Gå til innhold

Test: Tamrac Microsync


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint å se at noen har tatt seg tid til å finne frem et brukbart alternativ til pocket wizard.

Har inntrykk av at mange går rett på pocket wizard når de skal anskaffe seg radioslave til blits for første gang. Om dette er latskap eller ignoranse vet jeg ikke... De fleste innser nok ikke at PW er ment for betydelig mer teknisk krevende situasjoner enn det å fotografere i et innendørs 20m² studio.

PW er fryktelig dyre, og det har vært flere kritiske svakheter i designet på et par av modellene som gjør de lite robuste og lite brukervennlige. Størrelsen på PW har blitt litt bedre med årene, men de er fremdeles alt for store og tunge for mange fotografer.

 

Selv bruker jeg Flash Waves (ca 1700 kr - selges hos bl.a Interfoto). Dette er et veldig kompakt og robust radioslave kit. Rekkevidden er langt i fra like lang som på PW, men jeg prioriterer heller å ha et system som får plass i Domke-bagen min fremfor å ha en halv kilometer rekkevidde. Jeg har aldri trengt å ha mer enn max 20-30meter rekkevidde uansett. Innendørs fungerer den fint - selv gjennom flere murvegger. Den overfører ikke TTL data. (men det gjør jo ikke de nye pocket wizardene heller med mindre man har et faraday-bur montert på blitsen sin ;)

Hovedfordelen med dette kit'et er at radiomottakeren har en blitssko, slik at man kan sette kamerablitsen rett på enheten.

Hvis man er litt kreativ og fingernem, så kan man lett lage en egen kabel for å koble mottakeren til kameraet slik at man kan bruke systemet som en trådløs utløser.

Endret av unknown14725
Lenke til kommentar

Men det som er dårlig forklart i artikkelen, er om jeg kan trigge kamera 1 med kamera 2.

http://www.akam.no/artikler/tamrac_microsync/75624/3

 

"På denne måten er det mulig å skyte med to kameraer samtidig. "...

 

Avsnitt 2 etter det andre bildet fra toppen. :)

 

Tilgjengelighet:

http://www.datakjeden.no/SearchResult.aspx?q=kw:microsync;r:pg

http://www.fotovideo.no/

 

Muligens flere, men disse to var de første to jeg fant. Fotosentralen.no kan også skaffe, men jeg vet ikke om de selger til privatpersoner.

Lenke til kommentar

Interessant at dette kom opp akkurat nå, jeg satt faktisk og googlet etter informasjon om dem i det øyeblikk testen ble publisert :)

 

Jeg ser at de har fått ganske blanda kritikk når det gjelder stabilitet; enkelte hevder at de har en tendens til å ikke fyre av, ikke ulikt de famøse PovertyWizard-ene fra FleaBay.

 

Forekom det noen sånne problemer under testingen?

 

EDIT: og dette med lukkertid - hvordan fungerer det med Nikon D40, 50 og 70 o.l. som i utgangspunktet synkroniserer opp til 1/4000? Er det fortsatt 1/180 som gjelder, eller klarer man noe mer? Jeg mener å ha lest at enkelte hevder å ha fått den til å funke opp til 1/1000.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Jeg har tatt noen tusen bilder i studioet, og har ikke opplevd at lampene ikke fyrer av en eneste gang - så det kan jeg ikke bekrefte eller avkrefte.

 

Spesifikasjonene tilsier at 1/180 er raskeste lukkertid du kan bruke. Jeg har ikke forsøkt med kortere lukkertider enn 1/200 - og resultatet ser dere jo i testen. Jeg kan uansett ikke se for meg at man har behov for kortere lukkertider i et normalt studio-oppsett. For mer spesielle behov må man nok satse på andre løsninger. Og da er kanskje sync-kabel like greit. :) KISS, vet dere. :)

Lenke til kommentar

EDIT: og dette med lukkertid - hvordan fungerer det med Nikon D40, 50 og 70 o.l. som i utgangspunktet synkroniserer opp til 1/4000? Er det fortsatt 1/180 som gjelder, eller klarer man noe mer? Jeg mener å ha lest at enkelte hevder å ha fått den til å funke opp til 1/1000.

