Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, idleman_2 said:

Bygge ny pc med vannkjøling... bruker dere å montere hardware uten vannkjøling først å tester at all hardware funker før dere demonterer å monterer vannblokker etc ?

Cpu vannblokk kjører jeg alltid, da jeg ikkje gidder å teste cpu med annen kjøler. Hurtigkoplinger på cpu og gpu er konge, fordi da kan jeg ta inn og ut hardware fort. Kan også sette inn luftkjølt skjermkort uten å tømme loopen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Cpu vannblokk kjører jeg alltid, da jeg ikkje gidder å teste cpu med annen kjøler. Hurtigkoplinger på cpu og gpu er konge, fordi da kan jeg ta inn og ut hardware fort. Kan også sette inn luftkjølt skjermkort uten å tømme loopen.

Hva slags hurtig koblinger er det snakk om ? 

Jeg skal bruke PETG rør som jeg skal bøye med varme så da blir vel hurtigkobling uaktuelt..  

Lenke til kommentar
3 minutes ago, idleman_2 said:

Hva slags hurtig koblinger er det snakk om ? 

Jeg skal bruke PETG rør som jeg skal bøye med varme så da blir vel hurtigkobling uaktuelt..  

Koolance.

Hard tube er kult helt til det ikkje er kult. Altså ved bytting av hardware. 

Min mening er at det er ubrukelig i lengden.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nizzen said:

Koolance.

Hard tube er kult helt til det ikkje er kult. Altså ved bytting av hardware. 

Min mening er at det er ubrukelig i lengden.

Jeg brukte hurtigkoblinger på min forrige vannkjøling... min erfaring  med den versjonen jeg brukte fikk jeg problemer med pakningene når jeg koblet fra og til..

Mener dette var koolance og.. tilbake i 2010 deromkring..

Har det skjedd noen forbedringer etter det ?

 

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

Der er lurt å teste maskinvaren før man bygger, uavhengig om det er vann eller ikke - sånn helt satt på spissen.

..men jeg har selv bygget flere maskiner med vannkjøling uten å gidde å teste. D.O.A er ikke så vanlig. 

Hardtubing var gøy 1 gang. Det varte kanskje i 2 mnd, så ville jeg ha noe nytt og da var hardtubing bare noe dritt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
shinsengumi skrev (7 minutter siden):

Jeg har en venn i Slovenia. Er det noen som har noen tips og triks hvordan jeg kan handle på ekwb og han sender dette til meg privatperson til privatperson; er det overhodet noe tollen/posten kan gjøre med dette hvis det sendes (som gave?) mellom privatpersoner? 

Nei, de kan egentlig ikke gjøre noe. Det er derimot viktig at man ikke spesifiserer at verdien er 1000kr eller over. Da må man betale mva på beløpet.

Hilsen en som nylig kjøpte hodetelefoner fra Portugal fra privatperson. 

Lenke til kommentar
shinsengumi skrev (Akkurat nå):

hvordan gikk det?

Kjempebra. Kjøpte et par Focal Clear via head-fi.org og betalte fyren 750Euro via paypal (som har kjøpsgaranti om man får en murstein). Det tok bare jævlig lang tid. Tror det var 4 ukers postgang. Så var litt småsvett på om det gikk eller ikke :)

Lenke til kommentar
1 minute ago, MrMarbles said:

Kjempebra. Kjøpte et par Focal Clear via head-fi.org og betalte fyren 750Euro via paypal (som har kjøpsgaranti om man får en murstein). Det tok bare jævlig lang tid. Tror det var 4 ukers postgang. Så var litt småsvett på om det gikk eller ikke :)

Hvor mye kosta sendinga? regner med at portugisisk post koster en brøkdel av norsk siden alle skal jo ha millionlønn i norge 😅

Lenke til kommentar
shinsengumi skrev (Akkurat nå):

