Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov om økning av husleie?


tacomodo

Anbefalte innlegg

Finnes det en lov et sted som sier noe sånt som at om styret skal iverksette tiltak som medfører mer enn 5% økning i fellesutgiftene så må det stemmes over og få 66% av stemmene?

 

Hos oss er det nå stemt for at det skal rehabiliteres bad og rør og hvor fellesutgiftene vil stige med rundt 30%. Må ikke dette stemmes over og få 66% av stemmene for at det skal være lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må inrømme at jeg vet ikke hvordan reglene er på dette, men jeg sitter selv i et borettslagstyre der vi har vært nødt til å sette opp husleien ganske mye. Dette var dog ikke i forbinnelse med oppussing men avdrag på lån som måtte betales. Her hadde vi ikke noe valg så øke husleien, men i din situasjon virker det som dette er noe dere har valgt selv? Eller er dette noe dere kanskje er pålagt å utbedre av kommune el.?

Lenke til kommentar

Finnes det en lov et sted som sier noe sånt som at om styret skal iverksette tiltak som medfører mer enn 5% økning i fellesutgiftene så må det stemmes over og få 66% av stemmene?

 

Hos oss er det nå stemt for at det skal rehabiliteres bad og rør og hvor fellesutgiftene vil stige med rundt 30%. Må ikke dette stemmes over og få 66% av stemmene for at det skal være lovlig?

 

Jeg forutsetter i svaret at det er tale om et borettslag.

 

I så fall gjelder burettslagslova § 8-9.

 

§ 8-9. Vedtak som krev samtykke frå generalforsamlinga

 

Styret kan ikkje utan at generalforsamlinga har gitt samtykke med minst to tredjedels fleirtal, gjere vedtak om

 

1. ombygging, påbygging eller andre endringar av bygg eller grunn som etter tilhøva i laget går ut over vanleg forvaltning og vedlikehald,

2. å auke talet på andelar eller å knyte andelar til bustader som før har vore tenkt brukt til utleige, jf. § 3-2 andre ledd,

3. sal eller kjøp av fast eigedom,

4. å ta opp lån som skal sikrast med pant med prioritet framfor innskota,

5. andre rettslege disposisjonar over fast eigedom som går ut over vanleg forvaltning,

6. tiltak elles som går ut over vanleg forvaltning, når tiltaket fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for laget på meir enn fem prosent av dei årlege felleskostnadene.

 

Oppussingen vil klart rammes av pkt 6 når kostnaden medfører utlegg på mer enn 5 % av felleskostnadene. Evt også pkt. 1 og 4.

 

Vedtaket må gjøres på generalforsamling med 2/3 flertall (66,67 %) av de frammøtte. Altså at man teller de stemmer som er avgitt, og ikke alle andelshavere i borettslaget.

Endret av hunus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...