Gå til innhold

5DII "dilemma" - skal - skal ikke?


Anbefalte innlegg

Har sittet og studert litt mer på dine valg, ikke hus men objektiv.

 

5DII med sigma 12-24 ser egentlig ikke så verst ut, når jeg har fått studert litt bilder som er tatt med denne kombinasjonen. Huset som er brukt er 5D og 5DII. Dei er etter min mening noen ganske bra eksemplarer: LINK

 

Var mye vakkert i den linken, og den viser endel av hva som er mulig med ekstrem vidvinkel, når man først er blitt vant med den er det som narko nesten, eller VG, du vet dagen uten blir ikke den samme :D

 

Tor

 

Jeg har som deg kombinasjonen 7D og 50D og har også vurdert over gang til FF for det ene huset. Vurderte en stund å bytte 50D med en 5D MkI da jeg også syntes kombinasjonen FF og Sigma 12-24mm var forlokkende for landskap.

 

Men jeg har etter hvert bestemt meg for å la det være. Sigma har jo lansert en meget interessant 8-16mm ultravidvinkel for crop og den vil gi omtrent det samme perspektivet som 12-24mm på FF. Så snart den blir tilgjengelig så kjøper jeg en slik og fortsetter med APS-C på ubestemt tid fremover.

 

Det som "trekker mest" mot FF er egenskaper ved høy ISO men da duger uansett ikke 5D MkI og prisen blir fort høyere enn jeg er villig til å betale i øyeblikket. Så jeg "sitter på gjerdet" en stund til, teknologien "jobber for meg" og "høy ISO egenskapene" blir bedre for hver generasjon. Dessuten så liker jeg å være oppdatert med "det siste kamerahuset" og det blir fort mye dyrere for FF enn APS-C.

 

Og dessuten, med 7D på ISO2500 og en Sigma 30mm f/1.4 nedblendet til f2 så blir resultatet glimrende og nærmest støyfritt også under lite optimale lysforhold. :thumbup:

 

Jeg hadde slått meg til ro med det jeg hadde, men så dukket denne noe spesielle situasjonen brått opp fra intet, og som du ser har jeg vurdert og vurdert: Hvis jeg i morgen sitter med et 5DII så vet jeg at det ihvertfall, og uansett - er noe som holder seg bra i pris, dersom et eller annet.

 

Rent praktisk er det noen småting som f.eks samme batterier på begge hus, samme type minnekort, menyer etc er rimelig likt osv. I sum er det og om ikke annet små pluss som betyr noe når man er ute og klikker.

 

Vel, bytter jeg nå, blir det antatt lenge til neste gang (krysser fingrene :innocent: ) og objektiver og ny big printer blir nok der kronene så vil rulle når kassen har normalisert seg igjen. Hvis jeg nå ender opp med 7D og 5DII så er det ikke noe bedre på mitt nivå pt. Morgen gir svaret.

 

Når det er sagt er det alltid gøy med noe nytt, og man lever i dag, men vet ikke i neste uke. Noen reiser bort kronene, andre samler på dyre saker, noe fester de opp osv osv..

 

Synes Sigma bør en ta av seg capsen for, de kjører på og er nyvinnende og fornyer og kommer stadig med noe. Men de andre? Næsj, lapper og fliker litt etpar ganger i året på etpar objektiver. Håper Sigma forsetter slik, og takk for at det er slike som gir oss valg som og ofte er sprekere enn de gamle trauste mosebesatte..

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og der står vidunderet med Sigma 12-24 foran meg på skrivebordet her :)

 

Morsomt å se selgeren i butikken som antagelig plutselig oppfattet at handelen var noe vel gunstig for min del - og det motsatte for han, men han måtte jo selvsagt stå for tidligere inngått avtale ;)

 

Ellers er første inntrykket eksteriørmessig at det er et 50D både av utseende og å holde i, eneste er blitsen som er fraværende. Søkeren er selvsagt større, men etter å ha blitt vant med den i 7D er det ikke allverdens forskjell.

 

At det føles som et 50D er en fordel siden det er faktisk et meget bra og vellykket hus også eksteriørmessig, passe stort, meget godt grep, knapper osv praktisk plassert og funksjonsmessig i utførelse, dog mangler jo den dedikerte videoknappen som er på 7D, men ikke noe særlig problem for min del.

 

Tor

Lenke til kommentar

Kan jo skyte inn her at 24-105 f/4 L IS USM er et meget bra standardobjektiv på ff (bruker det på en 1Ds MkII). 17-40 er knallbra på crop som normalzoom (bruker den på en 30D). Jeg synes 17mm på ff blir såpass bredt at det holder i lange baner. Det er nemlig en grense for hvor brei vidvinkel kan bli før bildene blir mer show enn noe annet. I så måte er panoramafoto en bedre idé. Men - det er nå MIN mening. :)

 

På telesiden er 100-400 et rått objektiv, men jeg akter å skifte det ut med en 70-200 f/2.8 IS pluss evt. en 1.4x extender. De 16 megapixlene på mark II'en gjør at jeg kan croppe temmelig bra uten å tape for mye av bildet. Og så skal jeg ikke akkurat ta nærbilder av fugleøyne heller, da...

 

Uansett er kombinasjonen crop + ff helt genial. Jeg bruker for det meste 100-400'en på 30D'en; da har jeg en 160-640 (effektivt), og fuglefoto tas som regel med god belysning. Ulempen med 100-400 er vekt (blir nesetung på 400mm), liten lysstyrke og at den er vanskeligere å bruke enn 70-200 (skyvezoom vs. vri-zoom).