Hvor mye kosta sendinga? regner med at portugisisk post koster en brøkdel av norsk siden alle skal jo ha millionlønn i norge 😅

Det kostet ca. 37 euro fra Portugal til Norge. Et headset m tilbehør er vel ikke like tungt som EK utstyr. Men, postgang fra Slovenia til Norge er vel rimeligere enn motsatt tipper jeg. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, MrMarbles said:

Det kostet ca. 37 euro fra Portugal til Norge. Et headset m tilbehør er vel ikke like tungt som EK utstyr. Men, postgang fra Slovenia til Norge er vel rimeligere enn motsatt tipper jeg. 

Det er full pakke men uten radiatorer. det har jeg allerede kjøpt på amazon. Så pakken skal ikke bli så alt for svær/tung (tror jeg) 🤔

Lenke til kommentar

Tja. Hvordan ble det egentlig med grensen for gave når de nylig la om reglene? Uansett kommer man ikke langt for en liten tusenlapp.

Skal mye til for at du får lurt deg unna fortolling og moms på noe som åpenbart ikke er en gave. Så da får du plutselig dobbelt opp med moms (Slovakisk på 20%, og så Norsk på 25% på toppen av det igjen.)

Om du f.eks kjøper deler for 4000,- før moms, så blir regnestykket noe slikt:

Lovlig import:

  • 4000,- eks mva til butikken.
  • 1000,- i mva, direkte til butikken (om de har ordning for det som tar norsk moms, hvis ikke i etterkant til posten eller fraktselskap.)
  • 300,- i ordinært fortollingsgebyr (posten. < 3000,- og du får forenklet fortolling til 149,- - alt fra 100,- til 500,-+ om det ikke sendes som vanlig post.)

Totalt 5300,- - og helt etter boken.

"Gave" der man slipper unna og får sneket det inn:

  • 4000,- eks mva til butikken.
  • 800,- i slovakisk MVA, til butikken.

4800,- + eventuell fraktkostnad.

Blir det stoppet?

Da får du plutselig 25% i moms av det du allerede har betalt + fortollingsgebyr. Altså 1200,- i mva og 300,- i gebyr.

Plutselig blir totalen 6300.

Skal veldig mye til for at man faktisk får sneket vannkjølingsdeler inn forbi tollen uten at det blir oppdaget. Summene man sparer er også forsvinnende små, fra europeiske firma med moms.

Det er nesten bare fra ikke-europeiske butikker det er verdt bryet. I europeiske butikker må man jo betale moms uansett og da blir forskjellen liten.

Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (3 minutter siden):

Tja. Hvordan ble det egentlig med grensen for gave når de nylig la om reglene? Uansett kommer man ikke langt for en liten tusenlapp.

Skal mye til for at du får lurt deg unna fortolling og moms på noe som åpenbart ikke er en gave. Så da får du plutselig dobbelt opp med moms (Slovakisk på 20%, og så Norsk på 25% på toppen av det igjen.)

Om du f.eks kjøper deler for 4000,- før moms, så blir regnestykket noe slikt:

Lovlig import:

  • 4000,- eks mva til butikken.
  • 1000,- i mva, direkte til butikken (om de har ordning for det som tar norsk moms, hvis ikke i etterkant til posten eller fraktselskap.)
  • 300,- i ordinært fortollingsgebyr (posten. < 3000,- og du får forenklet fortolling til 149,- - alt fra 100,- til 500,-+ om det ikke sendes som vanlig post.)

Totalt 5300,- - og helt etter boken.

"Gave" der man slipper unna og får sneket det inn:

  • 4000,- eks mva til butikken.
  • 800,- i slovakisk MVA, til butikken.

4800,- + eventuell fraktkostnad.

Blir det stoppet?

Da får du plutselig 25% i moms av det du allerede har betalt + fortollingsgebyr. Altså 1200,- i mva og 300,- i gebyr.

Plutselig blir totalen 6300.

