Gå til innhold

Skrittet videre fra Nikon D80 kjøpe nikon D300s eller Cannon 7D?


Anbefalte innlegg

Din 50mm og 70-300 er fullformatobjektiv, så de kan du bruke på D700.

 

Jeg har både D80 og D700.

D700 er en HELT annen verden på bilder i dårlig lys, spesielt inne uten blits.

D80 har jeg ingen planer om å selge, fordi det er helt unikt når det gjelder lett vekt og proffe instillingsmuligheter. Samt at det gir like bra bilder i godt lys, på sin laveste ISO.

Ikke glem at D80 har ekte pentaprisme, samme bildebrikke, fokussensor og søker som D200, innebygget fokusmotor (til alle AF-objektiv) og kan være "commander" i et CLS-TTL blitssystem! Et lite og lett kjempekamera, og det jeg velger når jeg skal ut på tur smile.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske sikker på at jeg kommer til å gå for D700 med sigmaen. Den kan umulig være så dårlig at det ikke er greit og spare bortimot 10 000. Takker for gode svar så langt.

 

Har selvsagt ingen plan om å selge D80 heller da det fungerer fint som du sier som et lite lett ekstrakamera i tilegg kan jeg jo fortsatt bruke den med fullformatobjektiver såvidt jeg har skj?

 

Igjen takker for gode svar så langt

 

JC

Lenke til kommentar

Sitter selv med D700 + D90 og det er en glimrende kombinasjon.

 

Hadde AFS 24-70/2,8 men solgte den da kombinasjonen D700+24-70 ble TUNG/STOR. Solgte forsåvidt også D700, som siden ble gjenanskaffet men det er en helt annen historie. :roll:

 

For meg er det blitt slik at D700 er "fastoptikk-kameraet" som benyttes sammen med hovedsaklig AIS 24/2,8, AF35/2,0, AF50/1,8 og AF85/1,8, mens D90-en er "zoom-kameraet" som benyttes sammen med 18-105, typisk på skiturer etc hvor nok lys sjelden er noe problem og zoom kan være OK. I tillegg fungerer D90 som teleforlenger på min 70-200/2,8.

 

I den grad jeg har en favorittkombinasjon med disse kameraene så må det være D700 med AF 35/2,0. En AFS 35/1,4 er vel på trappene fra Nikon og hvis prisen og vekten på den ikke er for drøy, så vil

vurderer jeg den når den kommer.

 

Vekselbruket mellom disse to kameraene fungerer svært fint. Når jeg har brukt D90 og tar opp D700 igjen setter jeg stor pris på følelsen av byggekvalitet og robusthet som D700 gir, uten at total-størrelse blir veldig stor så lenge det brukes fastoptikk.

Mens D90-en (og din D80) er et glimrende kompromiss mellom størrelse/vekt/godt grep/bildekvalitet/pris.

 

Hvis man absolutt skal ha zoom til D700 så er den "gamle" AF 28-105 f3,5-4,5 et glimrende kompromiss mellom pris/ytelse. Betalte 1300 kr for en strøken brukt og den er svært bra. OK motlysegenskaper har den også.

 

Men som sagt; for meg er D700 et "fastoptikk-kamera".

Lenke til kommentar

For meg er det blitt slik at D700 er "fastoptikk-kameraet" som benyttes sammen med hovedsaklig AIS 24/2,8, AF35/2,0, AF50/1,8 og AF85/1,8

Høres ut som en drømmeløsning... ;)

Har også AIS 24/2,8, AF35/2,0, pluss AF50/1,4 og AIS Micro 105/2.8

Kunne GJERNE hatt en D700 til de, så hadde brennviddene matchet perfekt, slik jeg er vant til.

Strakk meg til en D300s, som også fungerer ganske bra, og som også kjennes solid og god, og ikke for stor sammen med de objektivene.

Bruker nå 35 eller 50 på 90% av bildene. Skulle gjerne hatt mulighet til å brukt 24'ern slik den var tiltenkt...

Lenke til kommentar

Sitter selv med D700 + D90 og det er en glimrende kombinasjon...For meg er det blitt slik at D700 er "fastoptikk-kameraet" som benyttes sammen med hovedsaklig AIS 24/2,8 AF35/2,0, AF50/1,8 og AF85/1,8

 

Og jeg som trodde det bare var meg som tenkte slik wink.gif

Jeg bruker min D700 kun med lette og rimelige fastobjektiv: Ais20/2.8 - Ais28/2.8 - AF50/1.8D - Ais100/2.8E thumbup.gif Fantastiske objektiv som alle er under 250 gram, og like skarpe eller skarpere enn selv AFs 24-70 2.8! Ingen av dem har geometrisk forvrengning (bare litt på 20mm'en); DET er mer enn man si om Nikons zoomer til 10-20.000 kroner! Disse fire objektivene har jeg alle kjøpt brukt til mellom 500 og 1000,-

