Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Transportere et bilbatteri.


Anbefalte innlegg

Hei folkens, forbered dere på et dumt spørsmål!

 

Kan et bilbatteri transporteres oppned, ligende på siden eller en annen stilling enn oppreist slik den er ment for å være?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg fikk nylig kjøpt et bilbatteri for en meget rimelig pris, billigere enn det jeg ville få kjøpt den for der bilen min står nå. Så jeg slo til og kjøpte et, men nå er jeg usikker på om jeg kan pakke den inn i koffert/ sekk og ta det med på toget. Jeg har prøvd og søkt meg litt frem på nettet og har lest enkelte å påstå at hvis man snur et bilbatteri opp-ned vil det produsere hydrogen gas (eller skape trykk inni) og bli en potensiell bombe. Type batteri jeg kjøpte er:

 

f22d1185f697ad615e571ffa5b8f852f.jpg

 

12 volt, 60 Ah, Kaldstartstrøm 460 Cca (EN)

Lengde 232, Bredde 170, Høyde 202, m/pol 225

Ingen festekant, korkventilasjon.

Polstilling + til høyre (se bilde)

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvilken type.

 

Dersom det er et våtcellebatteri må det aldri snus i noen annen retning. Det er da fare for at syre kan renne ut. I tillegg, dersom batteriet er brukt, vil grums fra bunnen av batteriet havne mellom platene, som potensielt kan kortslutte dem.

 

Dersom det er et gel-batteri kan det snus i alle retninger uten fare, både under lagring og under bruk. Bare pass på at ikke polene legges på metall.

 

Jeg regner med at det batteriet der er et våtcelle ettersom ingenting annet er oppgitt, så da skal det aldri snus i noen retning.

Lenke til kommentar

Det er et bly syre batteri så ja det er våt. har undersøkt litt mer og tror at det er mulig at det er et Ca/Ca batteri (Maintenance Free). Så da regner jeg vel med at det er tett og ikke vil få noen lekasjer? Prøvde å snu det litt i vinkel i noen sekunder og oppdaget ingen lekasjer noensteds.

Lenke til kommentar

SÅ jeg tenker at jeg skal ta og pakke den i en egen sekk når jeg skal ta den med på toget. På den måten så kan jeg sørge for at det til enhver tid står oppreist slik det er designet for å være. Men om det velter litt trur ikke jeg skal gjøre noe siden jeg har prøvd å tilte det og det gikk fint.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ett sånt batteri i sekken min på buss i 6-7 timer og etterpå hadde omtrent alt i sekken syreskader (og da var batteriet låst i oppreist stilling i sekken), ikke å anbefale. Bruk heller en sånn, så er du sikker på at du ikke må erstatte andres utstyr på toget.

 

Takker for tipset! Skal stikke innom biltema i morgen og kjøpe et slik et ^^

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens!

 

Ville bare komme tilbake til tråden og si at jeg lot være å kjøpe en slik boks som ble anbefalt av personen over meg, men bare pakket batteriet i flere handleposer og puttet den i en egen ryggsekk. Har trasket med det på en buss og flere tog bytter. Har sørget for å holde det i en oppreist stilling når jeg hadde det på ryggen og på gulvet. Det gikk helt fint, ingen syre søl og har ikke hat noen problemer etter montering i bilen. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...