Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Explorer.exe finnes ikke ! HJELP


Anbefalte innlegg

Jeg har da en Dell Inspirion 530 med windows xp sp3 :-) Om dere trenger flere opplysninger om dataen min enn det så får det bare si i fra, men jeg tror dette er noe som er det samme uansett hvilken xp pc du har.

 

En dag(i går) var jeg dum nok til å kjøre et script som skulle fjerne teksten under logg av og avslutt ikonet, dette var bare en dum ide jeg fikk og hadde lyst til. Det var ganske kjente pc "pimpere" eller hva søren du kan kalle det for, som hadde lagd scriptet. Tror ikke det var et virus egentlig, men uansett.

 

Da jeg starter opp dataen så starter ikke explorer.exe :s så jeg starter oppgavebehandling og skreiv explorer og explorer.exe - ingen av delene funket. Jeg fant da en webside som hadde en løsning på problemet:

The registry entry HKLM/Software/Microsoft/Windows NT/Current Version/Image File Execution Options/explorer.exe has a key similar to "Debugger" with value similar to "C:\Windows\Infected.exe".

 

The antivirus software has successfully removed Infected.exe, but it has not done anything to remedy the registry entry created by the virus; it is this registry entry that is causing Windows not to be able to run explorer.exe, and unfortunately the Windows error message is not really accurate.

 

The solution then is to remove the "Debugger" registry key. Then, explorer.exe has no restrictions when you attempt to run it; after you do this, reboot, and you should find that the system is back to normal (assuming there are no other registry entries that have been altered, or other viruses on the system, etc.)

 

Men jeg finner faktisk ikke explorer.exe her heller! Det ligger rett og slett ingen registerfil som heter explorer.exe.

 

 

Virus programmet mitt er Avast Pro antivirus eller noe(i alle fall den største pakken til avast-oppdatert til nyeste versjon)

 

 

mitt spørsmål: Hva gjør jeg nå?

 

 

 

EDIT: Link til siden jeg fikk hjelp fra

Endret av sakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

ah...

Du kan jo prøve "reparer" fra Win cd'en, kanskje. Alternativt avinstallere SP2 og installere den igjen (om du har den under "Fjern/inst prog")

 

Det skal også ligge en (eldre versjon) under Windows\ServicePackFiles.

Lenke til kommentar

ah...

Du kan jo prøve "reparer" fra Win cd'en, kanskje. Alternativt avinstallere SP2 og installere den igjen (om du har den under "Fjern/inst prog")

 

Det skal også ligge en (eldre versjon) under Windows\ServicePackFiles.

 

reparer fra win cd'en har jeg fått beskjed om ikke har funket for de andre som har gjort dette på samme problemet.

Service pack har lite for seg å gjøre med dette problemet. det jeg må gjøre er jo å legge til en registerfil eller noe regnte jeg med.

Lenke til kommentar

Halloen!

 

Jeg er nå litt enig med tiltman her, hvis du starter opp maskinen, så kan du entre systemet ved å benytte ctrl alt del samtidig. (Oppgavebehandling) Så går du til kjør eller start nytt program. Her kan du da skrive inn explorer.exe bare for å se om den finnes.

 

Hvis den ikke finnes, så kan du gå til fjern legg til windows komponenter i kontrollpanel og installere explorer.exe.

 

Kommandoene for å finne menyene kontrollpanel finnes på nettet om du ikke har de skrevet ned.

 

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

ps: Jeg ville også ha prøvd installasjonscd (reparer) eller kjørt en chkdsk/p på disken.

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Halloen!

 

Jeg er nå litt enig med tiltman her, hvis du starter opp maskinen, så kan du entre systemet ved å benytte ctrl alt del samtidig. (Oppgavebehandling) Så går du til kjør eller start nytt program. Her kan du da skrive inn explorer.exe bare for å se om den finnes.

 

Hvis den ikke finnes, så kan du gå til fjern legg til windows komponenter i kontrollpanel og installere explorer.exe.

 

Kommandoene for å finne menyene kontrollpanel finnes på nettet om du ikke har de skrevet ned.

 

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

ps: Jeg ville også ha prøvd installasjonscd (reparer) eller kjørt en chkdsk/p på disken.

 

som sagt i begynnelsen av posten så finnes ikke explorer, det funker ikke å skrive explorer.exe så starter den. Men det er jo fordi den ikke ligger i registeret, jeg vet ikke om filen i seg selv finnes på dataen lenger engang.

Lenke til kommentar

har du noen annen pc med xp i huset?

i så fall, prøv å ta en minne penn, gå i sys 32 (i think) å hent explorer.exe, og legg den inn på din pc, i den mappen dær du fant explorer fila på den andre pc'n, en stund siden jeg brukte xp, nå, så husker ikke helt hvor den ligger, men jeg mener den ligger i lokaldisk (C:) -> Windows, så skal den ligge der :)

 

eller du kan bare formatere pc'n å legge inn enten xp, eller (L) win 7 (L)

Lenke til kommentar

Halloen!

 

Jeg er nå litt enig med tiltman her, hvis du starter opp maskinen, så kan du entre systemet ved å benytte ctrl alt del samtidig. (Oppgavebehandling) Så går du til kjør eller start nytt program. Her kan du da skrive inn explorer.exe bare for å se om den finnes.

 

Hvis den ikke finnes, så kan du gå til fjern legg til windows komponenter i kontrollpanel og installere explorer.exe.

 

Kommandoene for å finne menyene kontrollpanel finnes på nettet om du ikke har de skrevet ned.

 

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

ps: Jeg ville også ha prøvd installasjonscd (reparer) eller kjørt en chkdsk/p på disken.

 

som sagt i begynnelsen av posten så finnes ikke explorer, det funker ikke å skrive explorer.exe så starter den. Men det er jo fordi den ikke ligger i registeret, jeg vet ikke om filen i seg selv finnes på dataen lenger engang.

Skal vi se:

Gå til start menyen kjør og skriv inn msconfig, og trykk enter.

 

 

Her får du opp et panel hvor du kan pakke ut filer som du mangler.

 

Systemkonfigurasjon kommer opp, velg pakk ut.

 

Ha i den originale win install cd. og let opp explorer.exe

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...