Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt samme loop siden 2014, og nå er det på tide å prøve på noe nytt. Brukte noen timer idag til å sette sammen noen rør, og presisjon tar sin tid. Planen er å bruke brassrør, men det er mye billigere å feile med petg-rør. Tror jeg må sjekke på youtube hvordan man måler rørlengder, for det ble for mye demontering, kutting og sliping idag når millimeter teller. 

 

20200423_182356.jpg

20200423_182516.jpg

20200423_183136.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mi erfaring ynskje du fjerne komplikasjoner om ein vil unngå kaste bort rør.

Så mitt råd ville vore i f.eks dette tilfellet å ha ein 90 grader frå skjermkortet, gå direkte ned mot hovudkort, ein 90 grader bøy på røret, og rett til chipset.

Ellers er mitt generelle råd:

  • Ikkje bruk for mange kne-koblinger i mi meining, då har du fleire stader du må måle og vera presis. Du har jo ei viss slingrinnsmonn pga kor mykje leddene kan bevega seg da.
  • Ikkje gidd å prøve på meir enn ein bend på eit rør om gangen. Det er berre helvete og faenskap å berekna bend radius og få rett resultat då, i mi erfaring. Om du  ville eg anbefala å kasta bort litt rør på å lage tydelige templates, det gjer jobben litt enklare...
  • Prøv å holda ein bøy nær byrjing eller slutt av ein lengde. Då kan du typiskt fortsetta nedover langs eit rør, med minimalt bortkastet rør om vinkelen er feil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for tipsene. Grunnen til at jeg bruker de 90 graders fittingene er at jeg kommer til å bytte ut petg-rørene med messingrør. Jeg har ikke verktøy til å bøye metalrør. Når jeg har satt sammen loopen kan jeg bruke petg-rørene som mal, og da slipper jeg å sløse med messingrør. 

Legger ved et bilde på hvordan det så ut før. 

 

Loop.jpeg

Endret av samye83
Feilretting
Lenke til kommentar

Godt spørsmål, alle blokkene jeg har er av kobber og nikkelbelagt, bortsett fra radiatoren. Og de messingrørene fra Bitspower ser nikkelbelagt ut også. Da gikk jeg ut fra at det burde gå bra. Men jeg kan ta feil...

https://www.digitalimpuls.no/bitspower/144147/bitspower-brass-hard-tubing-12mm-od-shining-silver--500mm

 

Edit: Leste nettopp og kobber og messing vil ikke reagere med hverandre, men sinknivået i messingblandingen kan skape korrosjon. Får håpe sink prosenten i rørene er under 15%.

On the other hand, dezincification is a destructive corrosion process that can occur when the quantity of zinc in the alloy is above the recommended value. Dezincification occurs when zinc leaches out of the alloy, leaving behind a copper-rich shell with little mechanical strength. The higher the concentration of zinc in the brass, the more it can be affected by zinc leaching out of the alloy. Dezincification can be avoided in most cases by maintaining the zinc content below 15%.

 

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Jeg ville vært ekstra påpasselig med å velge kjølemedium med over middels antikorrosjonsegenskaper.

Se på HMS-databladene og pass på at det består av noe som gir god beskyttelse. Søk etter navn på kjølevesken + MSDS.

(F.eks Aquacomputer DP Ultra, 20-35% etylenglykol og < 1% Benzotriazol)

Eller la noen andre gjøre jobben... fant denne oversikten når jeg googlet etter flere eksempler... ?(Litt merkelig at etylenglykol kun merkes som biocid når den også er en utmerket antikorrosiv... men fin liste uansett.

Det meste går jo greit når man kun bruker "vanlige" vannkjølingsdeler og tubing/rør, men lurt å være litt ekstra forsiktig når man blander inn noe uvanlig.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt inn Ek cryofuel clear så jeg slipper å blande selv. Har alltid blandet selv med kjølevæske til bil og batterivann, men tenkte denne gangen går jeg får ferdigblandet. 

Jeg har kommet så langt idag. Neste steg blir å koble til radiatoren. Forslag på å gjøre loopen enda bedre tas hjertelig imot. 

okZt6tyyByY4eFOl0kZSf4yu8SBs2Dn8qnB7TFOXU_blQWiyhhmPIhh4W5Mnxe1bdWpO4OED_OzRJCqDaUPEQB2mx1tZdAe-tgswgTknOBPGRLgOf4OC1TZ_zokSeADPXjzxOaVsxjSAlv13xI9thFgEUoO3IJl4zSeNZZNDSLrgzwk0crLIoR-j5fMBSHjd4n7qpaxHee9BdYjU0KYyjn0r18fI4VGLOer-ZxnQRcAu7EvuVho2JLwKq47nSkF4olrFsaT_hzCCfGtXuS5An0BpZGPChbsnCfqT8RpNgVSbdYhoXzCWEezIK1QYd3qJl3G-OxnBQAGXWWc6wHu3b_acovt9S8nhD01U2qOVvI8KjkRSQFnTx2gkxw9yrL69sJt_k317UHPGVHDXgeK5MgNowioPV6nKr4r-jj-l_ds8Ngm5CvL1ZFuRy4KTsx0WESLubmuaO8D1iMESJRu_h9gAsqvgMubeTO4CFTiKeEOeTaOpNSYTEUeYZFmYHsTkC2FTNvEDqvFw7KhOWA1wvJqJVEqaIWk1J0QVK8cTjU-cnZAcLH7HouEe6pjoryEsKR3-4xsUqhkxqLnxm0CtzeHlypxNGwIWqisekgG704Nz7PXrFxsBMvv3fmk0AtmPN5h_883CrwH1e06Vln_NnQi8KDCYnqVN2SRSD29B8YZWLNPaMCx2HaVkMoKcXQ=w2240-h1260-no

Lenke til kommentar
13 minutes ago, samye83 said:

Jeg har kjøpt inn Ek cryofuel clear så jeg slipper å blande selv. Har alltid blandet selv med kjølevæske til bil og batterivann, men tenkte denne gangen går jeg får ferdigblandet. 

