Gå til innhold

Ny pc. intet bilde


Anbefalte innlegg

Fetteren min har endelig fått delene sine fra komplett, og vi satte den sammen. Men skuffelsen ble stor da vi fant ut at den nye lcd skjermen hans ikke ville vise noe bilde. Alt ser og høres ut som at det er riktig satt opp. Så mine spørsmål er: Har noen opplevd noe av det samme? Hva kan vi ha gjort galt? Er noe ødelagt?

 

Asus a7nx8 deluxe

Crucial ATI radeon 8500LE 128mb

2x 512mb Twinmos rambrikker

skjermen er en hansol 17" H750

AMD athlon xp2700+ socket a

 

takker for alle som kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at du kan utelukke skjermen. Jeg har hatt lignendes problemer før. Men jeg tviler på at det vil hjelpe.

 

Du kan prøve med en eldre prosessor. (Se her, men dette var Asus a7V8x, og ikke a7N8x)

Hvis du da får bilde så må du prøve å flashe bios.

 

Sjekk med forskjellige skjermer.

 

Du kan også prøve å resette CMOS, dette gjør du ved å flytte en liten jumper som sitter i nærheten av pwr_led osv. (Se i brukermanualen)

Lenke til kommentar

Å sette sammen en PC i deler byr på en del problemer, det kan være mange små feil som kan forårsake at PC ikke starter opp som den skal.

 

Hvis man skal sette sammen en PC selv, bør man ha et visst arsenal av reservedeler å test ut ting på når det går galt, f.eks. en gammel skjerm. For å teste ut om det er skjermen som feiler, så er det kjekt med en gammel CRT skjerm å teste ut på.

 

Jeg tror neppe det er skjermen det er noe galt med slik du beskriver det, det kan være alt fra CPU kjøler som er dårlig montert, minne sitter ikke rett i sporet, jumpere er feil på hovedkortet, skruer kortslutter hovedkortet, skjermkortet sitter litt løst osv.

 

Hvis dere har koblet opp absolutt alt, så må dere nok gå et par steg tilbake. Koble fra hovedkortet alt som ikke behøves for å boote: Harddisk, CD spillere/brenner/DVD, floppy, ekstra PCI kort, ha i kun en minnebrikke. Er kjøler riktig montert og CPU vifte ledningen satt på rett kontakt?

 

Husk selvsagt å dra ut strømledningen når dere mekker inni i kabinettet. Det er hvilestrøm på hovedkortet selv om PCen er skrudd av.

Lenke til kommentar

Er det kun at du ikke får bilde som er problemet?

Virker alt annet? Gir PCspeaker fra seg et lite pip når du starter? lager hardiskene oppstartslyder og slikt?

Om ikke kan det kanskje vere noe annet som er problemet.. f.eks et defekt hovedkort eller lignende.

Men om du hører pc speaker som lager et normalt pip (fleste hk har vel dette pipet, sjekk brukermanual) så er det nok ikke det som er problemet.

Lenke til kommentar

Har noen tips;

1. Sjekk jumperhastighet for cpu på hovedkortet. en 2700 prosessor må settes til å kjøre på 133.

2. Hvis det ikke virker da, prøv med en annen prosessor (men husk å bruk antistatpose under transport!)

3. Hvis ingen av tipsene over virker, prøv å se om 2700 prosessoren virker på en annen maskin.

4. Sjekk om hovedkortet virker som det skal.

5, Sjekk at power supply ikke har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...