Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kan man bli politianmeldt for hatefulle og rasistiske uttalelser på seg selv?


Laffe

Anbefalte innlegg

Går det an å bli politianmeldt for hatefulle og rasistiske ytringer/uttalelser på seg selv? Eller gjelder dette da bare for den motsatte "rase".

 

F.eks Hvis det er en neger som har veldig mye selvironi. og han bruker ord som blir sett på som ekstremt rasistisk, og bruker det da på seg selv. Kan dette være nok til å bli politianmeldt mtp rasismeparagrafen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe du har tenkt lenge og grundig på skjønner jeg.

 

haha.. Bare lurer om det er mulig å få 3års fengels(ifl: rasismeparagrafen) hvis man bruker de ordene som blir sett på som rasistiske og hatefulle ytringer på seg selv?

 

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år.

Denne personen gjør det hele tiden. Både i den offentlige og blandt andre "raser". For han setter jo seg selv i en hatefullytring dvs at han kødder så jævlig med hudfargen sin osv.

Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer

Som sagt, så kan han finne på å si "rasistiske" ting når han er i byen. Han sier ting både indirekte og direkte til seg selv. men som kanskje andre vil oppfatte som rasistisk, truffende eller fornærmet

Endret av Cpt.Awesome
Lenke til kommentar

Den nevnte paragraf er ikke direkte ment å beskytte enkeltindivider (straffeloven § 135a), men er ment til vern om den "almindelige Orden og Fred".

 

Hvis man ellers fyller vilkårene for å bli straffet etter § 135a er det ingen unnskyldning at man selv tilhører gruppen det går ut over.

 

I og med ytringsfrihetens sterke stilling (og nevnte paragrafs tilsvarende svakere stilling) skal det dog ganske mye til for å bli dømt.

Lenke til kommentar

Det synes jeg er litt latterlig. Da det ikke går utover noen andre enn ham selv.

men som du sa. yttringsfriheten står nok sterke.

 

Men, blir ikke dette en smule for ubestemt og teoretisk, Cpt. Awsome. Det er en uendelig mengde "om" og "hvis" som kan diskuteres. Er det ikke bedre å omdefinere ditt spørsmål iht. en tenkt situasjon. Du kommer neppe til å stå foran speilet og skrike til deg selv, og du kommer vel heller ikke til å vandre rundt i byen og mumle til deg selv. Sannsynligvis kommer du til å ytre deg såpass høyt og tydelig at du blir hørt av omgivelsene dine, og du kommer vel også til å sørge for størst mulig publikum. og jeg antar at du også vil sørge for å uttrykke deg innenfor rammene for straffeansvar, ellers er det ingen vits i å utfordre grensene for loven.

 

 

Det ligger åpent for tiltale også når det gjelder deg selv. Handlingen rammer jo også bruk av symboler, og det er jo nettopp din intensjon å bruke deg selv som symbol for dem du inkluderer i din diskriminering. Du har dessuten ikke medtatt siste ledd i paragrafen hvor ”noen” kan være hvemsomhelst, også deg selv.

 

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

 

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.

 

 

Spørsmålet blir hva du sier, hvor du sier det, hvordan du sier det, hvorfor du sier det og til hvem du sier det til.

 

Jeg sakser fra rettsdata Gyldendal Rettsdata:

Det nye består i at situasjoner hvor ytringen av en eller annen grunn ikke blir oppfattet av andre, også vil omfattes. Det kreves imidlertid at ytringen kunne ha blitt sett eller hørt av et tilstrekkelig antall personer. I den sammenheng vil det ha betydning hvor, når og på hvilken måte ytringen ble fremsatt.

 

Lovmakerne er ikke dumme. Motivene dine bak handlingen vil bli vurdert, så vel som den kontekst den inngår i, så du kan ikke gjemme deg bak loven bokstav for bokstav, for den blir ikke nødvendigvis vurdert bokstavtro slik du tror.

 

Men jeg er enig med Krikkert i at det nok skal mye til før du tiltales. Ifølge forarbeidene veier ytringsfriheten tungt og loven skal tolkes innskrenkende i forhold til den. Ditt bruk av ordet ”neger” regnes for.eks. ikke som rasistisk.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, det gir jo absolutt ingen mening at jeg eller evt den personen jeg snakket om, skal få straff for å spøke med hverandre eller o seg selv i det offentlige? Om jeg sier "Ah, banan. det er jo fav maten din/Oi, tror jeg tok plassen din? det sto ape her", eller "Ser at du er flink til å klatre, ligger vel i slekta". Kanskje ikke nok til å bli kvalifisert til "rasisme" men, du skjønner hvor jeg vil hend. Men uansett, så er ikke det ment for de som sitter rundt personen (om det skulle være andre med forskjellgie hudfarge) men til den personen han snakker til.