 

Gratulerer med nytt kamera, dette angrer du ikke på! :) Anbefaler deg å satse på kvalitetsoptikk når du finner ut hvilken brennvidde du trenger mest. Jeg har nå (nesten) bare L-optikk, og jeg ser meg IKKE tilbake. Har hatt Sigma og Tamron før, begge av grei kvalitet. L-optikken, derimot, er i en helt egen klasse...

Lenke til kommentar

Og der var "gamlekameraet" lagt ut for salg på foto.no :)

 

Du følger med ;) Men det var billig, de ga jo over 7000,- for det selv, så det må riktig kunne kalles røverkjøp :D

 

Edit: Når det er sagt må jeg få skryte av Stavanger Foto, kjøpte og 7D'n der - de er skikkelige fagfolk, ypperlig service og alltid prisbeviste. F.eks er først nå 7D'n kommet ned i den prisen jeg egentlig ga for det i slutten av november i fjor, selv om det da var messetilbud. Ikke alltid de beste (og smarteste) handlene gjøres via nettbutikker.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Kan jo skyte inn her at 24-105 f/4 L IS USM er et meget bra standardobjektiv på ff (bruker det på en 1Ds MkII). 17-40 er knallbra på crop som normalzoom (bruker den på en 30D). Jeg synes 17mm på ff blir såpass bredt at det holder i lange baner. Det er nemlig en grense for hvor brei vidvinkel kan bli før bildene blir mer show enn noe annet. I så måte er panoramafoto en bedre idé. Men - det er nå MIN mening. :)

 

På telesiden er 100-400 et rått objektiv, men jeg akter å skifte det ut med en 70-200 f/2.8 IS pluss evt. en 1.4x extender. De 16 megapixlene på mark II'en gjør at jeg kan croppe temmelig bra uten å tape for mye av bildet. Og så skal jeg ikke akkurat ta nærbilder av fugleøyne heller, da...

 

Uansett er kombinasjonen crop + ff helt genial. Jeg bruker for det meste 100-400'en på 30D'en; da har jeg en 160-640 (effektivt), og fuglefoto tas som regel med god belysning. Ulempen med 100-400 er vekt (blir nesetung på 400mm), liten lysstyrke og at den er vanskeligere å bruke enn 70-200 (skyvezoom vs. vri-zoom).

 

Gratulerer med nytt kamera, dette angrer du ikke på! :) Anbefaler deg å satse på kvalitetsoptikk når du finner ut hvilken brennvidde du trenger mest. Jeg har nå (nesten) bare L-optikk, og jeg ser meg IKKE tilbake. Har hatt Sigma og Tamron før, begge av grei kvalitet. L-optikken, derimot, er i en helt egen klasse...

 

Jo blir vel et normalzoom før eller siden i den størrelsen, dog må jeg pause litt nå i kjøp etpar måneder (og så spørs det hva skatten sier :ph34r: )

 

Ja 100-400 er et bra objektiv, men da jeg leste mye om dette for å vurdere et kjøp fant jeg ut at der var faktisk rimelig store eksemplarvariasjoner i kvalitet. Men jeg endte opp med sigma 150-500 som jeg er strålende fornøyd med. Nå har jeg mitt 5. sigmaobjektiv og har vært fornøyd med alle etter de forventningene jeg hadde. Noe som sier meg at jeg ihvertfall ikke er redd for å kjøpe noe annet enn canon, selv canon sliter litt med å ha god nok kvalitetskontroll.

 

Jeg har et canon 70-300 som jeg før eller siden antatt bytter ut med et 70-200, har en kenko pro 1,4 ct som kan brukes.

 

Tor

Lenke til kommentar

På telesiden er 100-400 et rått objektiv, men jeg akter å skifte det ut med en 70-200 f/2.8 IS pluss evt. en 1.4x extender. De 16 megapixlene på mark II'en gjør at jeg kan croppe temmelig bra uten å tape for mye av bildet. Og så skal jeg ikke akkurat ta nærbilder av fugleøyne heller, da...

70-200/2.8 er kongeobjektiv til blant annet portretter på fullframe. Hvis du har planer om å bruke det med extender ville jeg uten tvil gått for IS II'ern - den later til å være minst like skarp som f/4 IS - se hvor skarp den er selv med extender!

Lenke til kommentar

Gratulerer med flott kamera og objektiv! :)

 

Nå vil vi (iallefall jeg) gjerne ha noen bilder fra 12-24-en. :D

 

Takk, tror jeg gjorde det "rette" slik at jeg nå kan slå meg til ro med de to ensifra :)

 

Bilder, jo, men for tiden er vi inne i en periode med flatregn her på Jæren. Håper det tar seg en pause snart.

 

Tor

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera og et spennende objektiv! :thumbup:

 

Selv får jeg klare meg med "din gamle kombinasjon" inntil videre. Men hvem vet, kanskje når 5D Mk3 lanseres... :)

 

Mange takk, skal bli interessant å "prøve" å se forskjeller etterhvert. Mannen i butikken var enig i mitt valget objektiv av de to til mitt bruk, og at en normalzoom burde dra noe lenger enn 40mm.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera, Tor :)

 

Takk skal du ha :)

 

Tor

 

Canon lanserer vist 5D Mk3 i morgen,prisen blir vist den samme som 5D Mk2 koster i dag.

Den har raskere skuddtakt og en enda råere fokuspunkt-Logaritmer en 7D.

 

Her er den første reviews.

 

 

Bare tulla :tease:

Gratulerer med nytt kamera :)

 

 

Hehe, luring :p Skremte meg et lite sekund der.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...