Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)


Jann - Ove

Anbefalte innlegg

BuffyAnneSummers skrev (6 minutter siden):

Ja og nei. Vi forandrer oss om vi liker det eller ei. Du er ikke den samme personen du er nå som du var for 5 eller 10 år siden, og du vil ikke være den samme personen du er nå om 5-10 år. Så du kan velge å tviholde på gamle vaner og greier eller utvikle deg, sammen med noen eller helt alene. 

Mange voksne som sjeldent ble fortalt nei av forskjellige grunner, kanskje hun er kjempepen, kanskje hun er flink til å manipulere med ''stakkars meg'' historier, er vanskelig å si hvorfor slike voksne mennesker gjør slik. Det er ekstremt mye usikkerhet og ubehandlende traumer ute å gå blant befolkningen, mange er redd for å være alene og at ingen andre vil ha dem, for vi blir foret bullshit om at vi må gjøre ting så tidlig som mulig eller så blir ''alle de gode tatt'' og annen lik bullshit. Emosjonell mishandling er like ondt hvis ikke ondere enn fysisk mishandling. Arr gror, men traumer kan sitte med deg resten av livet ditt.

Bare så det er sagt så stemmer det ikke at kvinner er mer emosjonelt mishandlende enn menn. 

Don't go all testerical on me now! 

Jeg syns det var veldig fint skrevet..

Har dessverre opplevd hvordan det er å bli mishandlet jeg å, og det i tillegg fra en veldig tidlig alder av både mor og far, så jeg kjenner meg igjen i det du sier. Men det er kanskje en prat for en annen gang eller en annen tråd.

edit edit !! når jeg skreiv "jeg å" så mente ikke at du har blitt det du å !! bare så det var sagt:P

Endret av tezzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7228f...85f

Hos meg selv for noen dager siden ble jeg full og hadde sex med en kar jeg driver på med en gang før jeg sovnet. Når jeg våknet og snakket med han dagen etterpå så nevner han at vi hadde sex to ganger. Jeg husker kun den ene gangen. Han fortalte at jeg lå der og bare var så hot at han måtte, han holdt på ikke lenge og stoppet når jeg begynte å si stopp. Jeg husker ikke dette. 

Hvorfor føler jeg meg utnyttet og at det er en latterlig tanke på engang tenke på? Var det han gjorde galt? Gjorde jeg noe galt?

Anonymous poster hash: 7228f...85f

Lenke til kommentar
Gjest b8a3d...79a

Du gjorde ingenting galt. Han... Det kommer an på. Jeg kan godt tafse på kjærringa i søvne, men så har vi vært sammen i 100år.

Er vell noe annet om man akkurat har møttes. Du velger nok selv her. 

Anonymous poster hash: b8a3d...79a

Lenke til kommentar

Går og håper på at verden går i dass.
At alt rett og slett blir utslettet, eller bare rakner hel og verden blir et kaos.

 

Yeaa, mye håp og positivitet her for mine neste 50+ år.

Fuck it.

Savner tiden for 5+ år siden, alt har raknet siden.

Fremtide har jeg gitt opp

 

 

 

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Skogslik skrev (11 minutter siden):

Går og håper på at verden går i dass.
At alt rett og slett blir utslettet, eller bare rakner hel og verden blir et kaos.

 

Yeaa, mye håp og positivitet her for mine neste 50+ år.

Fuck it.

Savner tiden for 5+ år siden, alt har raknet siden.

Fremtide har jeg gitt opp

 

 

 

Hva har raknet for deg hvis jeg får spørre? Du trenger ikke svare på det, men som oftest kan det ordnes. Tar bare veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Lami skrev (8 minutter siden):

Hva har raknet for deg hvis jeg får spørre? Du trenger ikke svare på det, men som oftest kan det ordnes. Tar bare veldig lang tid.

 

Har ingen håp eller drømmer lengre for fremtiden, innsett at jeg blir alene resten av livet og ellers lei folk/verden.
Savn er vell sterkt, noe og klamre seg til, jeg har ingenting som gir noe mening.

 

 

 

Lenke til kommentar
Skogslik skrev (34 minutter siden):

 

Har ingen håp eller drømmer lengre for fremtiden, innsett at jeg blir alene resten av livet og ellers lei folk/verden.
Savn er vell sterkt, noe og klamre seg til, jeg har ingenting som gir noe mening.

