Gå til innhold

Lite datakyndig: kjøpe ny bærbar - clean install for å unngå crapware?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal snart kjøpe meg en ny bærbar PC, og lurer litt på dette med clean install for å slippe all crapware og øke hastigheten.

 

Nå har det seg slik at jeg ikke er særlig datakyndig, men likevel er møkk lei PC-er som er trege og som holder seg raske i kort tid, i forhold til f.eks. Mac.

 

Her kan jeg blant annet lese: (om crapware) "For deg som PC-kjøper betyr det billige PC-er, for PC-produsentene betyr det ikke bare lavere kostnader, men også at du vil få lyst på en ny maskin lenge før du egentlig hadde behøvd."

 

Lysten på en mer problemfri og raskere PC gir meg lyst til å finne ut mer om dette med Clean install. Er dette noe jeg (som lite datakyndig) gjøre selv eller kan f.eks. Datakjeden gjøre dette for et tillegg i prisen? Eller er dette noe de ikke kan gjøre på grunn av avtaler med PC-leverandører?

 

Er det i så fall noe jeg kan takle å gjøre selv? Mister jeg noen form for garanti av dette?

 

Dette er noe jeg i alle fall har tenkt på siden jeg har vurder bærbar PC fra Acer, som er rimelig kjent for crapware.

 

Om noen hadde kunne orientere meg hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et litt heftig program er nLite og vLite Dette er et program som gjør det mulig å konfigurere Windows installasjonen, du kan eksempelvis fjerne programmer du ikke trenger slik at disse ikke blir installert. Har selv brukt dette brogrammet tidligere og det fungerer bra. Problemet er at "Nuhagic" ikke har startet eller har planer om å lage "Lite" program til Windows 7, noe du kan lese om i denne artikkelen Det sies at du kan bruke vLite, som er til Vista. Men du må være klar over at det ikke er sikkert dette går uproblematisk for seg.

PS: Fant et program kalt RT Se7en Lite, som skal gjøre samme jobb for Windows 7 som nLite og vLite gjør for XP og Vista. Det kan være verdt en titt, men du må notere at jeg ikke selv har testet dette programmet. Video Tutorial på siden synes jeg er en fin detalj.

 

Så etter det jeg kan si per nuværende tidspunkt, har du 3 (4) muligheter:

1] Kjøpe ny Windows 7 utenom

2] Lage egen Windows 7 med RT Se7en Lite

3] Se om PC Decrapifier klarer å fjerne alt av crapware

4] Siste punkt er å laste ned samme Windows 7 versjon som du får med din PC fra eksempelvis Piratebay og installere med produktnøkkelen som fulgte med din PC. Dette er vell halveis i gråsonen, mern så lenge du bruker din egen produktnøkkel, så skal du være på det tørre. Dette er noe som jeg selv har gjort, men det var på XP og jeg vet ikke om dette fungerer på Vista og Windows 7.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv en Acer pc for ikke mange ukene siden, og det er jo egentlig bare å sette av en time eller to, avinstallere alle programmer du selv mener du ikke trenger.

Alle prøve versjoner, spill, og andre jalla programmer kan du fint avinstallere.

 

Du får jo ikke med Windows 7 plata når du kjøper Acer pcer, for da hadde jo valget vært enkelt, bare å formatere pcen og legge inn en ren installasjon (nå skal det sies at det var det jeg gjorde til slutt da, men av andre årsaker )

Lenke til kommentar

Kjøpte selv en Acer pc for ikke mange ukene siden, og det er jo egentlig bare å sette av en time eller to, avinstallere alle programmer du selv mener du ikke trenger.

Alle prøve versjoner, spill, og andre jalla programmer kan du fint avinstallere.

 

Du får jo ikke med Windows 7 plata når du kjøper Acer pcer, for da hadde jo valget vært enkelt, bare å formatere pcen og legge inn en ren installasjon (nå skal det sies at det var det jeg gjorde til slutt da, men av andre årsaker )

Så det er egentlig ikke behov for PC Decrapifier (Selv om den kanskje kan gjøre jobben enklere)?

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd det aktuelle programmet, så det kan kanskje funke greit det.

Men i prinsippet så skal det mye til å avinstallere noe du virkelig trenger på pcen. Går ut i fra at du har dine "egne" programmer som du bruker som dekker dine behov, og da trenger du strengt tatt nesten ingen ting som er installert av programmer på Acer pcen.

 

Adobe Flash, Reader etc er jo greit å beholde...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...