Gå til innhold

Fradrag/mva for firma på firmabiler


Anbefalte innlegg

Hvis et firma leaser en bil, for at en ansatt skal ha den som firmabil, hvilke fradrag kan firmaet gjøre på utgiftene ?

 

Har hørt mye rart her, bla. hvis det er diesel får man igjen mva og kan utgiftsfør hele beløpet, mens hvis det er bensin så får man ikke igjen mva.

Hvis det er personbil får man ikke igjen mva, mens det gjør man for personbil.

 

 

Mye rart har blitt fortalt meg, men er usikker på troverdighet i alt. Noen her kjenner til dette, eller jobber med bokføring av utgifter på firmabiler her som kanskje kan hjelpe ?

Endret av 2new
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så når det gjelder for fradrag på drivstoff og mva på drivstoff, så har det ingenting å si på "rettighetene" til et firma, om det er diesel eller bensin. Har jeg forstått deg rett ?

 

Noen andre som vet om det er forskjell på fradragsretten på leasing og mva på leasing for personbil/varebil for et firma ?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Drar opp igjen denne tråden, da jeg har ett par spm ang dette.

 

Om jeg skal kjøpe en varebil til mitt eget firma til kjøring av varer, hva er kriteriene for å slippe moms? Og stemmer det at mva er 16%?

 

Har idag kun registrert ett enkeltmannsforetak, og vurderer å kjøpe 2012 modell for å få en litt rimeligere pris. Men hva er reglene for å få fritak på mva og rundt dette? Er regelen at den ikke tidligere kan ha vært registrert?

Lenke til kommentar

Momsen er på 25%, men bare av den delen av bilprisen som går til forhandleren/selgeren. Dvs at det er ikke mva på engangsavgiften. Hvor mye mva utgjør av den totale summen kommer altså an på om det er en billig bil med høy engangsavgift (lite mva), eller omvendt...

 

Det er ingen spesielle regler for mva-fradrag på firmabil enn det er på andre driftsmidler; du må være mva-registrert, dvs hatt en omsetning på over 50.000 i løpet av 12mnd. Og på samme måte som andre driftsmidler som brukes noe privat; om bilen brukes f.eks. 20% privat får du kun fradrag for 80% av momsen. Kjørebok som viser hvor mye av kjøringen som er privat/næring er viktig dokumentasjon.

 

Når det gjelder mva på bruktbil er jeg noe usikker. På andre driftsmidler, som maskiner o.l. trenger du ikke kjøpe nytt, men du må kjøpe fra en mva-registrert selger for at han lovlig kan spesifisere mva på regningen, som du så kan trekke fra. Kjøp fra privatperson innebærer dermed ingen spesifisert mva, og intet fradrag.

 

Men på brukte biler er det muligens annerledes; her skal jo omregistreringsavgiften på sett og vis erstatte moms, slik jeg har forstått det... Kjenner dessverre ikke reglene rundt kjøp og salg av bil detaljert nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Slik jeg har forstått det, så blir jo mva betalt når bilen er ny, så om jeg kjøper en bil som allerede er registrert, så er allerede mva betalt, og bilen er derfor ikke mulig å få kjøpt med fradrag av mva, selvom det er hos en forhandler.

 

Men forsto ikke helt hva du mente med at mva varierer etter pris på bilen. Om jeg kjøper en bil til 400 000 kr, hvor mye momsfradrag får jeg da?

Lenke til kommentar

Om jeg kjøper en bil til 400 000 kr, hvor mye momsfradrag får jeg da?

Det kommer an på hvor mye av de 400.000 som er engangsavgift (ut fra vekt, hestekrefter og CO2), den er det altså ikke moms på, bare på resten av bilprisen. Om bilen koster 400.000, og 100.000 av det er engangsavgift, så er det resten, 300.000, som er bilprisen inkludert mva, eller da 240.000 + 60.000 i mva -men det er altså bare et eksempel. Varebiler har jo også mye lavere engangsavgift enn personbiler..

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor mye av de 400.000 som er engangsavgift (ut fra vekt, hestekrefter og CO2), den er det altså ikke moms på, bare på resten av bilprisen. Om bilen koster 400.000, og 100.000 av det er engangsavgift, så er det resten, 300.000, som er bilprisen inkludert mva, eller da 240.000 + 60.000 i mva -men det er altså bare et eksempel. Varebiler har jo også mye lavere engangsavgift enn personbiler..

Dette er snakk om en Volkswagen Transporter, altså en varebil ja.

Fant faktisk en prisliste hvor alle prisene står oppført:

http://www.nyttekjoretoy.no/photoalbum/view/?size=org&id=42913&type=1

 

Men jeg må altså betale fullpris (inkl mva), også får jeg igjen dette beløpet?

Lenke til kommentar

Men jeg må altså betale fullpris (inkl mva), også får jeg igjen dette beløpet?

Ja. Altså du får tilbake/trekker fra differansen mellom "kundepris eks. mva (og inkl.avgifter) " og "kundepris inkl. avg. og mva" i prislista. Hvor lang tid det tar avhenger av om du har årlig eller tomånedlige mva-oppgjørsterminer...

 

Og om du bruker bilen både litt privat og i næring, så må du evt som tidligere nevnt gjøre en forholdsmessig fordeling, eksempelvis 20% bruk privat betyr at du ikke får fradrag for/tilbake 20% av momsen.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...