Skal veldig mye til for at man faktisk får sneket vannkjølingsdeler inn forbi tollen uten at det blir oppdaget. Summene man sparer er også forsvinnende små, fra europeiske firma med moms.

Det er nesten bare fra ikke-europeiske butikker det er verdt bryet. I europeiske butikker må man jo betale moms uansett og da blir forskjellen liten.

Vet ikke om du leste hva som var skrevet? Dersom det er sendt fra en privatperson, så er det veldig vanskelig å bevise at dette er butikkkjøp. Da er grensen 1000kr.

Det er noe annet enn når en bedrift sender varen og sier at det er gave. Den funker ikke lenger.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Jann - Ove said:

Tja. Hvordan ble det egentlig med grensen for gave når de nylig la om reglene? Uansett kommer man ikke langt for en liten tusenlapp.

Skal mye til for at du får lurt deg unna fortolling og moms på noe som åpenbart ikke er en gave. Så da får du plutselig dobbelt opp med moms (Slovakisk på 20%, og så Norsk på 25% på toppen av det igjen.)

Om du f.eks kjøper deler for 4000,- før moms, så blir regnestykket noe slikt:

Lovlig import:

  • 4000,- eks mva til butikken.
  • 1000,- i mva, direkte til butikken (om de har ordning for det som tar norsk moms, hvis ikke i etterkant til posten eller fraktselskap.)
  • 300,- i ordinært fortollingsgebyr (posten. < 3000,- og du får forenklet fortolling til 149,- - alt fra 100,- til 500,-+ om det ikke sendes som vanlig post.)

Totalt 5300,- - og helt etter boken.

"Gave" der man slipper unna og får sneket det inn:

  • 4000,- eks mva til butikken.
  • 800,- i slovakisk MVA, til butikken.

4800,- + eventuell fraktkostnad.

Blir det stoppet?

Da får du plutselig 25% i moms av det du allerede har betalt + fortollingsgebyr. Altså 1200,- i mva og 300,- i gebyr.

Plutselig blir totalen 6300.

Skal veldig mye til for at man faktisk får sneket vannkjølingsdeler inn forbi tollen uten at det blir oppdaget. Summene man sparer er også forsvinnende små, fra europeiske firma med moms.

Det er nesten bare fra ikke-europeiske butikker det er verdt bryet. I europeiske butikker må man jo betale moms uansett og da blir forskjellen liten.

Er jo langt fra alle butikker som trekker fra sitt eget lands moms bare fordi man er norsk. Handler mye fra England og der gir de stort sett faen og de forlanger britisk VAT ved utsjekk. Secretlabs (gamingstoler) er en annen. Der jeg kontaktet deres kundeservice før jeg fikk fjernet polsk moms. En annen ting er jo at den 25% momsen vokser eksponensielt jo mer man handler. Jeg vurderer ikke å gjøre dette for å spare hundrelapper, men tusenlapper 😛

Vet ikke hvordan ekwb opererer, men er jo lett å finne ut med å kjøre slovensk server på nordvpn og se om prisene er like.

 

Lenke til kommentar

Blir en "gave" stoppet så hjelper det ikke om det er fra en privatperson når den består av en haug med nytt og ubrukt vannkjølignsutstyr. Det er helt åpenbart et forsøk på å lure seg unna, og enkelt å se at det er snakk om noe med verdi over 1000,-. Blir det stoppet så er det i første omgang verdien de ser på, for er den over 1000,- så er det ikke nøye om det er en gave eller ikke.

EKWB er greie på dette og det går helt av seg selv at man får trekt fra slovakisk moms, fraktprisene er helt kurante, og de er kjappe med å sende ting som er på lager.

Men som sagt, skal du spare her, så hjelper det ikke å gå på europeisk butikk. Du må handle for godt over 10000,- før det er mulig å spare tusenlapper, og om det slår feil så ender du opp med å betale dobbel moms.

