Gå til innhold

Intel på USB 3.0 i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvordan det går med Intel sine Light Peak. Den blir vel konkurrent til USB 3?

Tipper Light Peak blir en oppfølger til USB 3.0 heller enn en konkurrent. Light Peak ligger nok litt lengre frem i tid enn USB 3.0. Så spørs det hvor mye kompatibilitet de vil ha mot USB. Hastighetsøkningene på IO er så store i forhold til CPU at en må sørge for å jobbe effektivt med IO på CPU siden hvis ikke blir CPU en flaskehals. For å unngå dette kan det bli nødvendig med endringer i software stacken som bryter kompatibilitet, men det er bare spekulasjoner. Om en ser på Ethernet så har det skjedd mye her de siste åra. For bare 3 år siden ville en DP dualcore 3GHz server vært CPU begrenset på 4Gbps Ethernet uten noen CPU ressurser i reserve. Mao. ville en database eller filsystem ikke hatt noe CPU uten at IO ble begrenset i hastighet. Med Nehalem og I/OAT 3 har jeg selv benchet 14Gbps med bare én quadcore 2,5GHz CPU som nærmest idlet på ca 40% og da håndterte den tilsvarende mye disk IO samtidig. Mesteparten av dette ble gjort mulig ved å jobbe smartere, ikke hardere.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

De generelle fordelene med alt som er integrert på høyvolum chipset fra f.eks Intel og AMD er mange kontra egne PCIe kort. Det eneste som ikke skal være grunnleggende dårligere med PCIe kort er ytelsen, siden koblingen i prinsippet er den samme som chipsettene, men i praksis vil bedre drivere for høyvolum enheter ofte favorisere det som er integrert på chipset pga volumet. Drivere, bugfiksing, kompatibilitet, støtte i OS, pris osv. alt dette er som regel bedre med integrerte løsninger, igjen pga volum. Det er ikke noe magisk ved at ting er integrert og dermed blir mer kompatible.

 

Å bytte hovedkort er imidlertid en ganske stor og ofte ganske dyr affære siden en må bytte så mye annet. Tror ikke jeg ville gjort det utelukkende for å få integrert USB, men nå ville ikke jeg bygd min egen maskin heller, kanskje med unntak av en Supermicro barebone, så jeg er kanskje ikke helt representativ.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på USB 2.0 og 3.0

 

Fra Wikipedia:

 

SuperSpeed establishes a communications pipe between the host and each device, in a host-directed protocol. In contrast, USB 2.0 broadcasts packet traffic to all devices.

 

USB 3.0 extends the bulk transfer type in SuperSpeed with Streams. This extension allows a host and device to create and transfer multiple streams of data through a single bulk pipe.

 

New power management features include support of idle, sleep and suspend states, as well as Link-, Device-, and Function-level power management.

 

Skal visst være bedre kontroll på latency i 3.0

Lenke til kommentar

Interessant. Har ikke lest meg opp på USB 3.0, men i følge dette høres det ut som om man har tatt en del sider ut av spec fra DCB (Data Center Bridging) og IB (Infiniband). Kanskje ikke så rart. DCB er Ethernet tilnærmet IB, og PCIe er kastrert IB med PCI adressering og software stack. At USB følger trenden og tilnærmer seg PCIe er vel normalt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...