Gå til innhold

Hardware.no: Hvor ble det av Linux-stoffet?


Anbefalte innlegg

Den siste Linux-saken på Hardware.no er datert 9. februar.

 

For et par år siden kunne jeg med glede konstatere at Linux ble mye omtalt på Hardware.no, noe som førte til at jeg selv prøvde Ubuntu, og bruker systemet den dag i dag.

 

Nå, når jeg må lete andre steder etter stoff, ender jeg ofte opp med sekteriske sider som kun skriver om åpen kildekode. Artiklene på disse sidene er sjeldent laget for en simpel bruker som meg, samtidig som forfatterne stort sett er temmelig inhabile.

 

Hva er lanseringsdatoen for Ubuntu 10.04? Er det kommet noen prøveversjon? Hvis ja, hvordan klarer den seg? Hvordan gjør man en Ubuntu-maskin raskere på en enkel måte, slik som med Windows? Er Ubuntu fortsatt kongen på haugen, eller finnes det nå en annen versjon som passer bedre til alminnelig bruk? Jeg skulle ønske Hardware.no kunne begynne å skrive om Linux igjen. Jeg savner kritiske og nyanserte artikler om et system som visstnok blir mer og mer populært.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Den siste Linux-saken på Hardware.no er datert 9. februar.

 

For et par år siden kunne jeg med glede konstatere at Linux ble mye omtalt på Hardware.no, noe som førte til at jeg selv prøvde Ubuntu, og bruker systemet den dag i dag.

 

Nå, når jeg må lete andre steder etter stoff, ender jeg ofte opp med sekteriske sider som kun skriver om åpen kildekode. Artiklene på disse sidene er sjeldent laget for en simpel bruker som meg, samtidig som forfatterne stort sett er temmelig inhabile.

 

Hva er lanseringsdatoen for Ubuntu 10.04? Er det kommet noen prøveversjon? Hvis ja, hvordan klarer den seg? Hvordan gjør man en Ubuntu-maskin raskere på en enkel måte, slik som med Windows? Er Ubuntu fortsatt kongen på haugen, eller finnes det nå en annen versjon som passer bedre til alminnelig bruk? Jeg skulle ønske Hardware.no kunne begynne å skrive om Linux igjen. Jeg savner kritiske og nyanserte artikler om et system som visstnok blir mer og mer populært.

 

På forhånd takk for svar!

10.04 kommer mot slutten av denne måneden. "Prøve-versjonene" er nå i beta 2, det eneste som gjenstår før ferdig utgivelse er en RC (release cantidate), som kommer ca en uke før release. Jeg er så langt veldig fornøyd, sitter forresten i 10.04 beta 2 mens jeg sitter og skriver nå :) Den er i enkelte tilfeller preget av noen feil, men det er fortsatt en beta, så noe smårusk må man gjøre regning med at vil være til stedet. Forhåpenligvis vil dette være fikset til lanseringen. Legger ved et noe modifisert skjermbildet av desktoppen min nederst i innlegget.

 

Når du skriver som i Windows, hva tenker du på da? Du kan velge lettere grensesnitt og skru av forskjellige tjenester som starter automatisk som du ikke bruker. Nå er vel ikke akkurat Ubuntu bygget for å være den letteste distribusjonen (selv om jeg absolutt ikke erfarer den som treg), men det er en rekke distribusjoner som legger vekt på dette som kan være verdt å prøve om dette stiller høyt. Ofte vil man, om man sitter på noe eldre maskinvare og ønsker å få en levelig hastighet, ofte måtte bøte noe med et ikke fullt så attraktivt grensesnitt og noe mer krevende distribusjoner. Kanskje Lubuntu 10.04 som er Ubuntu med LXDE-grensesnittet kan være verdt en titt, skal være blant lettvekterne, og utseendet ser heller ikke så verst ut. Bilde og mer informasjon kan du finne på distrowatch, her er direktelink til Lubuntu, bare vær obs på at den fortsatt er i beta 2, og vil komme ut tett opptil Ubuntu 10.04.

 

Linux Mint er distribusjonen mange anbefaler nye brukere, som også er foretrukket av mange erfarne, men hvem som er "best" av alle distribusjoner der ute er noe veldig mange har sterke meninger om der ute, uten at det egentlig er noe fasitsvar. Det er vel en av grunnene til at det finnes så mange distribusjoner, og det mest korrekte spørsmålet vil vel være hvilken som er mest tilpasset ditt bruk. Linux Mint er så og si Ubuntu (bygger på Ubuntu, benytter pakkebrønnene samt at de har lagt til et par til, osv), men så og si alt av multimediastøtte er på plass som standard. Linux Mint har også et par kort gjemt under ermet som gir en liten følelse av at de tenker på litt mindre detaljer, og jeg har fått et inntrykk av at de er flinke til å lytte på brukerne sine. En funksjon jeg er veldig glad i er når jeg f.eks søker etter et program (la si Opera) i menyen, og ser at det ikke er installert, får jeg valget om å installere det ved et enkelt musetrykk direkte fra menyen. Om man utelukkende går ut etter antall brukere, er det gjort flere tester som i nokså stor grad vil bekrefte at Ubuntu er kongen på haugen.

Distrowatch har en liste over de mest besøkte distribusjonene som vil gi en indikasjon på populariteten deres, om du er nysgjerrig på hva disse distribusjonene kan tilby vil du få linker til anmeldelser, bilder, og annet materiale når du klikker på linken til de respektive distribusjonene.

 

Ubuntu 10.04 med et par modifikasjoner:

post-143435-1271192214,6773_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...