Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jo mer jo bedre - med rett tykkelse og finnetetthet/fpi til det du ønsker å oppnå.

 

Ikke se per blokk - se på varmeproduksjonen. En gpu som fort drar 200-300w konstant bør ha mer radiatorareal enn en cpu som kun nærmer seg 200w i stresstester og ofte ligger *langt* under det i reel bruk / spill.

 

Sats på minimum 240 (helst 280) til cpu. Minimum 360 til gpu. Gjerne i en og samme loop. (Færre feilkilder/færre nipler som kan lekke - og nogenlunde samme ytelse. I mange tilfeller også *bedre* ytelse i spill, da gpu-en effektivt sett får *mer* radiatorareal enn med to separate looper.)

 

Har du plass til det? Velg tykke radiatorer. Tykk radiator og/eller høy fpi? Pass på at viftene er rett type. (Desto mer motstand - desto viktigere er det med vifter som er designet for høyt statisk trykk / static pressure)

 

Er målet høyest mulig overklokk? Areal, og nok luftflyt!

Er målet å få det stillest mulig? Igjen - mest mulig areal slik at viftene kan gå langt ned i turtall uten at temperaturen blir ille. (Sleng på en aquaero og kutt viftene helt på tomgang, for å ta det helt ut.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo mer jo bedre - med rett tykkelse og finnetetthet/fpi til det du ønsker å oppnå.

 

Ikke se per blokk - se på varmeproduksjonen. En gpu som fort drar 200-300w konstant bør ha mer radiatorareal enn en cpu som kun nærmer seg 200w i stresstester og ofte ligger *langt* under det i reel bruk / spill.

 

Sats på minimum 240 (helst 280) til cpu. Minimum 360 til gpu. Gjerne i en og samme loop. (Færre feilkilder/færre nipler som kan lekke - og nogenlunde samme ytelse. I mange tilfeller også *bedre* ytelse i spill, da gpu-en effektivt sett får *mer* radiatorareal enn med to separate looper.)

 

Har du plass til det? Velg tykke radiatorer. Tykk radiator og/eller høy fpi? Pass på at viftene er rett type. (Desto mer motstand - desto viktigere er det med vifter som er designet for høyt statisk trykk / static pressure)

 

Er målet høyest mulig overklokk? Areal, og nok luftflyt!

Er målet å få det stillest mulig? Igjen - mest mulig areal slik at viftene kan gå langt ned i turtall uten at temperaturen blir ille. (Sleng på en aquaero og kutt viftene helt på tomgang, for å ta det helt ut.)

 

MEN, det betyr ikkje at det er bra nok med mye mindre.

 

Eksempel som jeg har kjørt:

 

2x r290 skjermkort på 240 radiator.

Ryzen 1800x på 1x120 radiator

3x titan 12GB + 4960x  på 1x 480 xtx 62mm radiator.

 

 

Om man kjører full load 24/7 F@H, så kan ting bli litt for lite, men som regel er det godt nok, og bedre enn luftkjøling uansett.

 

Ryzen 1800x har kjørt på 4ghz døgnet rundt nesten siden release på èn 120mm radiator. Ble faktisk overrasket over hvor bra resultatet ble. Dette er en ek radiator med en pumpe/res kombo. Altså ikkje noe AIO.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter den, Nizzen. Tror i grunn den tommelfingerer-regelen (1x120mm til 2x120mm per blokk) er helt grei jeg. Som Nizzen sier, man trenger ikke ta helt av heller, man kommer svært fort opp til punktet der man er i "diminishing returns"

Men har man plass, så har man plass. Likevel, skal tippe at de aller aller fleste ikke har behov for mer enn kanskje 1x360mm + en 240mm i et komplett system med SLI/CF. Det tror jeg er en god sweetspot og med noen gode vifter da så har man et stille system med masse potensiale for overklokking på gutterommet. Ta vekk 120mm om man ikke kjører SLI/CF :)

Lenke til kommentar

Med køstom vannkjøling, så kan man regne èn 120mm per enhet med vanlig bruk. Alt over det gir liten forskjell egentlig.  Skal man overklokke ting, så legger man til noe til. F.eks 1.5 ganger så mye. Men det blir ikkje 1.5 ganger så kaldt.

