Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
idleman_2 skrev (5 minutter siden):

Bestilte en PSU på komplett 1 feb....  er sikker på at denne har fått ny forventet dato 10+ ganger nå....   er det mulig...   dikter dem opp datoene eller ?

Bestilte noe fra Komplett fordi "bekreftet lagerdato" var tidligst av alle andre butikker. Endte opp med å avbestille fra de fordi alle andre butikker hadde fått det inn på lager mens jeg ventet på Komplett. Så ja, Komplett dikter det opp. (nei, det var ikke ps5 eller skjermkort)

Lenke til kommentar
Kyrre S. skrev (6 timer siden):

Bestilte en strømforsyning og et kabinett 5 januar på komplett. Har ennå ikke fått det 😛

(cooler master nr200p og cooler master v850 sfx)

Ting tar tydeligvis tid.

Det var NR200p fra Komplett jeg også bestilte i Januar. Kansellerte så fort en annen butikk sendte kabinettet 😛

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Emsal said:

182141695_306751157629912_2424578004401036121_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-3&_nc_sid=58c789&_nc_ohc=08z_p8AZkRkAX91u_JH&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&tp=7&oh=563d5dd6006f790d414de4d5c072a860&oe=60B80BEE

Noen som vet hva dette er? Er noe hvitt som har samlet seg på toppen

Mikrobilde da men, sikkert "plasticizer" vetta fævlane hva det heter på norsk. Kommer av stoffer som brukes i slanger (også hard tube) og o-ringer osv for at de skal holde seg myke og disse "svetter" over i vannet. Er derfor man bør flushe med mayhems part 2 eller et par dråper håndoppvask. Dessverre er det flere håndoppvask midler man bør unngå enn som kan/bør brukes. Zalo og neutral har sitronsyre såvidt jeg husker, sunlight har vel både sitronsyre og alkohol. "Yes" har muligens ingen av disse. Sikkert ikke enorme mengder sitronsyre i disse men blir litt gambling å bruke hvis det er nikkel i loopen.

Beste er å kjøpe mayhems blitz part 2 (ikke part 1) som er "zalo på steroider" (benzalkoniumklorid) får kjøpt det hos techbay eller digitalimpuls.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

«Skal bare ha ny CPU» ble plutselig til «helt komplett PC m/ 3090». 3090 Strix-en bråkte *vesentlig* mer enn jeg hadde sett for meg, spesielt når jeg kom fra en 1080TI med Arctic Accelero Xtreme IV, som i praksis nesten var lydløs selv under full last (i alle fall sammenliknet med Strix-en).

Så da ble det plutselig mitt første vannkjølingsprosjekt også... (jeg har ikke gitt beskjed til lommeboken enda!).

I utgangspunktet går jeg for «mest mulig stille», og driter egentlig en lang en i estetikk/RGB/whatnot. Så det blir softtube og kabinett uten vindu (Define 7 XL).

Blir vannblokk på 5900X, 3090 Strix OC og en 3070. Corsair HX1200, med en Seasonic Prime TX 1000W på vei. Beholder den av de som viser seg å være mest stille (-:

Foreløpig har jeg pekt meg ut følgende komponenter;

  • 2x EK CE 420 m/ NF-A14 chromax
  • AquaComputer Ultitube D5 200 Pro pumpe/reservoar
  • AquaComputer high flow Next
  • AquaComputer aquaero 6 LT for viftekontroll, samt styring av både D5 og high flow Next
  • EK Quantum Vector Nickel+Acetal GPU-blokk + bakplate
  • EK Quantum Velocity Nickel+Acetal CPU-blokk
  • EK softtube ZMT Matte Black
  • EK Quantum fittings/bend Nickel (tenkte på svart, men nickel vil enklere kunne gjenbrukes om jeg går for noe acryl/frosted hardtube på et seinere prosjekt).
  • EK CryoFuel Clear

Tenker i utgangspunkt push på front radiator, og pull på topp radiator, med viftene «på utsiden», hvor front trekker inn, og topp trekker ut. Det gjør at jeg seinere enkelt kan slenge på vifter på «innsiden», og få push/pull, uten at jeg må ta ut/løsne radiatorene.

Noe som umiddelbart virker teit med et slikt oppsett, eller er jeg på grei gli? Noen tips/anbefalinger/endringer som jeg burde se mer på?

Endret av jocke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, N o r e n g said:

En 420 i toppen kan kanskje bli litt trangt mot hovedkort om du skal ha push/pull.

Det kan fort hende du må løsne radiatorene for å få på ekstra vifter.

Godt mulig. Jeg har bare tatt utgangspunkt i denne, og kombinert med at det er en plass mellom 25 og 30mm ned fra toppen av HK til RAM-brikkene, så bør det være 10+mm klaring (80+25 - 25+45+25). Mulig unntak er helt ute med IO-panelet på HK, men da kan jeg i verste fall klare meg med 3 vifter pull på toppen av radiator, og 2 vifter push under (og droppe den nærmest IO-panel).

Jeg begynner uansett bare med pull i toppen, og push i front, så får vi se om det blir behov for push/pull.

Lenke til kommentar
jocke skrev (26 minutter siden):

Godt mulig. Jeg har bare tatt utgangspunkt i denne, og kombinert med at det er en plass mellom 25 og 30mm ned fra toppen av HK til RAM-brikkene, så bør det være 10+mm klaring (80+25 - 25+45+25). Mulig unntak er helt ute med IO-panelet på HK, men da kan jeg i verste fall klare meg med 3 vifter pull på toppen av radiator, og 2 vifter push under (og droppe den nærmest IO-panel).

Jeg begynner uansett bare med pull i toppen, og push i front, så får vi se om det blir behov for push/pull.

Du virker å ha tenkt gjennom det meste da. Jeg vil anbefale å kjøpe et par sett med quick disconnects, det gjør ting mye enklere når du skal tømme loopen eller koble inn og ut komponenter.

Lenke til kommentar
9 hours ago, N o r e n g said:

Du virker å ha tenkt gjennom det meste da. Jeg vil anbefale å kjøpe et par sett med quick disconnects, det gjør ting mye enklere når du skal tømme loopen eller koble inn og ut komponenter.

Jau, det hadde jeg nesten glemt. Takk! Ble 4 sett med svarte QD3 rett fra Koolance sin nettbutikk (så jeg er sikker på at jeg ikke får de som er svartmalt på innsiden :-P).

Litt synd at EK ikke selger sine «Pro» QDC-er «løs» (du må kjøpe GPU- eller CPU-kittet, som koster en fot og en arm, og gir i tillegg «overflødige» deler).

Lenke til kommentar
5 hours ago, idleman_2 said:

koolance sine quick disconnects ->

Hadde dette på min forrige vannkjølte pc. Hadde noen problemer på disse... gummipakningen  holdt seg ikke alltid på plass... har noen av dere hatt problemer med disse ?

Ingen problemer med 10 år med Koolance quick connects. Bare byttet pakninger på noen etter at de har vært brukt veldig mye. Føre var bytting. Kosta ikkje mange kronene med nye O ringer :p
Har dog BARE "nikkel" koplinger. Ingen sorte.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Nizzen said:

Ingen problemer med 10 år med Koolance quick connects. Bare byttet pakninger på noen etter at de har vært brukt veldig mye. Føre var bytting. Kosta ikkje mange kronene med nye O ringer :p
Har dog BARE "nikkel" koplinger. Ingen sorte.

har det ikke kommet bedre QDC koblinger  med årene ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...