Gå til innhold

Ekstern blits til Canon 450D


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en ekstern blits til kameraet mitt, Canon 450D, tenker jeg kjøper Speedlite 580EX II eller 430EX II, hva er forskjellen på dem?

 

Og så trenger jeg en sender, og på Canon sine sider har de bare en sender som ser ut som en infra rød sender. Er dette noe bra, har det lang rekkevidde?

 

På bilder her og der så har jeg sett kameraer med en antenne som stikker opp fra hot-shoen, er det en blits sender? Hvis ja, hvor finner jeg det, hvor mye koster det og er det noe bedre enn den til Canon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser etter en ekstern blits til kameraet mitt, Canon 450D, tenker jeg kjøper Speedlite 580EX II eller 430EX II, hva er forskjellen på dem?

 

Og så trenger jeg en sender, og på Canon sine sider har de bare en sender som ser ut som en infra rød sender. Er dette noe bra, har det lang rekkevidde?

 

På bilder her og der så har jeg sett kameraer med en antenne som stikker opp fra hot-shoen, er det en blits sender? Hvis ja, hvor finner jeg det, hvor mye koster det og er det noe bedre enn den til Canon?

 

Forskjellen på 580 og 430 er først og fremst rekkevidden pluss noen innstillinger og raskere oppladingstid på 580. (tror jeg)

 

Den antennen du referer til sitter på noe som heter PocketWizard og er kremen alle proffesjonelle bruker til å fjernstyre blitsen, denne går på radiosignaler i motsettning til IR (Infrared) som den til bl.a Canon sin gjør ST-E2 tror jeg den heter. IR er avhengig av fri sikt og har begrenset rekkevidde og kan forstyrres i større grad av andre signaler. Radiosignalene i bl.a PW gjør at rekkevidden og stabiliteten er mye større. Jeg har stått 250 meter unna et hus med 4 PW og 580EXII i hvert vindu og fyrte av uten problemer og tok ca. 60 eksp. Begynner du med remote flash, er sjansen stor for at du ender opp med et par PW. De er dyre men absolutt verdt prisen. Husk at det er billigere bl.a her i USA men da må du huske på frekvensen slik at du ikke kjøper et par i Europa og senere reiser hit til USA og handler en også snakker de ikke sammen.

 

PS! Du kan jo begynne med en 430 og en billig såkalt "E-bay" trigger og sjekke hvor "stort" du synes dette er for så å bygge ut. En 580 og 430 snakker heldigvis sammen. PocketWizard har også kommet ut med nye versjoner av sine triggere som også kan bruke E-TTL II

Endret av To be honest
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle hvilken type blits du bruke uansett merke,bare at mottakeren er tilpasset riktig blits "hotshoe".

 

En annen ting er at du burde kjekke om uoriginale utløsere er kompatible med E-TTL automatikken,eller må du gjøre alt manuelt.

 

Edit:er litt nyskjerrig på hvilken type fotografering du trenger dette til,har selv ST-E2 og den fungerer utmerket til det meste,spesielt hvis du ikke har tid til og sette opp lys.En annen ting som gir den en stjerne er at den har et konstant autofokus-lys,dette er umåtelig kjekt hvis du ikke vil bruker tid på et studio-oppsett.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det går mest i ski og snowboard bilder. Og mye i mørke lysforhold, har et 70-300mm objektiv som jeg ikke får brukt like mye som jeg ønsker. Så trenger en ekstern blits mest til det. Så vil jeg heller satse på noe som Pocket Wizard siden det har større rekkevidde og trenger ikke å ha klar sikt mellom kamera og blits.

 

Kan du utdype dette litt bedre, skjønte ikke helt: ” Det spiller ingen rolle hvilken type blits du bruke uansett merke,bare at mottakeren er tilpasset riktig blits "hotshoe".”

 

Og hva er denne E-TTL automatikken?

 

 

Hvorfor skal jeg ikke gå for 270EX, er den svakere enn de andre?

Lenke til kommentar

Det er flere ting man må ta hensyn til ved kjøp/bruk av blits.

 

Her kan du lese om hot shoe.

 

Når du kjøper en type trigger som Wizard er du ikke avhengig av og bruke en Canon sine blitser,da den får et signal som den videreformidler til en blits,så man kan i prinsippet skaffe en billigere blits-variant,nyere hotshoe triggere kan være kompatible med Canon sitt automatikksystem "E-TTL"er den ikke det så får du ikke korrekt lysmåling/styrke i samarbeid mellom blits/kamera og du må justere dette manuelt.

 

Når det gjelder 270EX fungerer den på samme måte som den innebygde blitsen bare litt sterkere,ville nok tro at den blir for svak til snowboard-bilder.hvis du kjøper 430/580EX får du et fast fokuslys som forenkler fokuseringen betraktelig og du får den lengere unna sensoren påmontert kameraet.I tillegg kan du vri dem både loddrett og vannrett noe som er kjempefint i portrett modus.

 

Jeg lagde en liten test av ST-E2 Vs 7D du kan lese litt der,fordelen med og bruke original er at du får full automatikk og behøver ikke å være bekymret med om det er kompatibel med et eventuelt kamerabytte.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å prøve deg fram med litt billig utstyr først, så vet du bedre hva du trenger hvis du skal legge mye penger i dette.

 

Denne triggeren fungerer helt greit for meg:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13089

Den koster rundt en hundrelapp.

 

Så ville jeg gått for en 430EX2, den kan du bruke senere uansett hva du bestemmer deg for da.

Den kan du bruke med st-e2, eller pocket wizzard med ettl-støtte, eller som slave sammen med en 580ex2.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...