 

 

 

Ta en dag som det kommer. Du trenger ikke å ha håp eller drømmer for fremtiden. I morgen kan det skje positive forandringer. I overimorgen enda bedre. Men kan også gå nedover. 

 

Hvorfor tror du at du skal bli alene? Har du mistet noen nære og kjære? Familie, kjæreste? Siden du skriver savn.
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men vi lever lenge i dag, og mye kan skje på den tiden. 

Det virker mørkt nå, ingen håp eller drømmer. Jeg har gitt opp det å tenke fremover. Jeg tar en dag som det kommer pga mange skuffelser så langt. Det er eneste måten å komme seg gjennom. Hvis jeg skal tenke, ha håp eller drømmer om videre tiden, så vet jeg at jeg blir rævkjørt. Det orker jeg ikke.

 

Hva gjorde du på før i tiden? Har du noe du kan gå tilbake til som gir deg glede eller håp? Kanskje du kan prøve ut noe nytt, som du aldri har trodd du skulle prøve? Selv om det kan være den minste ting.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Lami skrev (3 minutter siden):

Ta en dag som det kommer. Du trenger ikke å ha håp eller drømmer for fremtiden. I morgen kan det skje positive forandringer. I overimorgen enda bedre. Men kan også gå nedover. 

 

Hvorfor tror du at du skal bli alene? Har du mistet noen nære og kjære? Familie, kjæreste? 
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men vi lever lenge i dag, og mye kan skje på den tiden. 

Det virker mørkt nå, ingen håp eller drømmer. Jeg har gitt opp det å tenke fremover. Jeg tar en dag som det kommer pga mange skuffelser så langt. Det er eneste måten å komme seg gjennom. Hvis jeg skal tenke, ha håp eller drømmer om videre tiden, så vet jeg at jeg blir rævkjørt. Det orker jeg ikke.

 

Tar en dag av gangen ja, men tankene går jo til at neste dag har helle ringen mening, eller at noe endrer seg.Så blir liksom en slags ''loup''.
Mistet en kjær person for noen år siden ja, mye har raknet siden.

 

 

Lenke til kommentar

Første steg er fastlegen. Jeg vet ikke hvor langt du har kommet ellers i det å prøve å få hjelp for dette, om noe? Det er tydelig at du er blitt veldig preget/traumatisert av å miste noen og jeg ønsker bare å prøve å finne ut av hva jeg skal foreslå videre for deg. Jeg er ikke proff men jeg har en del erfaring. Har du ikke prøvd terapi så burde det kanskje være ett mål du kan sette med fastlegen din? Det er også viktig at du er ærlig med fastlegen din. Veldig mange, meg inkludert, har en tendens til å pynte på sannheten og det gjør ting bare verre for deg egentlig og jobben vanskeligere for fastlegen din. Hvis du føler at du blir helt blank i hodet når du er hos legen så skriv en liste, en liste du jobber med flere ganger, hver gang du kommer på noe du må si eller ta opp med legen.

Er også ikke alle leger du vil komme  overens med, eller ha kjemi med. Det er ikke noe galt i å bytte fastlege hvis du føler at du ikke blir hørt eller hjulpet tilstrekkelig. Du kan gjøre dette superenkelt online. Du kan også sjekke folks reviews av andre leger!

Lenke til kommentar
Skogslik skrev (19 minutter siden):

 

Tar en dag av gangen ja, men tankene går jo til at neste dag har helle ringen mening, eller at noe endrer seg.Så blir liksom en slags ''loup''.
Mistet en kjær person for noen år siden ja, mye har raknet siden.

 

 

Ja det forstår jeg godt. 

Har du generell studiekompetanse? Studert? Kan det være aktuelt å ta opp noe slikt? Tiden går svært fort, og du får tankene over på noe helt annet.

Eventuelt jobb. Men det kan være du har. Kanskje finne en annen jobb hvis du har?

Det du må gjøre er å endre slik at ting gir mening. Da må du gå aktivt inn. Er skikkelig vanskelig og krevende i begynnelsen, men når du klarer å akkurat få tak i noe som gir mening og positivitet, så lettes en byrde.