Jeg har kommet så langt idag. Neste steg blir å koble til radiatoren. Forslag på å gjøre loopen enda bedre tas hjertelig imot. 

okZt6tyyByY4eFOl0kZSf4yu8SBs2Dn8qnB7TFOXU_blQWiyhhmPIhh4W5Mnxe1bdWpO4OED_OzRJCqDaUPEQB2mx1tZdAe-tgswgTknOBPGRLgOf4OC1TZ_zokSeADPXjzxOaVsxjSAlv13xI9thFgEUoO3IJl4zSeNZZNDSLrgzwk0crLIoR-j5fMBSHjd4n7qpaxHee9BdYjU0KYyjn0r18fI4VGLOer-ZxnQRcAu7EvuVho2JLwKq47nSkF4olrFsaT_hzCCfGtXuS5An0BpZGPChbsnCfqT8RpNgVSbdYhoXzCWEezIK1QYd3qJl3G-OxnBQAGXWWc6wHu3b_acovt9S8nhD01U2qOVvI8KjkRSQFnTx2gkxw9yrL69sJt_k317UHPGVHDXgeK5MgNowioPV6nKr4r-jj-l_ds8Ngm5CvL1ZFuRy4KTsx0WESLubmuaO8D1iMESJRu_h9gAsqvgMubeTO4CFTiKeEOeTaOpNSYTEUeYZFmYHsTkC2FTNvEDqvFw7KhOWA1wvJqJVEqaIWk1J0QVK8cTjU-cnZAcLH7HouEe6pjoryEsKR3-4xsUqhkxqLnxm0CtzeHlypxNGwIWqisekgG704Nz7PXrFxsBMvv3fmk0AtmPN5h_883CrwH1e06Vln_NnQi8KDCYnqVN2SRSD29B8YZWLNPaMCx2HaVkMoKcXQ=w2240-h1260-no

Hvilket kabinett er dette? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du mangler vifter ja, Digital Impuls sitt utvalg gir deg disse to valgene:

EK Vardar EVO 120S: https://www.digitalimpuls.no/vifte-120x120mm/143843/ek-vardar-evo-120s-1150rpm-120mm-4-pin-pwm-700-1150-rpm-237-dba

NF-A12x25: https://www.digitalimpuls.no/vifte-120x120mm/145009/noctua-nf-a12x25-pwm-120x120x25mm-4502000-rpm-84-5102-1

NF-A12x25 er vel den beste 120mm-vifta du kan kjøpe.

Om hovedkortet du har støtter det vil jeg anbefale en temperatursensor, da kan du justere viftehastigheten etter vanntemperaturen. Det finnes også eksterne kontrollere som takler dette, Aquacomputer lager gode løsninger.

Jeg vil også anbefale å vurdere nikkelbelagte kjøleblokker, vesentlig færre muligheter for at metaller reagerer med hverandre da.

 

Angående pumpe/reservoar, så vil jeg (og de fleste andre) anbefale D5 framfor DDC, forskjellen i støynivå er betraktelig. D5 er også mer driftssikker i min erfaring, men det kan være tilfeldigheter. Techbay har en D5 med reservoar til salgs for en lavere pris enn DDC-varianten du har valgt, de har også EK Velocity med nikkelbunn til en lavere pris enn DI.

Techbay har også lavere pris på radiatorene du har valgt ut, prisene på kompresjonsnipler ser ut til å være lignende DI...

Totalt sett tror jeg du har litt å spare på å gå over til Techbay, bedre (og betraktelig raskere) kundeservice har de også etter min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nice! Jeg styrte unna techbay med det første siden de hadde litt sånn shabby nettside. Men stoler på deres erfaringer, ser også de har noe flere ting på lager (i tillegg til at det blir litt billigere) så det er bra.

Da har jeg fått bestilt fra techbay!

1009431892_Screenshot2020-05-04at10_05_10.png.80e368978ca89416c285a24fb795bde8.png

Vil foresten denne fungere? Ser at ikke nickel står der i forhold til korrosjon. 

https://www.digitalimpuls.no/ekwb/144333/ek-cryofuel-clear-premix-1000ml-til-vannkjøling

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, N o r e n g said:

Nikkel er helt trygt med alt av vann, det skjer knapt noe med nikkel i kontakt med springvann. Grunnen til at du vil ha destillert vann med noen antikorrosjon- og algetilsetninger er primært for å forhindre at det oppstår et biologiprosjekt inne i loopen.

Ahh :) Ble "litt" dyrt dette til slutt.

1764085182_Screenshot2020-05-04at11_35_34.png.958022b341dfdc38e4f931c78ab69357.png

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...