Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange kjølere til gpu har kobber i seg naturlig nok, men har noen forsøkt med ren alu vannblokk (også den delen mot gpu)? Jeg har et ukurrant gammelt rx570 kort hvor viftene er gåen så jeg lurte på å lage meg en vannblokk i alu å få dette på vannloop så jeg fikk bort støy også. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig med vannblokk i aluminium.

Det man ikke må gjøre er å blande aluminium og kobber i samme loop. Radiator og eventuelt alt annet i loopen må være aluminium.

En enklere løsning er nok å fjerne plastdekselet og viftene, for å mekke til en løsning med 120 eller 92mm vifter. Finnes en del videoer om temaet på YT: https://www.youtube.com/results?search_query=gpu+custom+fan+mod

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar
minim skrev (17 minutter siden):

Jeg ser at mange kjølere til gpu har kobber i seg naturlig nok, men har noen forsøkt med ren alu vannblokk (også den delen mot gpu)? Jeg har et ukurrant gammelt rx570 kort hvor viftene er gåen så jeg lurte på å lage meg en vannblokk i alu å få dette på vannloop så jeg fikk bort støy også. 

Ja, er fint mulig det. De fleste AIO er aluminium, men som han over her sier, ikke bland alu og kobber i samme loop. 

Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly skrev (8 timer siden):

Det er mulig med vannblokk i aluminium.

Det man ikke må gjøre er å blande aluminium og kobber i samme loop. Radiator og eventuelt alt annet i loopen må være aluminium.

En enklere løsning er nok å fjerne plastdekselet og viftene, for å mekke til en løsning med 120 eller 92mm vifter. Finnes en del videoer om temaet på YT: https://www.youtube.com/results?search_query=gpu+custom+fan+mod

Det er allerede gjort som nødløsning med noen noctua vifter jeg hadde liggende, men jeg bikker 85grader når jeg har grafikken  på de innstillingene jeg hadde før og det virker litt voldsomt. På idle eller surfing generelt er det jo bare 25-30grader, men det hjelper ikke når jeg ikke får spille.

 

Da må jeg sjekke hva det andre jeg har er. Takk for tipset.

20210814_182615.jpg

Lenke til kommentar
minim skrev (22 timer siden):

Det er allerede gjort som nødløsning med noen noctua vifter jeg hadde liggende, men jeg bikker 85grader når jeg har grafikken  på de innstillingene jeg hadde før og det virker litt voldsomt. På idle eller surfing generelt er det jo bare 25-30grader, men det hjelper ikke når jeg ikke får spille.

 

Da må jeg sjekke hva det andre jeg har er. Takk for tipset.

20210814_182615.jpg

Fjern harddiskburene og ha gode vifter i front. Dessverre ganske dårlig airflow i det kabinettet der, og skal du ha ned temperaturen MÅ du ha kald luft inn. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
11 hours ago, minim said:

Det er allerede gjort som nødløsning med noen noctua vifter jeg hadde liggende, men jeg bikker 85grader når jeg har grafikken  på de innstillingene jeg hadde før og det virker litt voldsomt. På idle eller surfing generelt er det jo bare 25-30grader, men det hjelper ikke når jeg ikke får spille.

 

Da må jeg sjekke hva det andre jeg har er. Takk for tipset.

20210814_182615.jpg

Viftene du har brukt er airflow vifter med lavt statisk trykk som er dårlig på å presse luft gjennom kjøleribba. Om du har noen andre vifter kan du prøve dem. Kan hende det hjelper litt med ny kjølepasta og. Er rart om en slik løsning ikke skal kjøle like bra som stock viftene.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly skrev (10 timer siden):

Viftene du har brukt er airflow vifter med lavt statisk trykk som er dårlig på å presse luft gjennom kjøleribba. Om du har noen andre vifter kan du prøve dem. Kan hende det hjelper litt med ny kjølepasta og. Er rart om en slik løsning ikke skal kjøle like bra som stock viftene.

Dette var det eneste jeg hadde. Ny pasta har jeg ikke lagt på så kanskje det gjør susen ja. Jeg prøver:) 

Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (57 minutter siden):

Noen som har erfaring med "Go Chiller" fluid ? 

Er dette pure snakeoil eller kan det faktisk stemme ?

Har forsøkt å søke litt, men finner fint lite av reviews.. 

