Gå til innhold

Forsterker, finne utgangsmotstand


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sitter her og gjør noen øvingsoppgaver i digitalteknikk før en prøve i morgen. Problemet er at jeg har satt meg litt fast i følgende oppgave.

 

Jeg har en forsterker som opprinnelig hadde utgangsspenning på 5V og en last på 2Kohm. Det har nå blitt forandret til Utspenningen på 6V med en last på 6Kohm. Inngangsmotstand på 2Kohm, spenning inn er 1mV. Oppgaven går ut på å finne utgangsmotstanden. Kunne noen fortalt meg hvilken formel man bruker for å finne ut av dette ?

 

Vet ikke om det er en viktig detalj men forsterkeren hadde en spenningsforsterkning på 73.98dB ved 5V og 2kOhm last. Ved 6V og 6KOhm last har den 75.56dB forsterkning.

 

Håper på svar.

Forsterker.bmp

Endret av Vegpeg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er typisk oppgave med likninger som må snues og settes sammen til en. Det er ohms lov hele veien.

 

[edit]

Inngangsmotstand og forsterkning er ikke relevant her.

 

[edit2]

Det er 2 ukjente verdier.

* Indre motstand

* Tomgangsspenning.

 

Mulig du bare kan gange opp inngangsresistansen med den inverse spenningsforsterkninga, men det pleier ikke være tilfelle ved elektronikk, det er liksom mer transformatorlikninger, så det gjør vi nok ikke.

 

[edit3]

Fikk indre motstand på 667 ohm ;)

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Vel, må skuffe deg, det er natt nå :!:

 

Ok. Slik gjør du:

  1. Tegn opp 2 versjoner av forsterkeren med utgangsmotstand og lastmotstand. Påfør kjente verdier for syns skyld.
  2. Sett opp formlene for spenninga over lastmotstanden. En for hver versjon. Dette er vanlig spenningsdeling, enkelt og greit.
  3. De to formlene du har satt opp skal inneholde to ukjente verdier, tomgangsspenninga og utgangsmotstand.
  4. Oppgaven din spør ikke om tomgangsspenning. Snu derfor formlene mhp tomgangsspenninga og sett formlene lik hverandre.
  5. Voila, nå er du kvitt tomgangsspenninga og trenger ikke bekymre deg for den lengre :)
  6. Siste fremstøt nå er å trikse med likninga slik at du får indre motstand for seg selv.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...