Gå til innhold

Kampanje for video på Wikipedia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Theora kommer aldri til å ta av til nettvideo, med mindre kvaliteten blir betraktelig bedre, og mobile enheter begynner å komme med maskinvare for å dekode det.

 

Mozilla nekter å støtte h.264 i Firefox. Dette kommer ikke til å føre til økt bruk av Theora, det vil føre til at Firefox-brukere får servert h.264-video i en Flash-avspiller i stedet.

Lenke til kommentar

Mozilla nekter å støtte h.264 i Firefox. Dette kommer ikke til å føre til økt bruk av Theora, det vil føre til at Firefox-brukere får servert h.264-video i en Flash-avspiller i stedet.

 

Nja, vil det nå det? Greit nok for store firmaer med dype lommebøker som Google/Youtube, men når nå alle som skal *legge ut* h.264 video på websiden sin blir nødt til å betale lisens (og ja, det må de selv om de bruker flash), så tror jeg nok at det enten blir ingen video eller theora...

 

Du må ikke betale i dag sier du? Sant nok, men du må snart[1] ha registrert deg som bruker av formatet for å ha gyldig lisens til å distribuere h.264 video. Og er ikke SÅ lenge til 2017, og hva som da skjer vet ingen...

 

Nei, jeg vil ikke gå nevneverdig inn på kvalitetsforskjeller på formatene, til det vet jeg for lite om video. Men som vanlig bruker har jeg sett video i tilfredsstillende kvalitet for meg i theora, uten at fil størrelsen har vært noe nevneverdig større enn konkurrenten.

 

Ingen hardware akselerasjon på mobile enheter sier du? Men bruker dagens flash dette da?

 

 

[1] Fra 1. januar neste år.

Lenke til kommentar

Theora kommer aldri til å ta av til nettvideo, med mindre kvaliteten blir betraktelig bedre, og mobile enheter begynner å komme med maskinvare for å dekode det.

Prøv å enkode i Theora med siste Handbrake og du kan bli positivt overrasket, det er veldig stor forskjell på gamle og nye enkodere. Hva gjelder hw dekoding, så er jeg enig, det må komme i alle fall på mobile enheter om Theora skal få godt gjennomslag på nettet.
Lenke til kommentar

Mozilla nekter å støtte h.264 i Firefox. Dette kommer ikke til å føre til økt bruk av Theora, det vil føre til at Firefox-brukere får servert h.264-video i en Flash-avspiller i stedet.

 

Nja, vil det nå det? Greit nok for store firmaer med dype lommebøker som Google/Youtube, men når nå alle som skal *legge ut* h.264 video på websiden sin blir nødt til å betale lisens (og ja, det må de selv om de bruker flash), så tror jeg nok at det enten blir ingen video eller theora...

Ja, det vil det. Hvor mange privatpersoner er det egentlig som legger ut video på nettsidene sine? Om de gjør det så embeder de fra Youtube eller lignende. Kanskje HTML5 endrer på akkurat det, men jeg tviler.

 

Ingen hardware akselerasjon på mobile enheter sier du? Men bruker dagens flash dette da?

Nei, men flash er så og si ikke i bruk på mobile enheter så relevansen er begrenset. Poenget er at mobile enheter har hardware akselerasjon for h.264, ikke for Theora.

 

H.264 er vinneren enten man liker det eller ikke. Og jeg tipper lisensproblematikken vil bli løst lenge før 2017. De fleste er pragmatiske, det er svært få som er idealistiske fri programvareforkjempere, det gjelder både privatpersoner og selskaper. Man velger det som best løser problemet, selv om det eventuelt koster penger, og per i dag er h.264 bedre enn alternativene.

Lenke til kommentar

Og jeg tipper lisensproblematikken vil bli løst lenge før 2017.

 

Det er så klart lov å håpe, men personlig har jeg ikke noe tro på at de vil la den være gratis i bruk dersom formatet alt har blitt en formell eller defact standard. Derfor er det viktig å stå i mot formatet inntil problematikken med lisensen er løst.

 

 

Man velger det som best løser problemet, selv om det eventuelt koster penger

 

En codec som hverken er fri for inkludering i nettlesere eller distribusjon av video løser ikke problemet som HTML5 standarden ønsker å løse med video taggen.

 

... og om man valgte det som best løser problemet så hadde BETAMAX vunnet over VHS. En av grunnene til at VHS vant var nettopp pris.

Lenke til kommentar

Og jeg tipper lisensproblematikken vil bli løst lenge før 2017.