Jeg ser ikke helt vitsen i å prøve engang. Er du der at momsen i seg selv utgjør noe fra eller til, så bør du spare penger med å ikke svi av jævla mye på vannkjøling. Det er ikke momsen som koster. Luftkjøling er mye rimeligere. Ikke like gøy og ikke like stiling, men.... ja. :hm:

Skal man være helt idiot, så ordner man seg en postboks i en amerikansk stat der man kan unngå sales tax, får ting sendt dit, pakket om og faktura fjernet, for så å skrive egen, falsk tolldeklarasjon med lavere (men realistisk) verdi - for så å backe denne opp med ytterligere dokumentfalsk når pakken når fram og blir stoppet. Men det blir noe helt annet, da går man aktivt inn for å lure seg unna. (Noe du forsåvidt allede tenker om, med din plan.)

Skal man virkelig gjøre seg til kjeltring bare fordi det koster å være kar når man skal ha pen vannkjøling?

Jeg setter personlig streken ved "passiv" unnasluntring. Glir det gjennom med ingen eller feil moms, så er det en fin bonus. Jeg gjør ikke noe aktivt for å øke kjangsen for det. Postboksen i utlandet (Shipito) brukes kun for å få tak i ting som butikker nekter å selge meg direkte til en grei pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (2 minutter siden):

Blir en "gave" stoppet så hjelper det ikke om det er fra en privatperson når den består av en haug med nytt og ubrukt vannkjølignsutstyr. Det er helt åpenbart et forsøk på å lure seg unna, og enkelt å se at det er snakk om noe med verdi over 1000,-. Blir det stoppet så er det i første omgang verdien de ser på, for er den over 1000,- så er det ikke nøye om det er en gave eller ikke.

EKWB er greie på dette og det går helt av seg selv at man får trekt fra slovakisk moms, fraktprisene er helt kurante, og de er kjappe med å sende ting som er på lager.

Men som sagt, skal du spare her, så hjelper det ikke å gå på europeisk butikk. Du må handle for godt over 10000,- før det er mulig å spare tusenlapper, og om det slår feil så ender du opp med å betale dobbel moms.

Jeg ser ikke helt vitsen i å prøve engang. Er du der at momsen i seg selv utgjør noe fra eller til, så bør du spare penger med å ikke svi av jævla mye på vannkjøling. Det er ikke momsen som koster. Luftkjøling er mye rimeligere. Ikke like gøy og ikke like stiling, men.... ja. :hm:

Skal man være helt idiot, så ordner man seg en postboks i en amerikansk stat der man kan unngå sales tax, får ting sendt dit, pakket om og faktura fjernet, for så å skrive egen, falsk tolldeklarasjon med lavere (men realistisk) verdi - for så å backe denne opp med ytterligere dokumentfalsk når pakken når fram og blir stoppet. Men det blir noe helt annet, da går man aktivt inn for å lure seg unna. (Noe du forsåvidt allede tenker om, med din plan.)

Skal man virkelig gjøre seg til kjeltring bare fordi det koster å være kar når man skal ha pen vannkjøling?

Jeg setter personlig streken ved "passiv" unnasluntring. Glir det gjennom med ingen eller feil moms, så er det en fin bonus. Jeg gjør ikke noe aktivt for å øke kjangsen for det. Postboksen i utlandet (Shipito) brukes kun for å få tak i ting som butikker nekter å selge meg direkte til en grei pris.

Ok. La oss ta et eksempel fra virkeligheten her:
Kona mi er tysk. Broren hennes sendte helt ny Lego til eldste sønnen min, som i norske nettbutikker koster rundt 3000. Han spesifiserte verdien som han betalte på tilbud i tyske Amazon som verdien, som var 175 euro. Denne ble stoppet i tollen.

Hva tror du vi måtte betale? Mva på 3000 eller mva på 175 euro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...