Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobbe skjærtorsdagsaften?


NorvegianDad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det er sånn det er ja, synes det er rart at de tom gir fri i kommunen hvis de ikke er juridisk pålagt.

 

Har aldri vært på en plass der det er full dag, men det er det tydeligvis hos oss. Men hvis det ikke er noe helligdag blir det vanskelig å legge frem noe krav.

 

Ikke hørt om skjærtorsdagaften jeg heller før diskusjonen om dette kom opp. (på jobben)

Lenke til kommentar

Så det er sånn det er ja, synes det er rart at de tom gir fri i kommunen hvis de ikke er juridisk pålagt.

 

Har aldri vært på en plass der det er full dag, men det er det tydeligvis hos oss. Men hvis det ikke er noe helligdag blir det vanskelig å legge frem noe krav.

 

Ikke hørt om skjærtorsdagaften jeg heller før diskusjonen om dette kom opp. (på jobben)

Mulig det står i en del tariffavtaler.

Lenke til kommentar

Hovedtariffavtalen i Staten, § 16 pkt 2 fastslår at hvis tjenestlige hensyn tillater det skal arbeidstaker i staten ha fri fra kl. 12:00 onsdag før skjærtorsdag, pinse-, jul-, og nyttårsaften. Hvis det ikke lar seg gjøre skal arbeidstakeren ha 100% tillegg til timelønnen fra kl. 12:00.

 

Dette er regulert i tariffavtale.

Lenke til kommentar

Ser man det ja :)

 

Jeg får sjekke opp i tariffavtalen til fellesforbundet da, kanskje det står noe der!

 

Edit:

 

Det gjaldt desverre ikke oss i fellesforbundet:

 

5.1.1 Godtgjøringen

5.1.1.1 Godtgjøringen betales for nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag,

2. påskedag, Kristi himmelfartsdag, 2. pinsedag

samt 1. og 2. juledag, når disse dager faller på en ukedag

som etter fast arbeidsordning i bedriften ellers ville vært

vanlig virkedag.

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar

I staten (hovedtariffavtalen) heter det at "I den utstrekning tjenestlige hensyn tillater det, skal arbeidstakeren få fri fra kl. 12.00 følgende dager: Onsdag før skjærtorsdag, pinse-, jul- og nyttårsaften. Dersom dette ikke lar seg gjøre av hensyn til tjenesten,

utbetales arbeidstakeren timelønn tillagt 100 %."

 

Ergo; sjekk tariffavtalen din.

Lenke til kommentar

Nå jobber ikke jeg i staten da, mulig jeg ordla meg litt dårlig i første posten.

 

Jeg visste at ansatte i kommunen/stat får fri siden jeg har bekjente som jobber der, og jeg vet at spesielt kommunen ikke gir etter ved dørene. Derfor synes jeg det er litt rart at jeg som jobber i privat bransje, i industrien ikke hadde fått samme godene.

 

Slik jeg forstår er det verkstedsovernskomsten som gjelder for meg, siden jeg jobber i verksted og er med i fellesforbundet. Desverre er det veldig liten aktivitet på den fronten, tror kanskje jeg er den eneste som er med i fellesforbundet av totalt ca 100-120 mann i verkstedene. Noen som er med i FLT, uten at jeg helt skjønner hvorfor.

Lenke til kommentar

Går vel utifra at pengene jeg betaler til fellesforbundet gjør at jeg fåt nyte godene av deres forhandlinger i en eventuell konflikt. Forsto det slik at det ikke var alle bedrifter som har "direkte" avtale med fellesforbundet. Jeg får en åpen regning i postkassen hver måned, der jeg regner ut 1,5% av bruttoen som jeg betaler inn.

 

Som følge av at jeg betaler medlemskontigenten går jeg utifra at jeg følger fellesforbundets sine premisser.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du være så sikker på det?

 

Så du mener at jeg ikke får noen fordeler av å betale inn kontigenten?

 

Det synes jeg at de burde informert meg om når jeg tok kontakt med dem. Jeg har vært medlem en del år, etter jeg meldte meg inn på min forrige arbeidsplass der det var litt andre forhold.

 

Jeg får høre med de etter påske.

 

Men uansett så har jeg kommet frem til at det ikke dekkes noe for onsdagen før skjærtorsdag, med mindre man jobber i stat eller kommune som har det innlagt i tariffen eller man har det i en arbeidsavtale.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...