Gå til innhold

E8400 + GA EP45-DS3 - Ustabil ved 3,2ghz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det du sikkert ikke har gjort er å klokke ned rammen før du starta. du har sikkert ddr2 som kjører på 800mhz. om du i tillegg kjører ramen på 1.8v er det ivertfall ikke rart om systemet guurer. når jeg hadde e8400 opplevde jeg veldig negative endringer i cpu'en når jeg kjørte på litt høyere volt. var nesten så jeg merka den ble mindre å mindre klokkevendlig for hver dag som gikk. trur jeg kjørte 0.2v ekstra på den. (lenge siden) så jeg gjore som du beskrev her. volta ned. trur jeg faktisk undervolta, og satte den på 3.6ghz.

en annen ting er at orginalkjøler er bæsj. spessielt den som følger med 8400. alle kjølere du får kjøpt løst denger denne kjølern. jeg har sett folk som har klokka 8400 opp til 4ghz med orginal kjøler. men de må tvinge vifta til å kjøre full pupp for å kjøle tilstreklig.

Lenke til kommentar

Lest at E8400 er lett å dra mye ut av, å at mange kjører opp til 3,6ghz ut av de med orginalkjøler og uten å røre volten.

 

Jeg får ikke min stabil på 3,2ghz engang. Jeg stilte opp volten 1 lite hakk, men hjelper fortsatt ikke.

 

Noen tips? Skal jeg tvangsmate med volt, eller ?

Har selv en E8500 som er av typen c1 (stepping) dette er en cpu eg sliter med å klare 4ghz med uten å ha over max anbefalte vcore på (intel sine data eg bruker)

 

Du kan alltids prøve å sette vcore opp på 1.3125, da burde du ivertfall komme en del lenger, de fleste p45hk trenger ikkje en økning i fsb / nb volt får å klare 450fsb. men det er jo eit par unntak, så kan prøve å sette denne opp 0.4v og se om dette hjelper, men eg tviler sterkt.

 

Minnet har en egen divider som er linket med fsb, så prøv å sette denne ned eit par hakk, kan også sjekke cpu-z får å se kva slags clocke frekvens rammen kjører på.

Lenke til kommentar

Har selv en E8500 som er av typen c1 (stepping) dette er en cpu eg sliter med å klare 4ghz med uten å ha over max anbefalte vcore på (intel sine data eg bruker)

 

 

Sålenge du har en ok kjøler så er det ikke noe problem å gå langt over den "intel-grensa".

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

 

Sålenge du har en ok kjøler så er det ikke noe problem å gå langt over den "intel-grensa".

 

Vel, problemet er at vist en øker vcore (aka volt til cpu) så brenner en sakte men sikkert opp trådene som leder inne i cpu, og dette fører til at en må øke spenningen enda mer får å levere strømmen som cpuen trenger, og da brenner det opp enda fortere, har selv tatt livet av en cpu, men da viste eg ikkje om dette, så volten var veldig høy, sjølv om temperaturen aldrig kom over 60c*. så eg mener du er på ville veier Ottesen, selfølgelig kan en bruke meir volt ved minusgrader, men ville forsatt holdt meg ca omkring intel grensa, da denne skal vere sikker.. og vi snakker om +grader i cpu.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

 

Sålenge du har en ok kjøler så er det ikke noe problem å gå langt over den "intel-grensa".

 

Vel, problemet er at vist en øker vcore (aka volt til cpu) så brenner en sakte men sikkert opp trådene som leder inne i cpu, og dette fører til at en må øke spenningen enda mer får å levere strømmen som cpuen trenger, og da brenner det opp enda fortere, har selv tatt livet av en cpu, men da viste eg ikkje om dette, så volten var veldig høy, sjølv om temperaturen aldrig kom over 60c*. så eg mener du er på ville veier Ottesen, selfølgelig kan en bruke meir volt ved minusgrader, men ville forsatt holdt meg ca omkring intel grensa, da denne skal vere sikker.. og vi snakker om +grader i cpu.

 

Denne diskusjon har jeg hatt mange ganger, og orker ikke uttype meg så veldig. Innen den cpu'n er brent har du for lengst byttet. Jeg har kjørt min e8600 på 1,45-1,5v helt siden den kom ut uten å stilt på volten en eneste gang. Har faktisk ikke hørt on noen som har svidd 45nm cpu'n uten å ta en fullverdig suicide run. Så en som testet med mye volt på 45nm cpu'n over lang lang tid, har fortsatt ikke skjedd noe med den.

 

Har også selv klokket flere 45nm cpu'er med mye volt uten problem, da over relativt lang tid. Jeg tror du undervuderer "dagens" cpu litt. Jeg vet godt hva du snakker om angående å brenne opp trådene i cpu'n, men er ikke uten grunn at folk kaller det en myte. (Noe som det ikke er, men regner med du ser poenget) :) Mvh

Lenke til kommentar

 

Sålenge du har en ok kjøler så er det ikke noe problem å gå langt over den "intel-grensa".

 

Vel, problemet er at vist en øker vcore (aka volt til cpu) så brenner en sakte men sikkert opp trådene som leder inne i cpu, og dette fører til at en må øke spenningen enda mer får å levere strømmen som cpuen trenger, og da brenner det opp enda fortere, har selv tatt livet av en cpu, men da viste eg ikkje om dette, så volten var veldig høy, sjølv om temperaturen aldrig kom over 60c*. så eg mener du er på ville veier Ottesen, selfølgelig kan en bruke meir volt ved minusgrader, men ville forsatt holdt meg ca omkring intel grensa, da denne skal vere sikker.. og vi snakker om +grader i cpu.

 

Denne diskusjon har jeg hatt mange ganger, og orker ikke uttype meg så veldig. Innen den cpu'n er brent har du for lengst byttet. Jeg har kjørt min e8600 på 1,45-1,5v helt siden den kom ut uten å stilt på volten en eneste gang. Har faktisk ikke hørt on noen som har svidd 45nm cpu'n uten å ta en fullverdig suicide run. Så en som testet med mye volt på 45nm cpu'n over lang lang tid, har fortsatt ikke skjedd noe med den.

 

Har også selv klokket flere 45nm cpu'er med mye volt uten problem, da over relativt lang tid. Jeg tror du undervuderer "dagens" cpu litt. Jeg vet godt hva du snakker om angående å brenne opp trådene i cpu'n, men er ikke uten grunn at folk kaller det en myte. (Noe som det ikke er, men regner med du ser poenget) :) Mvh

Har selv merket att min e8500 sliter med samme frekvens som den en gang klarte på 1.3725vcre (max anbefalt av intel) etter eg presset den opp i 1.5 over en tid.. mulig att systemet aldrig var stabilt eller noko, men eg snakker etter det eg opplever..

Men ja, ser poenget :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...