Gå til innhold

hjelp med kjøp av kamera - Nikon D 5000


Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å kjøpe et nytt speilrefleks kamera å tenkte på et Nikon D 5000.

Er det noen som har noe erfaring med dette kameraet?

Tenkte også at jeg skulle ha et annent objetiv en det vanlige standar 18-55, tenkte kanskje 18-200. Noen som vet om noen pakkeløsninger der ute for dette? evt. noen gode sider jeg kan få dette billig?

 

mvh Tord Valved

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg tenkte å kjøpe et nytt speilrefleks kamera å tenkte på et Nikon D 5000.

Er det noen som har noe erfaring med dette kameraet?

Tenkte også at jeg skulle ha et annent objetiv en det vanlige standar 18-55, tenkte kanskje 18-200. Noen som vet om noen pakkeløsninger der ute for dette? evt. noen gode sider jeg kan få dette billig?

 

mvh Tord Valved

 

Hvis du er lur, så kjøper du D5000 m/18-55mm VR og SB-400 blits hos Elprice.no, de tar 5499,- for pakken, noe som er svært rimelig.

 

Har ikke sett D5000 selges sammen med Nikon 18-200mm VRII, så det nest beste blir det meget gode 18-105mm VR som hos fotovideo selges for 6995,- samlet.

 

JapanFoto selger D5000 sammen med 18-55mm VR og 55-200mm VR for 6500,-

 

Av disse regner jeg strengt tatt det første som det beste kjøpet. SB-400 koster alene 1300,-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg tenkte å kjøpe et nytt speilrefleks kamera å tenkte på et Nikon D 5000.

Er det noen som har noe erfaring med dette kameraet?

Tenkte også at jeg skulle ha et annent objetiv en det vanlige standar 18-55, tenkte kanskje 18-200. Noen som vet om noen pakkeløsninger der ute for dette? evt. noen gode sider jeg kan få dette billig?

 

mvh Tord Valved

 

Hvis du er lur, så kjøper du D5000 m/18-55mm VR og SB-400 blits hos Elprice.no, de tar 5499,- for pakken, noe som er svært rimelig.

 

Har ikke sett D5000 selges sammen med Nikon 18-200mm VRII, så det nest beste blir det meget gode 18-105mm VR som hos fotovideo selges for 6995,- samlet.

 

JapanFoto selger D5000 sammen med 18-55mm VR og 55-200mm VR for 6500,-

 

Av disse regner jeg strengt tatt det første som det beste kjøpet. SB-400 koster alene 1300,-

 

 

Ser elprice.no selger Nikon D5000 18-55mm AFS G VR +sb-400 inkl valupack for 4999,-

Jeg lurer på om jeg skal bestille denne. Er det noe annet som er bedre for 5000,-?

Lenke til kommentar

Jeg bruker D5000 selv, og har derfor mye erfaring med det. Noe spesielt du lurer på?

Hei, det er 10år siden jeg brukte speilrefleks sist. Jeg har bare lest på forumet her og det virker som en felles mening at det er bra kamera ift pengene. Her vil det nok mest bli brukt til den fotograferingen som kompaktkameraet blir brukt til idag. Håper jeg vil trigge interessen igjen og da har et "ok" kamera. Jeg liker den utvippbare skjermen. Har små unger så da slipper jeg å ligge på bakken ;)

Lenke til kommentar

Hei, det er 10år siden jeg brukte speilrefleks sist. Jeg har bare lest på forumet her og det virker som en felles mening at det er bra kamera ift pengene. Her vil det nok mest bli brukt til den fotograferingen som kompaktkameraet blir brukt til idag. Håper jeg vil trigge interessen igjen og da har et "ok" kamera. Jeg liker den utvippbare skjermen. Har små unger så da slipper jeg å ligge på bakken ;)

Det er et supert kamera. Veldig enkelt å lære pga innebygget hjelpefunksjon. I tillegg har det nok av mer avanserte funksjoner når du kommer litt videre. For eksempel har den noe de kaller 3D-tracking; en avansert følgefokus som vil være fin til å ta biler av unger i bevegelse.

 

Det beste ved kameraet, etter min mening, og som gjorde at jeg valgte det i steden for D90, er vekt og størrelse. Det tar garantert bedre bilder enn et kamera som ligger hjemme fordi det er for tungt å drasse med seg. Samtidig er det stort nok til at det passer fint i hånden.

 

Ellers må jeg si at jeg også ble fristet av den vridbare skjermen med liveview. Særlig til bruk ved makrofotografering (som jeg driver mye med), men der må jeg si jeg ble litt skuffet, og jeg bruker fremdeles søkeren til 99,9% av bildene mine. Jeg vet mange er uenig med meg i akkurat dette, men det er nå min erfaring. En annen ting, bilder av barn blir som oftest noen hakk bedre om en faktisk legger seg ned på gulvet (kommer seg i barnets nivå).

 

Noe annet du lurer på så er det bare å spørre. Blir litt mye om jeg skal skrive om alle sider ved kameraet. Uansett; det er et bra kamera, og jeg tviler på at du blir misfornøyd (viktig å holde i kameraet og sjekke at grep og knappelayout passer deg før du kjøper).

 

Syns også prisen med 18-55 VR og SB-400 var veldig bra. 18-55 VR er et ganske bra objektiv i forhold til prisen. Optikken er fin, mens byggekvalitet og lysstyrke må lide en del for å få prisen ned. Jeg solgte mitt (ble kjøpt sammen med et annet kamere) etter ca et halvt år, men jeg angrer ikke på at jeg valgte å kjøpe det i utgangspunktet.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Hei!

Skal kjøpe meg speilreflekskamera for første gang, så lurer på om noen har et godt alternativ til meg. Maks en 6000kr inkl objektiv. Kameraet skal brukes til natur-fotografering og fotografering i fotballkamper og på ferieturer. HAr sett på noen av disse, men vet ikke vilket jeg skal velge: Nikon D5000

Canon Eos 50D

Canon EOS 550D

 

Kom gjerne med andre alternativ :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...