Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil til normalt bruk


Anbefalte innlegg

hei :)

Jeg er 18 og tar lappen så fort som mulig etter på påske håper jeg på, men uansett.

Jeg er ute etter noe i prisklassen 50.000 - 80.000.

Har sett litt på DENNE, ser den bra ut?

 

Synes den er rå, men den er jo så billig(?) så lurer på hva som kan trekke den ned. Har, som dere sikkert allerede har skjønt når dere har lest hit, at jeg ikke har peiling på biler.

 

Vil ha en bil med den formen som jeg har linket til, og har også sett litt på Nissan Primera.

Hadde BMW'en vært et greit kjøp?

Takker for svar :)

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regn med dyr forsikring på BMWen, og dyre deler. De eldre BMWene har også en tendens til å bruke mye olje og bli forferdelig skranglete i ventilene allerede etter et par hundre tusen kilometer, men jeg vet ikke hvordan det er på de nyere. Nissanen burde være et bedre kjøp fra det synspunktet. Men, på en annen side, så er nok BMWen utrolig mye bedre å kjøre, og sikkert mye sprekere.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Prisen på BMW-en er egentlig ikke så lav. Vi snakker tross alt om en tretten år gammel bil med generasjonens minste bensinmotor. Det sies forresten at denne motoren passer dårlig til automatgir. Automatkassen kan oppleves som masete, da motoren har svakt dreimoment på lavt turtall.

 

Når det gjelder holdbarhet, så skal du ikke bekymre deg for motoren. De problemene Larschroe nevner angår først og fremst BMW sine rekkeseksere med tolv ventiler. I denne bilen står det en med tjuefire ventiler, og disse har mye bedre holdbarhet.

 

Forsikringen er ikke så avskrekkende som man skulle tro. Denne generasjonen av BMW 5-serie er lite brukt som ungdomsbil, så den rager ikke så høyt på ulykkesstatistikkene.

 

Jeg hadde valgt denne fremfor ditt alternativ. Da får du takluke, skinninteriør, manuell girkasse og en bil som ikke trenger å EU-godkjennes før 2012.

 

Post scriptum, jeg hadde valgt BMW fremfor Nissan. Det er to forskjellige verdener.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde valgt denne fremfor ditt alternativ. Da får du takluke, skinninteriør, manuell girkasse og en bil som ikke trenger å EU-godkjennes før 2012.

 

Post scriptum, jeg hadde valgt BMW fremfor Nissan. Det er to forskjellige verdener.

 

Den du linker til var rå om jeg må si det selv. Hva med bensinbruket? Har hørt at BMW'er bruker mye bensin, er dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Generelt kan man si at biler med stor motor bruker en del bensin. BMW skiller seg ikke nevneverdig ut fra andre merker med tilsvarende motorstørrelse.

 

Jeg vil anta at en E39 520i bruker 0,75l/mil på snill langkjøring.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Mye kan skje med en bruktbil som nærmer seg 200000 kilometer. Derfor er det en fordel dersom bilen har komplett servicehefte og dokumentasjon på alle reparasjoner. I tillegg kan det være lurt å gjennomføre en NAF salgstest bilen. Denne avdekker eventuelle feil og mangler. Du skal ikke se bort fra at selger er villig til å betale denne.

 

BMW har god deletilgang. Hos Koed og GS bildeler finner du som oftest det du trenger. Å kjøpe deler selv er billigere enn å la et verksted gjøre det. Hvis du i tillegg kan skru litt selv, eller har en kompis som kan, sparer du en del på reparasjoner. Det finnes mye stoff på nettet om BMW 5-serie, og flere fora med hjelpsomme BMW-entusiaster. Dette er fine ressurser dersom du velger å skru litt selv.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Kult å se en til som liker formene til eldre BMW'er.

Ville nok senka kravet mitt litt til motor hvis jeg var deg og gått for en 316i eller no alla denne. Blåse alle sparepenga på bilen bare for å gå på en smell med dyr forsikring osv. og lite penger til bensin/evt. repereasjoner er kjipt også.

Lenke til kommentar

Hva med denne?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21018314

Mercedes A-serie. Ikke kjørt så langt.

 

Jeg er ikke stort fan av de formene, men takk for svar :)

 

Kult å se en til som liker formene til eldre BMW'er.

Ville nok senka kravet mitt litt til motor hvis jeg var deg og gått for en 316i eller no alla denne. Blåse alle sparepenga på bilen bare for å gå på en smell med dyr forsikring osv. og lite penger til bensin/evt. repereasjoner er kjipt også.

 

Den har 102hk, er det litt lite nå i dag?

Lenke til kommentar

Hva med denne?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21018314

Mercedes A-serie. Ikke kjørt så langt.

Ehm, TS vurderer kjøp av en flott E39 med stramme linjer og rekkesekser.

Da linker man ikke til en bil som er like liten og ekkel som en korhåret chihuahua med en alvorlig skabbinfeksjon ;)

 

E39 er pålitelige biler og M52B20 (motoren som står i disse) er en solid og god maskin. Selvfølgelig ikke noe fartsmonster, men holder i massevis til en landeveiscruiser. Og lyden av rekkesekserene til BMW er jo orgasmisk om man koster på dem et bra "effekt"anlegg (supersprint, eisenmann, scorpion, simons etc...) og åpent luftfilter (K&N, green, pipercross e.l. IKKE biltema eller annet jallamekk)

 

Det er en myte at bmw-deler er så mye dyrere enn andre produsenter. og bensinforbruket avhenger av sjåføren.

