Gå til innhold

Test: HTC Legend


Anbefalte innlegg

Babality: Dette er blant tingene vi vil se litt nærmere på i løpet av kort tid. Mobilverdenen er i en smule endring, og det kan hende at testene må endres litt for å reflektere det. På et sted må det gjøres et skille mellom applikasjonsbutikk og telefon, iallfall. Det har lite for seg å anmelde den samme applikasjonsbutikken i hver test.

 

Jeg tenker litt i retning av at Android Market er et pluss i margen for Android-telefoner, og App Store er et pluss i margen for Iphone. Men jeg er litt usikker på om det blir riktig å trekke en Windows-telefon for den særdeles lave kvaliteten på Marketplace... og skal den eventuelt ha pluss for mulig tilgang på Opn Market som funker sånn høvelig greit?(Mye bugs og lite verifisering av at ting faktisk funker og hvilke versjoner det funker med før ting slippes).

 

kolli_93: Ja, det heter visst en design. Og dette plager meg like mye som det plager Babality. Det høres aldeles ikke riktig ut når man sier det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en i går kveld og så langt veldig fornøyd. Er litt apps som mangler når man starter opp for å gjøre enkle ting som filbehandling sette ringetone til en mp3 osv, men dette løste seg jo lett etter en tur i Android marked.

 

Men hvilket skandinavisk tastatur bruker dere? Jeg lastet ned det første jeg fant på marked og skal teste dette nå. Finnes det noen offisielt tastatur fra HTC med skadinaviske bokstaver?

Lenke til kommentar

Babality: Dette er blant tingene vi vil se litt nærmere på i løpet av kort tid. Mobilverdenen er i en smule endring, og det kan hende at testene må endres litt for å reflektere det. På et sted må det gjøres et skille mellom applikasjonsbutikk og telefon, iallfall. Det har lite for seg å anmelde den samme applikasjonsbutikken i hver test.

Enig der, må ikke mange år tilbake hvor jeg selv kunne mene at få spill som kan spilles over en lengre periode var et minus, men mange spill og andre applikasjoner som ikke er nyttig for mesteparten av kjøperne er for meg idag et pluss, dette gir deg muligheten til å skreddersy din mobil slik du selv vil uten at applikasjoner som ikke brukes trenger å ta plass, også i menyen.

Men skjønner også at dere skal teste en mobil og det unike i den i forhold til andre mobiler som kjører samme OS.

Lenke til kommentar

Veldig bra test, lover godt før Desire :D Bare stussa på et ordvalg, heter det ikke et design, designet? Ser du skriver designen to steder. Mulig det er valgfritt da det er et engelsk ord, eller at jeg bare er vandt til å si feil.. Vil uansett at du retter på en av oss! :)

Det heter faktisk en design - designen, har alltid småirritert meg da designet høres mer riktig ut :p

Det er valgfritt.

 

--

 

Har siklet på denne siden den ble lansert, men batteritiden har gjort meg en smule skeptisk. Tror jeg venter på Desire og ser hvordan det går med den før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Dette med batteritid på Legend er litt mystisk. Sitat fra denne danske testen:

 

Selv batteritiden er fornuftig. Jeg bruger mobilen RIGTIG meget til ALT i løbet af en dag - og alligevel kan der være op mod 30 procents strøm tilbage om aftenen - på Hero var jeg typisk nede på fem procent ved sengetid.
Lenke til kommentar

Dette med batteritid på Legend er litt mystisk. Sitat fra denne danske testen:

 

Selv batteritiden er fornuftig. Jeg bruger mobilen RIGTIG meget til ALT i løbet af en dag - og alligevel kan der være op mod 30 procents strøm tilbage om aftenen - på Hero var jeg typisk nede på fem procent ved sengetid.