 

GPU er særdeles lett å kjøle, pga den store overflata. Dermed trenger trenger ikkje vannet være så veldig kaldt for å kjøle ned godt. Cpu er ofte mye vanskeligere å kjøle, så den trenger mye kaldere vann for å kjøle godt.

 

Kort sagt, så lønner det seg å ha en egen loop til bare cpu. Spesielt om det er den man vil overklokke.

Lenke til kommentar

Kommer ann på FPI (finns per inch) på EK radiatoren, H100i og alle andre AIO har som regel ganske høy FPI og smal radiator.

Da vil denne f.eks fra ek kjøle bedre enn h100i? Eller vil det så og si ikke være noe forskjell?

 

https://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-xe-240-2016

 

Skjønner meg ikke på reviews og ser at jeg må gjøre grundig research for å finne ut av ting på egenhånd.

Lenke til kommentar

Da vil denne f.eks fra ek kjøle bedre enn h100i? Eller vil det så og si ikke være noe forskjell?

 

https://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-xe-240-2016

 

Skjønner meg ikke på reviews og ser at jeg må gjøre grundig research for å finne ut av ting på egenhånd.

 

Ja, regner med det. EK radiatoren er 16 FPI 60mm tykk sammenlignet med 20 FPI og 30mm på H100i. Bare pass på å kjøp high static pressure vifter så blir det supert.

Lenke til kommentar

Da vil denne f.eks fra ek kjøle bedre enn h100i? Eller vil det så og si ikke være noe forskjell?

 

https://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-xe-240-2016

 

Skjønner meg ikke på reviews og ser at jeg må gjøre grundig research for å finne ut av ting på egenhånd.

 

Bedre også mtp at med Custom Loop så kan du bygge ut som du vil selv. Go go og velkommen til vannkjølingsverden, pass på lommeboka!  :w00t:

Lenke til kommentar

Bedre også mtp at med Custom Loop så kan du bygge ut som du vil selv. Go go og velkommen til vannkjølingsverden, pass på lommeboka!  :w00t:

 

haha!

 

Takk for svar folkens. Nå som fruen endelig har fått seg fast jobb blir det deilig med litt avlastning på utgiftene.

 

Det blir nok ikke kjøp med det første, men kommer garantert til å kjøpe det i fremtiden.

 

Har planer om å fjerne harddiskene på baksiden og erstatte de med en m2 så jeg får plass til pumpen og resoaret på baksiden.

 

Muligens også kjøpe et mindre hovedkort slik at jeg får plass til et par vifter under skjermkortet. 

Lenke til kommentar

Jeg har lenge tenkt å prøve meg på custom loop, da jeg synes det ser artig ut. Kommer ikke til å bygge det for for å få det mer stillegående eller mer ytelse, men mer bare for å prøve fordi jeg liker å tukle med PC'en.

 

Gikk igjennom EK sin Custom Loop Configurator. Slengte med en god del deler fra den lista samt byttet ut og lagt til noe. Ut i fra det havnet jeg opp med denne handlelista på digitalimpuls.no

Jeg tenker at i begynnelsen holder det med en radiator.

Kan noen kjapt se over handlelisten å se om den ser grei ut? Noe som mangler eller noe jeg ikke trenger?

Eventuelt noe dere ville endret på?

 

H8BOdC8.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Hadde vurdert på det sterkeste å gå for grønne slanger framfor farget vann, men om du vil ha farget vann kan det hende du trenger litt mer enn det du har konsentrat til.

 

Har du tegnet opp løkken (på papir) slik at du vet om eventuelle vinkler du trenger?

 

Det kan hende du må kjøre viftene ganske hardt (over 1500 RPM) om du vil holde vannet kaldt med en enkel 360mm radiator, men så lenge du aksepterer 4-5C ekstra tror jeg dette vil kunne bli skikkelig stille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...