Om de oppfatter det sånn at personen snakker til hele gjengen bare fordi han sa "ape", så er vel det demmes problem, at dem har den tankegangen. Når jeg sier "Din ape", så tenker ikke han automatisk på fargen sin. Bare fordi en ape er svart så betyr ikke det at han assosierer det med seg selv. Noe som MANGE mørkhudet gjør.

 

Bare for å ha det klart. Jeg har på ingen måter noen intensjoner å mobbe eller utsette noen andre. Men, hvis det skal være sånn at man skal bli straffet bare fordi noen ANDRE føler seg ubehag over at noen andre har mer selvironi eller tåler mer., Da synes jeg det blir litt for tåpelig.

 

Kan ikke tenke meg at noen bruker seg selv som et symbol. De med mye selvironi vet hvor grensen er. Det er ikke sånn at de sier "ah, alle med svart farge er farlige", men heller "Faen, nå kommer mørket. Ta frem fyrstikkene hvis du har lyst til å se meg i mørket"

 

Klar over at ordet neger ikke er rasistisk.. hadde jeg brukt det andre ordet så ville jeg nok fått adversel og stengt tråd. :p

Endret av Cpt.Awesome
Lenke til kommentar

Gaidaros, nå mener jeg du tar litt hardt i. Den som truer eller forhåner seg selv alene gjør ikke noe som er straffverdig. Etter min mening bør "noen" her tolkes som "noen andre". 

Jeg har allerede tatt høyde for at han alene (i ensomhet) ikke begår noen straffbar handling.

Jfr;

 

Du kommer neppe til å stå foran speilet og skrike til deg selv, og du kommer vel heller ikke til å vandre rundt i byen og mumle til deg selv. Sannsynligvis kommer du til å ytre deg såpass høyt og tydelig at du blir hørt av omgivelsene dine, og du kommer vel også til å sørge for størst mulig publikum. og jeg antar at du også vil sørge for å uttrykke deg innenfor rammene for straffeansvar, ellers er det ingen vits i å utfordre grensene for loven.

Jeg tolker "noen" også til å gjelde en selv, først og fremst fordi en vanlig striks forståelse av teksten nettopp gir denne forståelsen. Dernest, eller kanskje i så fall, rett og slett fordi lovmakerne ellers hadde satt "andre" inn i teksten. De ønsker rett og slett å inkludere "alle" også en selv, og ikke trekke sirkelen utenom. Jeg vedla jo uttalelser fra lovforarbeidene som, iallefall jeg mener underbygger dette, om enn kanskje i vage former.

 

Men hvis dette likevel blir for vagt, så la oss ta utgangspunkt i ditt eget innlegg. Du beskrev jo der på en kort og konsis måte hensikten med reglene. Hvis du da som utgangspunkt tenker deg hva hensynet bak reglene er, sett hen til behovet for harmoni og konsekvens, så vil du kanskje bedre se at min tolkning nok er mer korrekt. Man må inkludere en selv i kretsen ellers resulterer det i et paradoks. Ett hull som står i disharmoni med resten av regelen. Jeg har jo allerede nevnt at symboler er grunnlag for straffereakson. Forarbeidene sier at dette kan tolkes svært skjønnsmessig, og forøvrig må handlingen ses på ut fra sin hensikt og motiv, og i sin helhet ut fra den kontekst som den inngår i. Også her gir forarbeidene vide rammer for tolkning. Hvis man da velger å tolke lovteksten innsnevrende slik du gjør, så vil den tolkningen ikke harmonere med det som jeg har beskrevet ovenfor. Det er rett og slett ikke logisk at loven lar ett slikt hull stå åpent.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, det gir jo absolutt ingen mening at jeg eller evt den personen jeg snakket om, skal få straff for å spøke med hverandre eller o seg selv i det offentlige? Om jeg sier "Ah, banan. det er jo fav maten din/Oi, tror jeg tok plassen din? det sto ape her", eller "Ser at du er flink til å klatre, ligger vel i slekta". Kanskje ikke nok til å bli kvalifisert til "rasisme" men, du skjønner hvor jeg vil hend. Men uansett, så er ikke det ment for de som sitter rundt personen (om det skulle være andre med forskjellgie hudfarge) men til den personen han snakker til.

Om de oppfatter det sånn at personen snakker til hele gjengen bare fordi han sa "ape", så er vel det demmes problem, at dem har den tankegangen. Når jeg sier "Din ape", så tenker ikke han automatisk på fargen sin. Bare fordi en ape er svart så betyr ikke det at han assosierer det med seg selv. Noe som MANGE mørkhudet gjør.

