Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prosjektet  ->

Thermaltake View 91 RGB

Ryzen 9 5950X

asus Rog Crosshair viii dark hero

asus Rog Thor 1200W

Micron 4 x 32 GB ECC ram

Asus Rog Strix RTX 3090 OC

Intel NIC X550-T2

WD SN850 2TB

 

Kjøling ->

EK monoblokk (cpu + powerstage)  -> EK-Quantum Momentum ROG Crosshair VIII Hero D-RGB - Plexi

EK blokk for GPU  -> EK-Quantum Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi

EK blokk for ram -> EK-RAM Monarch X4 - Nickel

2 x aquacomputer  reservoar + pumpe, D5 next  aqualis 880 ml

2 x aquacomputer High flow Next

4 x 120 radiator -> EK-CoolStream XE 480 (Quad)

3 x 140 radiator -> EK-CoolStream CE 420 (Triple)

Rør -> EK-HD PETG Tube 12/16mm 1000mm   

 

Tenker å kjøre 2 loop, 

Loop 1 :  GPU XE 480 (quad) -> tank -> radiator -> high flow next -> gpu , nvidia green  coolant

loop 2:   CPU -> Ram -> tank -> radiator -> High flow next -> cpu  , scarlet red coolant..

Planen er å bruke minst mulig 90 grader koblinger og heller bruke varmepistol og varme rørene å bøye

Vifter -> corsair QL120 og 140

 

Viftestyring, rgb  ->

aquacomputer  aquaero 6XT

Octo, quadro, farbwerk 360, d5 Next (vannpumpe, temp sensor), high flow next (sensor, temp og flow, lcd display), aqualis base med nivåmåler, Hubby 7, splitty 9, splitty 4 +++

 

 

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
On 1/23/2021 at 10:04 PM, N o r e n g said:

Det er skikkelig tregt, skikkelig dyrt, og jeg tror ikke noen hovedkortprodusenter faktisk har testet og validert ECC-minne.

Dark Hero støtter ikke ECC forøvrig

Du tar feil... bios_42-copy.jpg

https://www.techpowerup.com/review/asus-rog-crosshair-viii-dark-hero-c8h/5.html

Dark Hero vil mest sannsynlig støtte ECC ram,  cpu støtter forøvrig ECC   asus ws pro x570 ace hovedkortet støtter ecc.. altså ecc støtte i cpu ligger der.  Og mest sannsynlig får en ikke  feilrapport om at ecc har korrigert feil, men Fra Asus står det vel ikke at det er verifisert ECC støtte men at den mest trolig støtter ecc.. har jeg nå lest rundt om på nettet... i spec står det vel at ecc støtte er avhengig av at cpu støtter det...

ECC ram jeg har bestilt er på 3200 MHz   og ecc ram kan også overklokkes...

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, idleman_2 said:

Jeg ønsker det, me want. Er det noen grunn til å ikke ville ha ECC ?

 

Ikkje for å være vanskelig, men er det noen grunn til å ha ECC i en desktopmaskin? Vet du hva det er egentlig, og hva det kan hjelpe for?

Samme for meg egentlig, men ser jo ut som om du vil ha mest mulig ytelse med den maskinen du skal velge. Er det noe lønnet arbeid du skal bruke den til, eller er det bare for egen nytelse? :)

 

En gylden regel: Om du ikkje vet om du trenger det, så trenger du det mest sansynlig ikke :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
59 minutes ago, N o r e n g said:

Det er skikkelig tregt, skikkelig dyrt, og jeg tror ikke noen hovedkortprodusenter faktisk har testet og validert ECC-minne.

Dark Hero støtter ikke ECC forøvrig

Forøvrig vet jeg at første gen Zen cpu var det et mareritt å finne ecc ram som ville fungere

zen 2 ble  bedre men kunne fortsatt være et problem med noen ecc ram brikker

zen 3 skal etter sigende ha mye bedre støtte...

 

hovedkort produsentene tester ikke selv hvilke ecc ram som støttes, men at brukere/sluttkunde kjøper ram og prøver  disse, funker det kan de sende tilbakemelding til hovedkort produsent.

