Gå til innhold

Forskjellen mellom informatikk og informasjonsteknologi?


Nudler

Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

 

Ser at søknadsfristen er snart, og jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg skal velge. Har så lyst til å studere innen IT. Men akkurat nå står det enten mellom å studere informatikk (UiO) eller informasjonsteknologi(Hio) Hva er forskjellen på disse to studiene? Fikk høre at informasjonsteknologi var mye bedre enn informatikk, er dette sant? evt, er det mer "matte" på informatikk enn på informasjonsteknologi??

 

Uansett, hva er deres mening? hva burde jeg velge? Sikter på informasjonsteknologi.. men kom med tips og forslag! :)

 

Takk på forhold!

 

God påske!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke sant at informasjonsteknologi er mye bedre enn informatikk. Informasjonsteknologi er i bunn og grunn et informatikkstudie, bare en smule mer praktiskt rettet. Jeg hadde selv valgt informatikk på UiO, da du får flere valgmuligheter. Jeg er kanskje litt partisk, da jeg går på informatikk med matematikk på UiO :whistle: . Men jeg stortrives og er kjempefornøyd på UiO.

 

Angående matematikken, så er det litt avhengig av hvilket informatikkstudium du tar. Det kan være alt fra et enkelt kurs i matematikk, til flere. Jeg anbefaler å lese litt på sidene - ettersom det er mye ny informasjon. De har nemlig endret på studieprogrammene.

 

EDIT: Litt mer info om det her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=968106&st=860&p=15071136entry15071136

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar

her er det jeg opfatter som forskjellene

 

datateknikk - ITfag + matte

informasjonsteknologi - ITfag + ITfag

informatikk - ITfag + valgfritt(kan også være matte eller IT)

 

 

hvis du vil ha matte, tadatateknikk, hvis du vil ha mest mulig it blir det vel det samme om du tar informatikk eller informasjonsteknologi.. men en ting til å tenke på.

 

hio vs uio

jeg var på åpen dag på hio,, og det virket ikke som noe lurt sted å studere it. nå så vi fint lite, og de elevene vi så virket som de koste seg, men læreren som holdt foredraget for oss var fryktelig rotete og umotiverene. på tg i år hørte jeg på noen som lærte bort ting på uio, og jeg må si at det virket mye bedre, de virket som de kunne masse, og virket veldig intresert i fagene sine.

 

jeg tror det beste er informatikk ved uio, hvis du vil laget et løp som er likt som informasjonsteknologi er det fullt mulig med informatikk, bare velge riktige fag.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Men hva er egentlig snittet for informatikk og informasjonsteknologi?

 

Er inne på samordnaopptak.no, og ser at Informasjonsteknologi har "alle" bortsett fra hoved/ord som er 43.3 og ordf 33.6.. hvilken av de skal jeg komme inn med?

 

Så er det "alle" på informatikk på UiO :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...