Jeg er lei på dine vegne at du mistet en kjær person. Har du bearbeidet dette med andre eller kun deg selv? Du må huske at det finnes person du kan lette byrden din på, og de er der nettopp for det! 

Du er jo bare 29 og har langt liv foran deg. 
 

I morgen kan du gjøre noe nytt. Spill et nytt spill. Se en ny serie. Gå tur en plass du ikke har vært. Hør på noe musikk. Ta deg en kjøretur. Se på nye jobber. Se på studie. Se om det er et sted du vil reise til. Last ned Tinder og begynn å snakk med andre. Du trenger ikke å ha sex eller bli kjæreste med de. Men bare det å ha noen å snakke med. Last ned Jodel. Skriv jodler om mørke tanker og det som faller deg inn. Skriv og positive. Der får du så mye bra og gode svar, som hjelper. Jeg har prøvd selv. Jodel er som diskusjon sin deppetråd, bare at du blir mer hørt og du kan skrive så ofte du vil.

For min del hjalp det veldig når jeg var langt nede, å bare «fuck it, nå reiser jeg langt vekk». Jeg gjorde det. Helt alene. Var dritredd på første flyet mitt. Jeg reiste til USA. Tenkte «faen holder jeg på med». Men når jeg kom fram: herregud dette er fantastisk. Sitte på restaurant eller bar og se på andre mennesker gå forbi. Gå deg en tur ved stranden. Opplev noe nytt. Meld deg på opplevelsesturer. Stå opp og gjør det fleste som slår deg.

Når jeg reiste så glemte jeg alle tankene og negativiteten og depresjonen, jeg la det på en måte igjen i Norge. Så på tv på hotellrommet i bare boxeren med pizza på fanget. Lastet ned Tinder og sjekket ut mennesker. 


Du trenger ikke å reise så langt. Men bare en tur til en annen by er nok. 
 

Kanskje du og skal gå aktivt inn og skrive ned «mål for 2020».

Lag deg en slik overskrift i notatblokken. Skriv ned det du har lyst å oppnå. Ikke tenk på at du er langt nede og ser ingen håp med fremtiden. Tenk på hva DU vil gjøre. Tenk på hva du vil oppleve. Hva du ønsker med det nye året. Tenk tilbake i årene før 2019 om du hadde noen mål, ønsker eller lignende, som du har hatt lyst til men aldri gjort. 

Kanskje du kan gjøre noe som den personen du mistet, ønsket at du skulle gjøre? Jeg vet ikke om det er kjæreste eller død, men hvis det er en som er død; er det noe denne personen ville du skulle få til? Eller ønsket for deg? Oppnåelse? Mål? Slik at du kan få positive tanker på at du har mistet denne kjære. Prøv å hedre personen ved å gjøre noe positivt for deg eller som han/hun hadde satt pris på. Husk at de følger med deg hver dag fra himmelen. 

Hvis det er kjæreste så finnes det mange andre der ute.

Prøv å tenk litt yolo. Gjør ting du ikke er komfortabel med, det gjorde jeg, og jeg angrer ikke. 

Endret av Lami
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ddb46...2f9

Får ikke sove.

Vil virkelig få en god døgnrytme, men jeg klarer det ikke. Og når jeg sover 2-3 timer om natten i noen dager, for så å ta det igjen ved å sove 12-14 timer andre dager så blir hele hverdagen totalt ødelagt. 

Jeg får faen ikke sove, samme hva jeg prøver. 

Får ikke flere sovepiller av fastlegen heller, er visst redd for at jeg skal bli avhengig. 

Anonymous poster hash: ddb46...2f9

Lenke til kommentar

Passer kanskje bedre inn i irritasjons-tråden, men; mensen. Har så sykt vondt i hele kroppen, magen, feber. Og kan ikke ta NSAIDs som pleier å hjelpe heller, og føler jeg har mast alt for mye på legen i det siste så vil ikke spørre om noe annet heller... Aner ikke hva jeg skal gjøre, føler meg dårlig som fy, har en vanskelig eksamen om en uke. Skal jobbe 10-16 utneom lesinga i morgen med noe som krever fokus agh.

Endret av Kovalevskaja
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...