Gå til innhold

Hjelp en nybegynner sette opp kostholdsplan!


Anbefalte innlegg

Hei. Skal snu livet opp ned fra nå av ved å begynne å spise sunt, trene styrke tre dager i uken og spille fotball en dag i uken. Men det jeg føler jeg trenger hjelp til nå i begynnelsen er å sette opp en kostholdsplan!

 

Jeg er rundt 185cm høy og veier bare rundt 70kg. Høy og tynn.

 

Jeg har lenge vært ganske kresen på mat (frukt, grønnsaker), men har virkelig bestemt meg for å endre litt på dette. Men jeg er en elendig kokk, så vil aller helst ha et program som er veldig enkelt å følge!

 

Hva bør jeg spise og drikke til frokost? Hva til lunsj? Hva til formiddag? Hva til middag? Og hva til kvelds?

Endret av PIN-kode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp også Big Mass Gainer som du kan ta som mellommåltid (hvis formålet var å gå opp i vekt da).

 

Jeg ville ikke satset på big mass gainer, det er sukkerbombe! Og vil neppe hjelpe deg særlig opp i vekt enn å legge på ekstra dårlige kalorier.

Hentet fra proteinfabrikken.no:

Optimal vektøkning krever et høyt inntak av de riktige næringsstoffene og tilstrekkelig med kalorier. Dette er ofte vanskelig å få til med et vanlig kosthold. Derfor anbefaler Proteinfabrikken å utnytte fordelen av et moderne nærings- og vektøkningstilskudd.

Lenke til kommentar

Målet er å gå opp i vekt ja!

 

Drikk mye helmelk.

Leste en gang en test der de hadde testet hvilken virkning helmelk/ekstra lettmelk hadde på spedbarn, og de kom fram til at de som drakk helmelk faktisk var tynnere etter 3 måneder (ellernoe) enn de som hadde drukket ekstra lettmelken.

(Dårlig formulet, ja)

Lenke til kommentar

Er det bra? :p For mye/for lite/akkurat passe?

 

Nå er det forresten kvelden og det er tid for kveldsmat. På "planen min" står det: 100g nøtteblanding, 40-50g proteinshake, og 0,5 ss selolje. Seloljebiten er grei, proteinshake skal jeg skaffe i morgen, MEN NØTTEBLANDING O_O Jeg haaaater nøtter.

 

Hva kan jeg bytte 100g nøtteblanding med?

Endret av PIN-kode
Lenke til kommentar
Hentet fra proteinfabrikken.no:

Optimal vektøkning krever et høyt inntak av de riktige næringsstoffene og tilstrekkelig med kalorier. Dette er ofte vanskelig å få til med et vanlig kosthold. Derfor anbefaler Proteinfabrikken å utnytte fordelen av et moderne nærings- og

vektøkningstilskudd.

 

Big mass inneholder ca 50g Maltodekstrin.

Maltodekstrin er et karbohydratholdig næringsmiddel som ofte benyttes som erstatning for sukker. Det er en polysakkarid, og forekommer normalt som et hvitt hygroskopisk pulver. Maltodekstrin er lettfordøyelig og og opptas like lett av kroppen som sukker.

- Wikipedia

 

Leste en gang en test der de hadde testet hvilken virkning helmelk/ekstra lettmelk hadde på spedbarn, og de kom fram til at de som drakk helmelk faktisk var tynnere etter 3 måneder (ellernoe) enn de som hadde drukket ekstra lettmelken.

(Dårlig formulet, ja)

 

Leste den også :p

 

Hva kan jeg bytte 100g nøtteblanding med?

 

Hmm.. Nøtter inneholder ca 2:1 fett/protein.

2ss olivenolje

50g ost?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satset på big mass gainer, det er sukkerbombe! Og vil neppe hjelpe deg særlig opp i vekt enn å legge på ekstra dårlige kalorier.

 

Som regel så vil man legge på seg fett og gå opp i vekt uansett hva slags gainer du bruker, da dette er formålet med å drikke det. Og når du skal opp i vekt må man bare regne med å få på seg ekstra fett også. Kan jo ikke kun bygge muskler. Men behersker du bruken av gaineren så vil ikke fettnivået stige så altfor mye. Så et par posjoner om dagen burde holde. Dette kommer så klart ann på kostholdet til personen ellers, om hvor mye man trener osv.

Endret av Johan.
Lenke til kommentar

Er du skikkelig nubi og utrent vil du få mer muskelmasse av riktig trening selv om du er i kaloriminus.

 

Det er også mulig å gå opp i vekt på kaloriminus, siden muskler inneholder mindre kalorier per vektenhet enn fett.

 

Sånn til å begynne med er det viktigste å trene riktig, spise riktig før ogetter trening og drikke tran. Kaloritelling og avansert kostplanlegging er noe som kan komme etterhvert.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...