Gå til innhold

PCIE versionsnummer og billige AM3-kort


Anbefalte innlegg

Tar dette hovedkortet grafikkort som krever PCIE version 2?

 

http://www.msi.com/index.php?func=prodmbspec&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=1815

 

Hvis ikke, hva er da det billigste hovedkortet på prisguiden til AM3 som tar PCIE2?

 

Hva er det beste grafikkortet som kun krever PCIEv1?

 

Edit: Prisguiden oppgir at MSI GF615M-P33 har PCIE version 2. Men MSI si side som jeg linker til over sier da vitterlig at den tar versjon 1? "PCI-E Gen Gen1 (1x16)" kan vel ikke bety noe annet - eller?

Endret av arehb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er PCIe 1.1 og PCIe 2.0 kompatible standarder. Eneste reelle forskjellen mellom de er båndbredde, hvor PCIe 2.0 har dobbelt båndbredde av PCIe 1.1. Men et PCIe 1.1 kort skal gå greitt i et PCIe 2.0 slot og vise versa.

 

Når det gjelder kortet du linker til bygger det på et relativt gammelt brikkesett, faktisk nForce 430 sørbro, lansert i 2005. Det er derfor svært sannsynlig at dette ikke støtter annet en PCIe 1.1. Alle skjermkort på markedet vi fungere, men trolig vil båndbredden bli et problem omtrent ved HD 5850. CF indikasjoner tilsier at dette kan ha en ytelsesreduksjon på noen få prosent.

 

Se konsekvent etter hovedkort med AMD sin 7 serie brikkesett. I og med at du tydeligvis skal ha skjermkort trenger du ikke se etter kort med integrert skjermkort. Dersom du ikke skal ha mATX kort ville jeg ikke valgt kort med lavere spesifikasjon enn MSI 770-G45 (kr 534).

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

De 770-korta jeg sjekka bruker DDR2. Det virker lamt. Og jeg skal micro-atx, vil ha liten boks.

 

Billigste AM3-kort med pcie2 og ddr3 som jeg fant er dette: http://www.amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Hovedkort/AMD_AM3/MSI-785GM-E51---Hovedkort---mikro-ATX--785GM-E51-885797.aspx

 

Det ser bra ut synes jeg. Blant annet har det fire ramporter, slik at det blir lett å oppgradere fra 2 gb til mer seinere.

 

Hva tror du?

Lenke til kommentar

Det er ingen reell ytelseforskjell mellom DDR3 og DDR2 til omtrent samme pris. DDR3 har høyere frekvens men har også høyere forsinkelse, dvs det går flere klokkeslag mellom hver gang noe leses til minne. Det ble gjort en del tester av AM3 CPU-er med DDR2 og DDR3 minne hvor konklusjon var at ytelsen var nesten identisk.

 

Primærgrunnen for å kjøpe DDR3 er at det er den minnetypen som vil være i bruk framover. Altså et meget fornuftig valg, men ikke basert på at det gir reell bedre ytelse. Prisene er omtrent like i dag.

 

MSI kortet er et greitt kort, med et moderne brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...