 

Har brukt min Legend i en uke nå. Det jeg har opplevd rundt batteritiden er at spilling og applikasjonskjøring er det som trekker mest. Selv med wifi og internett skrudd helt av så slukes telefonen for strøm så lenge man har en eller flere applikasjoner aktive samtidig. Selv på laveste skjermstyrke og med wifi+internet+gps avslått. Et par av dagene (med heftig mye Robo Defense spilling) har jeg måttet lade to ganger (en om morgen og en om kveld)

, men stort sett holder det med 1 lading om dagen. Den lades riktignok rimelig fort opp. Den er på 5% nå, så skal poste resultatet av hvor lang tid den bruker fra 5 til 100% senere.

 

Det fine er jo at den lader fra micro-usb slik at man bare kan ha en slik kabel i f.eks sekk eller jakkelomme. For min del gidder jeg ikke bry meg om dårlig batterilevetid, men heller tilpasse meg et lademønster som fungerer. Lang batterilevetid for teknomonstere tror jeg vi kan se langt etter i flere år fremover uansett.

Lenke til kommentar

Batteriene ødelegger for denne mobilen, hvis det faktisk har så dårlig standby som det sies. Og sett flere andre tester som påpeker det samme så kan man bli en smule skeptisk, virker som en uaktuell mobil å ha med seg på tur.

 

Man har blitt lovet superbatterier i flere år, hvor er de nå??

Lenke til kommentar

Det er ikke noen telefon for en ukes turer på fjellet uten tilgang på hverken PC eller 115/220 volts stikkontakt samtidig som man vil surfe, spille, ringe og SMS nei. Dog tror jeg det er fullt ut mulig å få telefonen til å leve en uke dersom man er sparsom med strømmen, slår den av om natten og slikt og kun bruker den til ringing og SMS. Jeg blir for fort klåfingra til at jeg klarer å la telefonen ligge og kun bruke til SMS/ringing så jeg får aldri sjekket hvor lenge den faktisk holder med kun de oppgavene.

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å gi denne telefonen 4 når den hylles i andre forum. Som det står i teksten:

-Denne telefonen føles usedvanlig velbygget på alle mulige vis

 

-Skjermen i Legend er svært god

 

-Generelt går alt veldig raskt på Legend

 

-Lydkvaliteten under samtale er upåklagelig

 

-Nettleseren i Legend er svært god

 

-En svært omfattende kalenderfunksjon finnes også på telefonen

 

-Både innsynsvinkel og fargegjengivelse er svært god, og vi merker heller ikke så mye til problemene i sollys som enkelte andre modeller med AMOLED-skjerm har hatt.

 

 

... Og i tillegg den voldsomme kritikken for bugs? Hvilke bugs har dere funnet? At telefonen gir beskjed når den finner et nett? Dette burde vel være selvsagt? Hvem har på automatisk scanning etter nett hele tiden? Kanskje de som ønsker at batteriet skal gå tomt for å kunne gi en dårlig test?

 

Må nok støtte meg til en annen nettside, mobilen, som gir telefonen 6. Ikke mye å klage på når telefonkvalitet er meget bra, fantastisk skjerm, brukbart kamera, enkel i bruk +++

Endret av trehesten
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å gi denne telefonen 4 når den hylles i andre forum. Som det står i teksten:

-Denne telefonen føles usedvanlig velbygget på alle mulige vis

 

-Skjermen i Legend er svært god

 

-Generelt går alt veldig raskt på Legend

 

-Lydkvaliteten under samtale er upåklagelig

 

-Nettleseren i Legend er svært god

 

-En svært omfattende kalenderfunksjon finnes også på telefonen

 

-Både innsynsvinkel og fargegjengivelse er svært god, og vi merker heller ikke så mye til problemene i sollys som enkelte andre modeller med AMOLED-skjerm har hatt.

 

 

... Og i tillegg den voldsomme kritikken for bugs? Hvilke bugs har dere funnet? At telefonen gir beskjed når den finner et nett? Dette burde vel være selvsagt? Hvem har på automatisk scanning etter nett hele tiden? Kanskje de som ønsker at batteriet skal gå tomt for å kunne gi en dårlig test?