Produsenter av ECC ram vil vel ikke bruke ressurser på å teste sine ECC ram på forbruker hovedkort, da majoriteten vil ha vanlig ram...

 

Idag er faktisk vanlig ram som er 4000+ MHz dyrere enn ECC ram  udimm.

32 GB 3200 MHz ECC udimm brikke kostet meg 1600 kroner forøvrig

 

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Nizzen said:

Ikkje for å være vanskelig, men er det noen grunn til å ha ECC i en desktopmaskin? Vet du hva det er egentlig, og hva det kan hjelpe for?

Samme for meg egentlig, men ser jo ut som om du vil ha mest mulig ytelse med den maskinen du skal velge. Er det noe lønnet arbeid du skal bruke den til, eller er det bare for egen nytelse? :)

 

En gylden regel: Om du ikkje vet om du trenger det, så trenger du det mest sansynlig ikke :D

Vurderer å sette inn et HBA kort på denne maskinen, men må da isåfall kjøre x8 pcie lanes på skjermkortet

jo mere ram en har på en maskin  = større sjanse for error bit

Brukes maskinen som filserver i tillegg med plass til 24 x hdd's  hver på 10-20TB er det vel en sikkerhet å ha ecc ram...  kjedelig å miste data..

 

Og ikke minst så opplever folk med ecc ram mye sjeldnere 'blåskjerm'  (Er noe jeg har lest/hørt på nettet)

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, idleman_2 said:

Og ikke minst så opplever folk med ecc ram mye sjeldnere 'blåskjerm'  (Er noe jeg har lest/hørt på nettet)

Joda, men nå er det ikke sann at maskiner uten ecc blåskjermer utav det blå heller.. For å være ærlig så har jeg alldri ødelagt et minnesett heller 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, idleman_2 said:

Vurderer å sette inn et HBA kort på denne maskinen, men må da isåfall kjøre x8 pcie lanes på skjermkortet

jo mere ram en har på en maskin  = større sjanse for error bit

Brukes maskinen som filserver i tillegg med plass til 24 x hdd's  hver på 10-20TB er det vel en sikkerhet å ha ecc ram...  kjedelig å miste data..

 

Og ikke minst så opplever folk med ecc ram mye sjeldnere 'blåskjerm'  (Er noe jeg har lest/hørt på nettet)

Hørt på nettet 😅

Jeg har egen server med ecc ram på raidkontrolleren (Areca 1883ix), men cpuen Threadripper 1950x har jeg ikkje ECC minne på.

Kjører alt med raid-6

Må eller bør jeg ha ECC som RAM på hovedkortet? Ikkje peiling, men jeg bryr meg heller ikkje. Har klart meg uten ECC ram og godt over 250TB med lagring til sammen siden tidelig 2000 tallet. Jeg har lagringsfetish, og har backup opp i mente. 

For å være ærlig, så vet jeg ikkje om ECC på hovedkortet hadde blitt noe bedre.

Men mening er å gi faen i ECC på desktop hardware. Kjøp skikkelig enteprise hovedkort etc, som har garantert støtte og er laget spesifikt for det. Sette opp en kvasiløsning er nok å lure seg selv. Snakk med Nextron.no, så hjelper deg deg med å ta de RETTE valgene angående maskin med ECC ram, om du FAKTISK trenger det ;)
Disse folka er ledende innen enteprise produkter i Norge, og der har jeg også kjøpt alle raidkontrollerene mine, samt noe enteprise ssd.

//Dette er latterlig off topic da, så det er sagt\\

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Altså  folk tror at ECC ram er så dyrt...

Sjekket akkurat nå pris for DDR4 ram 32 GB ecc modul  1640 kr

tilsvarende 'fancy' rgb ddr4 moduler koster mye mer.

Så hvorfor stiller dere spørsmål om hvorfor jeg vil ha ecc ram når dette faktisk ikke er dyrere enn vanlig ram.

Hvor mange prosent tregere blir 3200 MHz ram og timings er ikke det beste i forhold til 'sweetspot' som er 3733 MHz er for en ryzen cpu + bra timings..

Spør dere meg så burde ecc ram vært standard i alle pc'er

Lenke til kommentar
32 minutes ago, idleman_2 said:

Altså  folk tror at ECC ram er så dyrt...