F.eks bruker min lille 318i masse suppe fordi jeg kjører den aktivt. Mye turtall (selvfølgelig bare med god varm motor og drivlinje) og generellt sportslig kjørestil drikker mer enn stabilt turtall, stålfot og "snill" kjøring.

 

I say go for it. Men se over bilen nøye og sjekk servicedoukumentasjon og generell tilstand selvfølgelig, så har du masse bil i mange år fremover.

 

Mvh Ihugga bmw entusiast som alldri skal ha noe annet enn bimmere ;)

 

Btw, sjekk it www.bimmers.no ... der kan du få masse informasjon om de forskjellige bmw-modellene fra folk som kan enda mer enn meg :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for et langt og informativt svar :)

 

Da har jeg i løpet av denne tråden fått tips til 2 BMW'er:

BMW 3-serie 316i

 

og

 

BMW 5-serie 520i

 

Jeg kommer til å bruke den til å kjøre fram og tilbake med, men også langturer (grimstad til hamar/stavanger) og vil selvfølgelig ha krefter i den. Er lei av mamma's Ford Fiesta 60 hk eller noe, den drar bare 'skikkelig' i de 3 første gira xD.

 

Men hvilken er best av disse to? Har som sagt ikke peiling på biler såå.. :)

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Takk for et langt og informativt svar :)

 

Da har jeg i løpet av denne tråden fått tips til 2 BMW'er:

BMW 3-serie 316i

 

og

 

BMW 5-serie 520i

 

Jeg kommer til å bruke den til å kjøre fram og tilbake med, men også langturer (grimstad til hamar/stavanger) og vil selvfølgelig ha krefter i den. Er lei av mamma's Ford Fiesta 60 hk eller noe, den drar bare 'skikkelig' i de 3 første gira xD.

 

Men hvilken er best av disse to? Har som sagt ikke peiling på biler såå.. :)

 

 

Den første du nevner har kjørt mndre og ligger en modell høyere. Mens den andre ser finere ut etter min mening.

Lenke til kommentar

Hvilken som er "best" avhenger av hva du er ute etter. E39 5 serie vil oppleves mer komfortabel, og en E36 316i oppleves mer sportslig og "ung" ;) (Selv om den har liten motor)

Selv kjører jeg en 97 modell 318i med div. understells-snæx som gir den et helvetes veigrep.

Syntes forresten den 316 du linket til var veldig overpriset (selv med lav km.)

Jeg gav litt over halvparten for min 318i med 13 gamp mer, mer utstyr (skinnseter, alt elektrisk, m-understell, liten obc, etc.. ) dog med høyere km. men dette er ikke noe å henge seg altfor mye opp i på en såpass gammel bil så lenge den er godt vedlikeholdt.

 

Du trenger heller ikke henge deg opp i 520 og 316.

Hva med f.eks en 95 modell 320i? Denne har M52 motoren som står i E39 (med vanos og alu-topp) men er en mindre, lettere, og mer sportslig bil. (eventuellt 318is som har 140hk mot 320i som har 150, men til gjengjeld er enda lettere igjen + har bedre vektfordeling og bruker mindre suppe ;) )

Lenke til kommentar

Hvis du først ser på 3-serie i den prisklassen ville iallefall jeg sett på e46: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21566524

Myyye penere enn e36 i mine øyne.

 

Hvis det hadde stått mellom de bilene du nevner ville jeg helt klart valgt e39en. Ville aller helst valgt en e46, men nå er det ikke jeg som skal kjøpe bil ;)

 

Jeg er fortsatt på tenke-stadiet, så er fullt åpen for flere eksempler. :)

Kan dere samtidig linke til eksempler, sånn at jeg ser hva dere snakker om? :p

Lenke til kommentar

Hvis du først ser på 3-serie i den prisklassen ville iallefall jeg sett på e46: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21566524

Myyye penere enn e36 i mine øyne.

 

Hvis det hadde stått mellom de bilene du nevner ville jeg helt klart valgt e39en. Ville aller helst valgt en e46, men nå er det ikke jeg som skal kjøpe bil ;)

 

Den der var forresten nydelig :ph34r:

*dumt spørsmål slettet*

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Men for å spørre litt mer direkte, hva skal jeg se etter i en bil (for tiden BMW)?

Jeg skal bruke den som framkomstmiddel, kommer sikkert til å ta turer på byen med kompiser, og vil at den kan komme fort opp i fart. Over til det økonomiske så ønsker jeg ikke en bensinsluker (selv om dere har sagt at BMW'er ikke er noen bensinmonstre), og en bil uten mye styr og stell og skifting av deler.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21179951

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21566524

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21027183

 

Disse er da som dere har tipset om, og som jeg liker best. Passer disse bra til hva jeg skal bruke bilen til? Som sagt, ikke noe råning på nattestid på meg :p

Men fart og kraft er å foretrekke :)

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...