Slangeolje er det nok ikke, men effekten er nok ganske begrenset. Utfordringen med vannkjøling er jo tross alt å få varmen ut i vannet, det er derfor CPU- og GPU-blokker har mange små mikrofinner.

Se på bloggen her: https://gochiller.com/pages/the-secret-sauce

I beste fall snakker vi 20% bedre varmeledning, og det gjelder bare effektiviteten til mikrofinnene. For en CPU kan jeg tro det vil hjelpe litt, men resultatene på siden for et GTX 1080 er meget suspekte.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (12 minutter siden):

Slangeolje er det nok ikke, men effekten er nok ganske begrenset. Utfordringen med vannkjøling er jo tross alt å få varmen ut i vannet, det er derfor CPU- og GPU-blokker har mange små mikrofinner.

Se på bloggen her: https://gochiller.com/pages/the-secret-sauce

I beste fall snakker vi 20% bedre varmeledning, og det gjelder bare effektiviteten til mikrofinnene. For en CPU kan jeg tro det vil hjelpe litt, men resultatene på siden for et GTX 1080 er meget suspekte.

Deres egne benchmarks med et rtx2070 her: https://gochiller.com/pages/performance

Go Chiller Performance Data Superposition GPU 1080P Extreme Benchmark Test

Go Chiller Performance Data 4hr GPU Stress Test

Go Chiller Performance Data Cinebench Benchmark Score

Synes også disse tallene ser meget suspekte ut, men om jeg faktisk kan få typ 3 til 7 grader lavere load temp på min 5950x med denne fluiden så blir jeg meget fornøyd, uansett om dette relativt veldig dyrt kontra vanlig fluid..

Tror det er flere som er i den samme båten også :)

 

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dragonlove said:

Fått meg fullt vannkjølingsutstyr fra Ekwb til mitt Evga 3090 XC3 men skulle kanskje ha investert i en trykktester også, noen plass å kjøpe en billig og grei en?

kjøper du trykktester så er det MAX 0,3 bar 

De har trykktester på digital impuls...

 

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
idleman_2 skrev (På 23.8.2021 den 21.52):

Om en kikker på det store bildet zoomer inn på vanntank så ser dere vannfontene i aksjon... til de som trodde at det ble lite vann til cpu/gpu blokkene... Har fortsatt nesten 300 l/t på max pumpehastighet gjennom Vannblokkene cpu/gpu

 

Et spørsmål.. jeg har kjørt destillert vann i sløyfa i 2-3 uker og skal nå bytte dette ut med destillert vann tilsatt algedreper middel...     trenger jeg å tømme absolutt alt vann ut av vannsløyfa..... tyngdekrefter etc vil jo sørge for at en ikke får ut hver eneste dråpe... eller har dere et triks eller to for for fjerne mest mulig  ?

Hvilke algedreper har du kjøpt?

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (På 29.8.2021 den 19.32):

Fjern harddiskburene og ha gode vifter i front. Dessverre ganske dårlig airflow i det kabinettet der, og skal du ha ned temperaturen MÅ du ha kald luft inn. 

Kabinettet er egentlig "kaldt". Har system temperatur på 38C, cpu 39 under spilling i 2048x1536. Jeg fjernet uansett hardisk burene og monterte i en ekstra 120mm vifte i front. 

Deimos_Anomaly skrev (På 29.8.2021 den 21.18):

Viftene du har brukt er airflow vifter med lavt statisk trykk som er dårlig på å presse luft gjennom kjøleribba. Om du har noen andre vifter kan du prøve dem. Kan hende det hjelper litt med ny kjølepasta og. Er rart om en slik løsning ikke skal kjøle like bra som stock viftene.

Jeg hadde ikke det. Nå fikk jeg ned tempen 8-10 grader ved å bytte kjølepasta så det var jo positivt. Takk! Har du forslag til vifter jeg kan se på? Kunne jo bestilt en ny 90mm vifte til original kjøleren, men den støyet ganske drøyt også så jeg er egentlig fornøyd med 120mm modden om jeg bare får tempen ned noe mer. Nå klarer jeg meg med 72-73 grader på 2048x1536 oppløsningen som jeg bruker mest. Stress test på 3200x1800 med alt på max får meg opp i 84grader. Det er kanskje innafor? 

Edit: En sånn en kanskje? 

https://www.komplett.no/product/816914/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/noctua-nf-f12-ippc-3000-pwm-120mm-vifte#technical-details

Endret av minim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...