 

Må nok støtte meg til en annen nettside, mobilen, som gir telefonen 6. Ikke mye å klage på når telefonkvalitet er meget bra, fantastisk skjerm, brukbart kamera, enkel i bruk +++

 

Amobil er strengere på karakterene enn Mobilen.. du kan se på alle merker og sammenligne.. Så listen for og få topp karakter ligger endel høyere på amobil..

 

Og det er ikke noe tvil om den er knall bra på de områdene du sier.. Men verken kameraet eller batteritiden imponerer like mye.. Og det med at den sier fra at du har funnet Wlan må jo være irriterende i en bolig blokk og lignende..

Helt greit at den får karakter 4 spør du meg, men nå ser jo jeg på karakter 4 som en rimelig bra karakter..

Lenke til kommentar

Til sammenligning fikk Vivaz også samme karakter med følgende ting på negativ lista:

- Fremtredende plastikkfølelse

- Menyer ikke helt touch-tilpasset

- Simpel videoavspiller

- Middels lyd under samtale

 

Spesielt siste punkt burde gitt maks 3 i score, men htc er vel ikke like populært som SE?

Lenke til kommentar

Virkelig god, grundig og nøktern test. (Jeg bruker mye tid til å lese tester på andre nettsteder)

Etter å ha brukt Nokia de siste 12-13 årene så er jeg klar for å skifte til Android. Skulle gjerne sett at noen klarer å produsere batteriløsning som gjør at det holder med lading annenhver dag uansett bruk.

Lenke til kommentar

Du sammenligner epler og bananer. Vivaz skal være en videokameramobil, htc legend en touchmobil med android, hvor connectivity (sorry, mangler bra norsk ord her..) er nøkkelordet.

 

Hvordan er det mulig å mene at desse to punkt ikke er vesentlig for en videokameramobil:

- Simpel videoavspiller

- Middels lyd under samtale

 

Testen har jo gitt Legend dårlig score på nettopp kameraet, til tross for at du mener telefonen ikke hører til i denne sjangeren? Er det Amobil som har blander epler og banaer Mr Alastor?

 

Dersom en telefon ikke gir god lyd under samtale vil vel det være en svikt i primærfunksjonen til telefonen? Eller?

 

Simpel videospiller er vel også ekstremt skuffende på det du kaller videokameramobil?

 

Jeg har ikke sammenlignet produkta, men karaktersettingen. Når vivaz får slike skussmål i testen og oppnår 4, samme score som Legend så må vel noe være galt? Føler uavhengig av hvilken sjanger mobilen er i, så må samtalekvaliteten utgjøre en stor del av karakteren? Dersom denne svikter, så bør telefonen straffes hardt på score?

Endret av trehesten
Lenke til kommentar

En kjapp korringering i forhold til dette med at den sier fra om at nettverk er funnet. Hadde den bare gjort det hadde det vært helt etter boka. Det som gjør dette til en bug er at den samtidig KUTTER all annen kommunikasjon. Det betyr at dersom du sitter i en samtale, eller dersom du surfer eller hører på musikk gjennom 3G - stopper alt opp. Samtalen brytes og musikken stopper... Ingen andre telefoner jeg kjenner til gjør dette.

 

Telefonen er rask på så å si alt. Der den ikke er rask er når man legger på. Der har den en hangup som gjør at ting stopper opp, og man mistenker at telefonen ikke har reagert på tastetrykket. Siden man jo uansett har lyst til å legge på når man kommer så langt - forsøker man gjerne igjen. Resultatet av dette tastetrykket er at telefonen ringer ut til den neste i samtaleloggen. Veldig merkelig sak - all den stund den er veldig rask i alle andre henseender.

 

I tillegg til dette låste den seg ved et par anledninger så grundig at vi slett ikke klarte å få drift i den igjen uten å ta ut batteriet. I forhold til antall dager telefonen ble testet var antallet "glitcher" høyere enn vi liker å se i det som skal være et ferdig produkt.