 

Det er så klart lov å håpe, men personlig har jeg ikke noe tro på at de vil la den være gratis i bruk dersom formatet alt har blitt en formell eller defact standard. Derfor er det viktig å stå i mot formatet inntil problematikken med lisensen er løst.

 

 

Man velger det som best løser problemet, selv om det eventuelt koster penger

 

En codec som hverken er fri for inkludering i nettlesere eller distribusjon av video løser ikke problemet som HTML5 standarden ønsker å løse med video taggen.

 

... og om man valgte det som best løser problemet så hadde BETAMAX vunnet over VHS. En av grunnene til at VHS vant var nettopp pris.

Når du er inne på pris må du huske på at "alt" videoinnhold som i dag spilles av gjennom flash er h264 materiale. Det blir enormt dyrt å reenkode alt dette theora (for å ikke snakke om kvalitetstapet), og for sider som youtube er det antaglig helt uaktuelt. Hvis man presser igjennom theora som eneste format i video tagen, som er den eneste måten theora kan "vinne" på, så kommer ikke unna flash for gammelt innhold, og jeg vil påstå at det er da HTML5 standarden ikke klarer å løse sine mål.

Lenke til kommentar

Når du er inne på pris må du huske på at "alt" videoinnhold som i dag spilles av gjennom flash er h264 materiale. Det blir enormt dyrt å reenkode alt dette theora (for å ikke snakke om kvalitetstapet), og for sider som youtube er det antaglig helt uaktuelt.

 

Jeg er fullstendig klar over at "alt" ligger i h.263/h.264 i dag. I hvilken grad det å reenkode vil medføre noe kvalitetstap har jeg tidligere sagt jeg ikke har gode nok kunnskaper til å uttale meg om utover at det jeg har sett av theora er godt nok for bruk på web etter mitt skjønn (dvs, jeg klarte ikke se noen kvalitetsforskjell).

 

For Youtube så ser det for meg ut som om de alt har tingene liggende enkodet i flere forskjellige kvaliteter alt, og når jeg legger ut en ny film, så enkodes den også over til flere kvaliteter "on the fly". Ser ikke at det skal medføre noen nevneverdig forskjell for dem å enkode filmen over til theora (eller annet format) enn å enkode den i mp4. Når det gjelder det som alt ligger ute så er det ingen som sier at alt skal over i theora over natta. Det meste som ligger der alt kan godt serveres i flash i lang tid fremover før noen konvertering behøver å finne sted.

 

Hvis man presser igjennom theora som eneste format i video tagen, som er den eneste måten theora kan "vinne" på, så kommer ikke unna flash for gammelt innhold, og jeg vil påstå at det er da HTML5 standarden ikke klarer å løse sine mål.

 

Nei, dette er ikke den eneste måten vi brukere kan vinne på. Vi brukere kan vinne bare det finnes minst ett fritt format som alle nettlesere bruker. Om det er theora, eller h.264 med en helt fri lisens, eller ett nytt fritt format spiller for meg ingen rolle. Det som teller er at f.eks. Mozilla eller konqueror (og alle andre OS nettlesere og øvrig OS programvare) kan inkludere formatet uten problemer, og at jeg enten som privatperson eller som en person med ett enkelt lite firma eller en organisasjon trygt og fritt kan legge ut egne videoer på egen webside uten å måtte registreres og betale lisenser for dette.

 

 

 

Apropos, glemte å svare på en ting som ble nevnt lengre oppe i tråden:

Hvor mange privatpersoner er det egentlig som legger ut video på nettsidene sine? Om de gjør det så embeder de fra Youtube eller lignende. Kanskje HTML5 endrer på akkurat det, men jeg tviler.

 

Nja, og hva er så grunnen til at det er så få privatpersoner som legger ut video på egen hjemmeside, eller at de linker den til youtube istedet for å hoste den selv?

 

Svaret er sikkert mangfoldig, men *ett* av svarene er vel nettopp kompleksiteten ved å inkludere video i HTML (pre 5)? Sette opp en komplisert flashavspiller i tillegg til å legge ut selve filmen. Jeg skjønner godt at youtube stritter i mot en løsing som gjør det enkelt og trygt å legge ut egne snutter på egen side, det undergraver jo deres eksistensbetingelse.

 

Så jo, HTML5 med en *fri* videocodec mener jeg at vil åpne opp for økt bruk av video direkte på private websider uten å måtte linke dem via youtube. Selv om så klart mange fortsatt vil bruke youtube for å spare diskplass og båndbredde...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...