheten.

 

Jeg har egentlig aldri forsøkt svømmekravet, lurer på om jeg skal stikke en tur i basseng snart og teste. Jeg kan jo svømme, men ikke noe mer enn det. Noen som har tips til basseng i Bergen som ikke er like overfylt og dyrt som Sentralbadet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...