 

At vi klager over kameraet kommer av at vi har en egen del av testen som tar for seg multimediabiten. Vi klager heller ikke over kameraet i forhold til mobiler som markedsføres som kameramobiler. Når en produsent klasker til med 5 megapiksler i en mobil skulle det borge for greie øyeblikksbilder i det minste. Som du selv ser i testen er det Nokia E52 til halve prisen vi sammenlikner med - den heller er ikke markedsført som kameramobil men gjør det likevel bedre.

 

Vivaz har sine styrker andre steder. Mitt inntrykk er at Vivaz og Legend er litt motsatte av hverandre. Brukeropplevelsen, så lenge man ikke går på en av de nevnte buggene, med Legend er fabelaktig, mens Vivaz gjerne er hakket bedre på kamerabiten. Det skulle bare mangle. Fullt hus blir det ingen av stedene... :)

 

Det evige batterimaset var også et skår i gleden.

Lenke til kommentar

Har hatt Legend i litt over en uke .Stort sett meget fornøyd med telefonen ,minuset er selvsagt batteriet. Sjøl bruker ikke jeg telefon til spill,ikke på Facebook og bruker ikke Spotify. Bruker telefonen til mange jobbsamtaler,Exchange og Gmail . Kobler meg opp til nettverk ,trådløst og mobilt uten problemer med bugs. Forrige telefon Nokia 5800 var full av bugs, hang i tastatur og koblet fra nettverk rett som det var. Ser av testen det ble minus på få spill, faktisk er det mulig å laste ned spill og andre applikasjoner vettu :new_woot:

Lenke til kommentar

liguria: Jepp, spill kan lastes ned. Vi har allerede diskutert dette litt. Vi er vel kommet frem til at vi må vurdere praksisen litt innad i redaksjonen. Det gir ikke mening å "teste" samme programarkiv hver gang man tester en telefon som er koblet opp mot det. Men jeg skjønner at det oppfattes som rart å trekke for noe som det er så enkelt å bøte på. Det skal sies at det ikke var noe stort trekk på akkurat denne. Det var summen av flere små ting som til sammen ble i meste laget til å gi de to øverste terningene.

Lenke til kommentar

Norsk tastatur laster du ned på market på lik linje med alle andre nytteprogrammer, skjønner ikke at man kan skrive ned det som et minus... Ingen telefoner har vel knappene plassert likt, vanesak som vanlig. Husk å bruke telefonen en stund før dere tester batterilevetiden. Litium-batterier yter som kjent ikke fullt før noen oppladninger.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet telefonen i litt over en uke jeg også og er STOR FORNØYD. Beste telefonen jeg har hatt på lenge. Hittil har det ikke dukket opp spesielt mange bugs (eneste er at det tar litt tid før den skjønner at jeg har lest en sms noen ganger), og min lagger ikke når jeg skal legge på. Når det gjelder norsk tastatur som det nevnes at mangler så synes jeg faktisk standard tastaturet funker flott. Nesten alle ord som inneholder æøå skriver jeg med aoa og den foreslår riktig. Resten er det bare å holde inne a på feks og velge å. Mulig jeg er tungvin, men man kan ikke si at norsk tastatur mangler, for det tolker jeg som at den faktisk ikke har æøå i det hele tatt.

Batteritiden synes jeg også er helt greit. Tok med meg telefonen ut på skitur og kjørte både spotify og Runner (ett gps prog som logger treningsrunder) i tillegg til litt Facebook og mail i pausene, og etter 4 timer var ikke mer enn ca 20% av batteriet brukt. Nå har jeg ikke ladet telefonen siden natt til mandag og den er nå på 55%. Passer på å lukke programmer ordentlig så holder den flott. Eneste man kanskje kan trekke for er at det ikke følger med noe navigasjons program annet enn google maps, men igjen så står man jo da fritt til å laste ned det man vil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...