 

Bare for å ha det klart. Jeg har på ingen måter noen intensjoner å mobbe eller utsette noen andre. Men, hvis det skal være sånn at man skal bli straffet bare fordi noen ANDRE føler seg ubehag over at noen andre har mer selvironi eller tåler mer., Da synes jeg det blir litt for tåpelig.

 

Kan ikke tenke meg at noen bruker seg selv som et symbol. De med mye selvironi vet hvor grensen er. Det er ikke sånn at de sier "ah, alle med svart farge er farlige", men heller "Faen, nå kommer mørket. Ta frem fyrstikkene hvis du har lyst til å se meg i mørket"

 

Klar over at ordet neger ikke er rasistisk.. hadde jeg brukt det andre ordet så ville jeg nok fått adversel og stengt tråd. :p

 

Jeg tror at du skal gå i tenkeboksen nok en gang Cpt. Awesome. Tråden din handler om rasistiske uttalelser "på en selv". Nå blander du jo plutselig kompisen din inn i dette her, og uttalelsene dine er rettet mot ham. Sånn sett er denne situasjonen ot.

Du sier jo selv:

Denne personen gjør det hele tiden. Både i den offentlige og blandt andre "raser". For han setter jo seg selv i en hatefullytring dvs at han kødder så jævlig med hudfargen sin osv.

 

Som sagt, så kan han finne på å si "rasistiske" ting når han er i byen. Han sier ting både indirekte og direkte til seg selv. men som kanskje andre vil oppfatte som rasistisk, truffende eller fornærmet

 

Og når det gjelder den negeruttalelsen så var den ikke nevnt for å sjekke dine kunnskaper. Negeruttalelsen her i Norge er kraftig kritisert fra utlandet, og offentlige negere som aksepterer denne uttalelsen om seg selv er også kraftig kritisert av andre negere fordi de på den måten hever lista for hva rasen skal akseptere. Ikke så ulikt vår egen situasjon.

 

Gå i tenkeboksen. Les Krikkerts og mine innlegg meget grundig, forsøk å forstå det, så kan du komme med et velbegrunnet nyinnlegg. Skal du først utfordre loven, slik du jo ønsker, så gjør det grundig og ikke forsøk å skjule motivene dine bak "kødding", for det er ikke hva loven ønsker å ramme.

Det finnes nok av eksempler på at folk som i utgangspunktet ikke er rammet av rasistiske ytreinger likevel tar til motmæle. Tenk da litt større, eks. muslimhets, jødehat, homodebatt etc..

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Går det an å bli politianmeldt for hatefulle og rasistiske ytringer/uttalelser på seg selv? Eller gjelder dette da bare for den motsatte "rase".

 

F.eks Hvis det er en neger som har veldig mye selvironi. og han bruker ord som blir sett på som ekstremt rasistisk, og bruker det da på seg selv. Kan dette være nok til å bli politianmeldt mtp rasismeparagrafen?

Om å mobbe sin egen etnisitet er ulovlig, vet jeg ikke. Kommer vel an på om mobbingen din av deg selv rammer andre. Jeg er heller ikke jus-kyndig.

 

Men la oss si at jeg er av en unorsk etnisitet, er ute på byen og begynner med mine selvironiske klovnerier du foreslår foran et publikum, f.eks. gjeng på ti-tjue etniske nordmenn, der flere av dem, kanskje alle av dem har drukket i mer eller mindre grad. Noen andre av min egen etnisitet eller av annen utenlandsk opprinnelse er kanskje i nærheten, nære nok til å enten overhøre det hele eller til å bli registrert av publikum. Dermed blir de også uthengt pga. mine ytringer.

Videre, på fylla kan mye rart skje, dette kan bli opptakten til noe ulovlig. Det jeg gjør i dette eksempelet er å legge opp til sjikanering, diskriminering av meg selv og de andre av utenlandsk bakgrunn og stille meg og indirekte de andre lagelig til hugg.

 

I verste fall kan noen av gjengen gå løs på meg og noen av de andre; fysisk og/eller verbalt, siden jeg "ber om det". Dette kommer jo an på hva slags type personer disse blant publikum er, men er de noe rasistiske av seg og har en lav terskel for å ty til vold kan de nok fort havne i lynsje-stemning når de har drukket litt. Som sagt, ute på byen en fuktig kveld skjer mye rart. Avhengig av i hvor stor grad jeg var med på å fremprovosere dette, kan jeg kanskje bli straffet for medvirkning til rasediskriminering og/eller vold mot de andre?

 

Poenget i dette eksempelet er at jeg medvirker til noe ulovlig.

 

Om det er kun jeg selv som rammer meg selv med mine ytringer kan jeg umulig forstå at jeg kan straffes for dette ene og alene.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...