D700 er uansett så stort og tungt at det for min del blir uaktuellt å bruke objektiv på ett kiloohmy.gif

 

Tele synes jeg blir best på DX og min D80. Da får jeg 50% mer tele gratis, og 10 megapiksel oppløsning på det croppet wink.gif

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Sitter selv med D700 + D90 og det er en glimrende kombinasjon...For meg er det blitt slik at D700 er "fastoptikk-kameraet" som benyttes sammen med hovedsaklig AIS 24/2,8 AF35/2,0, AF50/1,8 og AF85/1,8

 

Og jeg som trodde det bare var meg som tenkte slik wink.gif

Jeg bruker min D700 kun med lette og rimelige fastobjektiv: Ais20/2.8 - Ais28/2.8 - AF50/1.8D - Ais100/2.8E thumbup.gif Fantastiske objektiv som alle er under 250 gram, og like skarpe eller skarpere enn selv AFs 24-70 2.8! Ingen av dem har geometrisk forvrengning (bare litt på 20mm'en); DET er mer enn man si om Nikons zoomer til 10-20.000 kroner! Disse fire objektivene har jeg alle kjøpt brukt til mellom 500 og 1000,-

D700 er uansett så stort og tungt at det for min del blir uaktuellt å bruke objektiv på ett kiloohmy.gif

 

Tele synes jeg blir best på DX og min D80. Da får jeg 50% mer tele gratis, og 10 megapiksel oppløsning på det croppet wink.gif

 

Vekt? Er D700 så tung da? Normalt er det en fordel for balansen ved bruk av store objektiver at huset har en viss tyngde. Ikke noe er verre enn et lett plastikkhus og en tele på 2 kg. Mitt 7D med batterigrep balanserer nydelig med et sigma 150-500 på 2 kg. Hele riggen på 3kg løper så en gammal gubbe med rundt i skauen ;)

 

Tor

Lenke til kommentar

Sitter selv med D700 + D90 og det er en glimrende kombinasjon...For meg er det blitt slik at D700 er "fastoptikk-kameraet" som benyttes sammen med hovedsaklig AIS 24/2,8 AF35/2,0, AF50/1,8 og AF85/1,8

 

Og jeg som trodde det bare var meg som tenkte slik wink.gif

Jeg bruker min D700 kun med lette og rimelige fastobjektiv: Ais20/2.8 - Ais28/2.8 - AF50/1.8D - Ais100/2.8E thumbup.gif Fantastiske objektiv som alle er under 250 gram, og like skarpe eller skarpere enn selv AFs 24-70 2.8! Ingen av dem har geometrisk forvrengning (bare litt på 20mm'en); DET er mer enn man si om Nikons zoomer til 10-20.000 kroner! Disse fire objektivene har jeg alle kjøpt brukt til mellom 500 og 1000,-

D700 er uansett så stort og tungt at det for min del blir uaktuellt å bruke objektiv på ett kiloohmy.gif

 

Tele synes jeg blir best på DX og min D80. Da får jeg 50% mer tele gratis, og 10 megapiksel oppløsning på det croppet wink.gif

 

Vekt? Er D700 så tung da? Normalt er det en fordel for balansen ved bruk av store objektiver at huset har en viss tyngde. Ikke noe er verre enn et lett plastikkhus og en tele på 2 kg. Mitt 7D med batterigrep balanserer nydelig med et sigma 150-500 på 2 kg. Hele riggen på 3kg løper så en gammal gubbe med rundt i skauen ;)

 

Tor

 

Ikke alle som bare kjører Jæren rundt i bil med kamera i passasjersetet og bare sveiver ned og tar bilder ut vinduet vettu. :thumbup:

Endret av nie
Lenke til kommentar

Kjøpte nylig Tamron 28-75mm f/2.8 u/fokusmotor som jeg bruker på D700. Betalte 2999,- for et demobrukt hos FotoVideo.

 

Det skulle vise seg å være det beste kjøpet jeg har gjort på lenge, skarpt, lett, billig og veldig brukbart zoom område (som 18-50mm på DX).

 

Sjenerende fortegning er det lite av, og det produserer veldig pen bokeh vidåpent.

 

Om vekt er hindringen med tanke på 24-70mm og FX, så går det an å få det neste like bra - bare mye lettere og MYE rimeligere. Etter at jeg fikk dette har tanken om et lettere nummer 2 kamera blitt lagt permanent på hylla.

 

Dette er 75mm f/2.8

4455009292_d30e23d3e3_o.jpg

 

igjen f/2.8

4451035981_97161fca26_o.jpg

 

og enda en gang

4462391199_a7769f1564_o.jpg

 

f/4

4454229167_3b869dd308_o.jpg

 

f/2.8

4451821420_27c312bb66_o.jpg

 

Jeg kan ikke fatte at jeg måtte lese svenske Foto for å finne ut at dette var så bra. Et kupp til fullformat!!! Som dere ser, dette objektivet kan glatt brukes vidåpent så lenge man tålerer litt myke hjørner.