 

Øhh. D40 osv klarer 1/500 blits synk tid, ikke 1/4000. Hvor i alle dager har du fått den infoen fra?

Lenke til kommentar

EDIT: og dette med lukkertid - hvordan fungerer det med Nikon D40, 50 og 70 o.l. som i utgangspunktet synkroniserer opp til 1/4000? Er det fortsatt 1/180 som gjelder, eller klarer man noe mer? Jeg mener å ha lest at enkelte hevder å ha fått den til å funke opp til 1/1000.

 

Øhh. D40 osv klarer 1/500 blits synk tid, ikke 1/4000. Hvor i alle dager har du fått den infoen fra?

Åjoda. 1/500 er maksimalt når kameraet veit at blitsen er der, men hvis man synkroniserer med feks PC-kabel eller radio, som er en så primitiv metode at kameraet ikke registrerer blitsens tilstedeværelse, kan man sette lukkertiden så høyt man vil. Det eneste problemet da er at selve blinket kan vare lengre enn eksponeringen hvis man har blitsen satt på høy styrke.

 

Har gjort det selv, det er der jeg har den infoen fra. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Har brukt PW enn god del og vil si at PW er ett ekstremt pålitelig system. Og ikke minst kompatibel med resten av PW serien.

 

Også har de fleste studio blitser kortere blitz-varighet enn 1/200. F.eks. Profoto D1 ligger på 1/1000–1/2600. Og da med ISO 50 og F8 er lukketid litt lite relevant, så lenge man ønsker å være ett sted mellom 1/250 og 1/1000.

Lenke til kommentar

Jeg er sikkert bare veldig sløv, men jeg finner ingen steder at jeg kan trigge kamera B med en reciever og kabel tilkoblet remote fra kamera a. Som i at jeg tar bilder med kamera a og b ved å ta bilder med kamera A :-p Finner bare at jeg kan trigge ved å trykke på test knappen :-(

Endret av Thomasehlol
Lenke til kommentar

Jeg er sikkert bare veldig sløv, men jeg finner ingen steder at jeg kan trigge kamera B med en reciever og kabel tilkoblet remote fra kamera a. Som i at jeg tar bilder med kamera a og b ved å ta bilder med kamera A :-p Finner bare at jeg kan trigge ved å trykke på test knappen :-(

Det kan du gjøre - du setter remote i blitz-skoen på kamera A og kobler kabel+remote til kamera B. Les her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1217260&view=findpost&p=15441321

(innlegg 5 i denne tråden)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
På denne måten er det mulig å skyte med to kameraer samtidig. Se for deg bryllupsfotografering - la et kamera stå på stativ på siden av alterringen. Dermed kan du fotografere begivenheten fra to vinkler samtidig! Vel, nesten i alle fall. Det er nemlig en viss forsinkelse inne i bildet her. I mangel av bedre testmetodikk monterte vi senderen på et EOS 30D og mottageren på et 1Ds mark II med en Speedlite 580 EX. Lukkertiden måtte helt opp i 1/13 sekund før vi fikk med blitzlyset (Autofokus og IS var slått av på objektivet som var montert på 1Ds, blitzen var satt på manuell styring).

 

Dersom man bruker senderen manuelt, er det ingen merkbar forsinkelse.

Betyr det siste der at dersom man bruker dingsen til å fjernstyre ett kamera med ett annet at det ikke er merkbar forsinkelse før kamera 2 tar bilde? Altså uten blits, men bare for å ta bilder med 2 kamera samtidig. (Om det ikke betyr det, er det noen forsinkelse?)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Nei, det betyr at dersom du trykker på senderens knapp med fingeren (manuelt), er det ingen merkbar forsinkelse. Om du bruker senderen i blits-skoen på kamera 1, tar det ca. 1/13 sekund fra du trykker på utløseren på kamera 1 til kamera 2 fyrer. Merk: Dette var en høyst "by the seat of your pants" type test, så forsinkelsestiden er neppe 100% korrekt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...