Sjekket akkurat nå pris for DDR4 ram 32 GB ecc modul  1640 kr

tilsvarende 'fancy' rgb ddr4 moduler koster mye mer.

Så hvorfor stiller dere spørsmål om hvorfor jeg vil ha ecc ram når dette faktisk ikke er dyrere enn vanlig ram.

Hvor mange prosent tregere blir 3200 MHz ram og timings er ikke det beste i forhold til 'sweetspot' som er 3733 MHz er for en ryzen cpu + bra timings..

Spør dere meg så burde ecc ram vært standard i alle pc'er

Du vil ha stabil maskin, så velger du mainstream desktop med AMD som det kommer ut nye bioser til "hver uke", og masse ram som ingen har testet på den plattformen?
Jeg sier bare lykke til 😅
Tviler faktisk på at du kommer til å klare å kjøre 128GB ram på 3200mhz...

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nizzen said:

Du vil ha stabil maskin, så velger du mainstream desktop med AMD som det kommer ut nye bioser til "hver uke", og masse ram som ingen har testet på den plattformen?
Jeg sier bare lykke til 😅
Tviler faktisk på at du kommer til å klare å kjøre 128GB ram på 3200mhz...

Så negativt innstilt du er idag da 😛

Lenke til kommentar
1 minute ago, idleman_2 said:

Så negativt innstilt du er idag da 😛

Jeg er en evig optimist, derfor tester jeg det meste av hardware. Siden jeg har Asus Dark Hero med 5900x og 3090, så vet jeg såpass at å være possitivt til slik er håpløst :D

Hvorfor tror du Nextron.no ikke selger ECC minne til x570 og Ryzen Workstation, men selger det til Intel workstation? :p
De selger Epyc med Ecc...

https://nextron.no/home/configurators/workstation_solutions/?subcat=highperformance_solutions&Memory_ECC=Yes

Lenke til kommentar
Quote
 
ECC is a feel good feature, but is mostly useless. Memory either is corrupted (which can be detected by running MemTest) or it works perfectly fine without ECC. I have over 50 10+ year old Itanium servers with 192GB ECC RAM each, there are 2 ECC errors logged total, while running 24/7.

 

Lenke til kommentar
idleman_2 skrev (1 time siden):

Altså  folk tror at ECC ram er så dyrt...

Sjekket akkurat nå pris for DDR4 ram 32 GB ecc modul  1640 kr

tilsvarende 'fancy' rgb ddr4 moduler koster mye mer.

Så hvorfor stiller dere spørsmål om hvorfor jeg vil ha ecc ram når dette faktisk ikke er dyrere enn vanlig ram.

Hvor mange prosent tregere blir 3200 MHz ram og timings er ikke det beste i forhold til 'sweetspot' som er 3733 MHz er for en ryzen cpu + bra timings..

Spør dere meg så burde ecc ram vært standard i alle pc'er

Joda, jeg kan finne noen til kr 1460,- til og med: https://www.multicom.no/samsung-32gb-2666mhz-cl19-ddr4/cat-p/c/p1000380589

Jeg mister en del ytelse ved å gå ned til 3200 MHz 22-22-22-52, selv om gjennomsnittet fortsatt er ganske likt er hele det tredje segmentet av Shadow of the Tomb Raider-testen 15% tregere. Bemerk at dette er forskjellen på overklokket 3600 MHz-minne mot JEDEC 3200 MHz

20210124020028_1.jpg

20210124020856_1.jpg

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (På 17.12.2020 den 21.05):

Det er et must over 1,6 Vdimm på SR og over 1,55 på DR 😊

Ja, det er verdt det om man er glad i minne oc. 

 

 

Nizzen skrev (På 17.12.2020 den 22.00):

Jeg bruker Bitspower minnekjøler på både singlerank og dualrank brikker nå. Ja det er et must om man vil ha litt futt i minnet. Bare jækla synn at overklokke minne på Zen 3 suger :p (i forhold til konkurrenten) 
 

Hvordan er temperaturen på ram brikkene i forhold til vanntemperaturen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...