 

Her er en skarphetstest jeg har gjennomført ved 35mm og 50mm med blender f/2.8, f/4 og f/8.

Lenke til kommentar
Vekt? Er D700 så tung da? Normalt er det en fordel for balansen ved bruk av store objektiver at huset har en viss tyngde. Ikke noe er verre enn et lett plastikkhus og en tele på 2 kg.

Balansen er vel et spørsmål om å feste grepet i tyngdepunktet? Er det framtungt, så holder du bare litt lenger fremme.

Mye billigere og raskere enn å kjøpe seg et tyngre kamera det vel?

Lenke til kommentar

For meg er det blitt slik at D700 er "fastoptikk-kameraet" som benyttes sammen med hovedsaklig AIS 24/2,8, AF35/2,0, AF50/1,8 og AF85/1,8

Høres ut som en drømmeløsning... ;)

Har også AIS 24/2,8, AF35/2,0, pluss AF50/1,4 og AIS Micro 105/2.8

Kunne GJERNE hatt en D700 til de, så hadde brennviddene matchet perfekt, slik jeg er vant til.

Strakk meg til en D300s, som også fungerer ganske bra, og som også kjennes solid og god, og ikke for stor sammen med de objektivene.

Bruker nå 35 eller 50 på 90% av bildene. Skulle gjerne hatt mulighet til å brukt 24'ern slik den var tiltenkt...

 

Joda, er godt fornøyd, jeg. Det er liksom en opplest og vedtatt sannhet at optikk til FX blir vanvittig dyrt, stort og tungt. Det KAN være sant hvis man på død og liv skal ha zoom, men jeg mener vel at DX-brukere som ikke kan tenke seg fastoptikk, bør tenke seg om både lenge og vel, før man evt. kjøper FX.

 

Liker man derimot fastoptikk så er FX glimrende og særlig Nikon som har valgt å satse på kompatibilitet med sine eldre objektiver. Ulempen med denne kompatibiliteten er vel at, iallfall jeg, i konspiratoriske øyeblikk, mistenker at dette er blitt en sovepute for Nikon og årsak til at de er såpass trege med å komme med AFS fastoptikk. Gammel AIS er moro og relativt billig, men D700 og D3 har et markedets råeste AF-systemer og da kan det jo være kjekt med objektiver med AF. Savner særlig en AFS 35/1,4. Siden 35mm er min mest brukte brennvidde ville jeg være villig til å betale endel for et slikt objektiv og få lysstyrke 1,4. Den er nok rett runddt hjørnet... Nikon må bare først få dyttet ut tilstrekkelig mange 24/1,4 til alle dem som EGENTLIG venter på en 35/1,4 (markedsstrategi kalles vel slikt.)

Lenke til kommentar

Jeg har selv D80, og har prøvd både D700, D300s, D300, D90 og 7D.

 

D80 produserer veldig flotte bilder, selv et bilde jeg fikk ut på over 130cm på den lengste siden ble flott. Men har du et bilde med iso 400 og noen mørke partier på bildet, blir det elendig, selv i A3. Jeg er dritt lei av de elendige iso egenskapene til D80en, og har vært det en stund. Når jeg hadde en jobb på en håndballkamp i en innehall ble det nok. Med 70-200/2.8 på 2.8, 1/640 og ISO 1600 ble bildene uskarpe pga. støyen.

Da jeg lånte et D300s ble jeg frelst. Før jeg fikk det i hendene, tenkte jeg at video funksjonen var tusenlapper brukt på ingenting. Når jeg fikk prøvd det, å sett hvor enkelt det virkelig var, ble jeg gal.

ISO ferdighetene håpte jeg faktisk var bedre, men det var nok fordi jeg håpte det var nærmere FF-kvalitet.

D300 merket jeg ikke noe forskjell til D300s, den korte perioden jeg lånte det.

 

7D hadde jeg kun i hendene noen få minutter, men fikk et veldig bra første inntrykk av det på kort tid. Godt grep, vanvittige iso ferdigheter og god ergonomi.

 

D700 er en helt annen verden. Elsker det at iso 6400 på D700 er bedre enn 800 på D80. Ergonomien synes jeg er vel så god som D300(s), og bildekvaliteten veldig god.

 

Er det kun ISOen du ser etter, derimot. Er D90 like god som D300, ut ifra tester jeg har sett - ikke gjort selv. De er begge veldig mye bedre enn D80.

 

Så hva du ser etter bestemmer hvilket hus du trenger. Hvis du tar mye fuglebilder, bør du prioritere DX format, så du får mye mer tele for pengene. Er det mer presse, eller vidvinkel prioritert foretrekker enkelte FX.

 

Valget er opp til kjøperen selv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...