Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei alle dere Mestre på dette forumet :thumbup:

 

Jeg har i dag fått bestilt meg ny pc :dribble: for rundt 25K uten grafikkort.

 

  • Intel I7 930
  • Corsair 800D kabinett
  • Gigabyte GA-EX58A-UD7
  • Osv osv

Grafikk kortet vil bli en Nvidia GTX 480 når denne kommer ut.

Jeg vil gjerne få satt vannkjøling på denne når det har blitt lagd vannkjøling sett til GTX 480.

 

Har nå planlagt å få vannkjøling på alt dette, og har derfor satt opp denne pakken hos www.aquatuning.de

Har i første omgang kun tenkt å kjøre med en "loop", selv om jeg har fått anbefalt å bruke to "loop" når jeg får GTX 480 kortet.

 

Har nå tenkt å kjøre 2 radiatorer i serie (1x120 og 1x360) pga plass i kabinettet.

Har dette noe for seg, eller skal jeg bare kjøre med radiator 1x360?

 

Vil det merkes stor forskjell mellom å bruke 8/10mm tube kontra 13/16mm tube når det gjelder kjølekapasiteten?

 

Stein M

Lenke til kommentar

Skal da gå bra med én loop selv om man kjøler ned GPU? Jeg har bare en loop, som kjøler ned CPU/GPU. Samme loopen skal kjøle ned HK i fremtiden også. Akkurat nå vil jeg si jeg har overraskende gode temps på GPU (35-50), 2 loops ville vært overkill for meg i alle fall.

 

Tykkelsen på slangen har ikke så mye å si rent kjølemessig, det er mer en kosmetisk sak. Selv kan jeg ikke fordra noe annet enn 1/2", da jeg syntes noe annet blir litt "pinglete" :p Men alt etter behov så klart.

 

Btw, bestilte nettopp en slik en jeg. :love:

Lenke til kommentar

Ja, men man kjøper ikke slanger med 3/8 ID og 3/4 OD. Orker ikke engang tanken på å få de kablene til å ligge der man vil :p

 

Og ja, krever nok trippel rad ja, gtx480 ble jo forøvrig kritisert for å bli ekstremt varm, men det er jo strengt tatt 5970 også. Min lå tett oppunder 100 på max med luft.

 

I7 er jeg ikke sikker på, blir disse varmere enn q9450? Er jo nyere teknologi, så teknisk sett burde de jo ikke egentlig bli det.

Lenke til kommentar

Var jo ikke varmere enn forventet. Mange som sutrer på Fermi syns jeg.

 

Den knuste ingenting, men det er et spennende kort, og syns man bør vente litt før man trekker noen konklusjoner. Med en god rad vil du klare å holde GTX480 på rundt 40-50 grader.

 

Er ikke q9450 bygd på 45nm da?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å kjøre to radiatorer i serie.

En 120mm og deretter på samme loop en 360mm radiator pga plass i kabinettet.

 

Vil dette hjelpe på å få kvitt varmen fra både GPU, CPU og hovedkort?

 

Flere radiatorer hjelper så klart med å bli kvitt varme. Jo flere jo bedre ( til pumpa ikke klarer mer ).

 

Det kommer litt an på hva slags vifter du kommer til å kjøre på radiatorene egentlig. De bestemmer hvor mye varme du klarer å kvitte deg med. Du vil ha et behov for begge radiatorene vil jeg tro.

 

Jeg er nysjerrig. Hvordan klarte du å brenne 25k på en PC uten grafikkort når du kjøpte 930 og ud7? Hvor er de resterende 20k?

Lenke til kommentar

PC'en skal brukes for HD videoredigering samt foto redigering.

Har derfor spekket denne opp med det jeg trenger på en stund, samt har prøvd å gjøre den så "fremtidssikker" som mulig (Spørs hva jeg synes om 1 år).

 

Den er derfor satt opp med mye RAM, mange HD'er, SSD, flere hotswap brønner for HD, samt en bra Blueray brenner / leser osv.

 

Det jeg ennå ikke har fått bestilt er GPU, Eksternt RAID kort, større skjerm, vannkjøling osv.

 

Regner derfor at den til slutt kommer på en del mer en de 25K, men er ikke sikker hvor det ender.

 

Regner med at jeg vil ha den ferdig oppsatt innen 1-2 mnd selv om jeg er mye på reise for tiden.

Endret av Stein-M
Lenke til kommentar

Hei. Det her va jo en kjekk kafe :)

Noen som vet om mist extreme 3x120 er veldi restriktiv og hvilken vifter som er bra på den? Har planer om å legge til ek 5970 vannblokk i loopen min, men er usikker på om pumpen min klarer det(eheim 1048)

 

Restriktiv vet jeg ingenting om, men det virker som om den trenger vifter med høyt statisk trykk for kjøling. Prøvde et par vanlige nexus silent-vifter, men det fungerte ikke spesielt bra. Har bestilt Gentle Typhoon 1850-vifter (fra specialtech.co.uk) som jeg håper er bedre. Tror disse er regnet for å være de beste for stille kjøling av radiatorer med høy FPI.

 

Den beste testen på radiatorvifter tror jeg man finner her: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=223391

(Basert på den testen bestilte jeg en deltavifte også, selv om jeg tror den reellt sett er ubrukelig til stille kjøling)

Endret av Bols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...