Gå til innhold

Butikk mener at hovedkort og ram ikke passer sammen


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt dette oppsettet:

 

https://prisguiden.no/profil/lister/109982

 

Har anbefalt mange av de samme delene til en venn av meg. Han tok med seg oppsettet til en butikk for å høre pris på de forskjellige delene. Butikken mente at hovekortet ikke utnyttet rammen godt nok, noe jeg ikke helt skjønner.

 

Butikken anbefalte deretter et eget oppsett som de mente var mye bedre:

 

 

Asus Crosshair III Formula DDR3

 

AMD Phenom2 X4 965 3.4 Ghz Black Edition 125W

 

Patroit Extreme Performance Viper Series DDR3 6GB (3*2GB)

 

Chieftec 750W Power supply

 

Western Digital Caviar Green 500GB

 

Western Digital Green Power 1000GB

 

Noctua NH-U9B SE2

 

Sparkle GeForce GTX 285 1GB

 

-------------------------------------------------------------

 

Harddiskene skjønner jeg ikke helt. Hvorfor vil de sette opp 1TB + 500GB? Da må det vel være bedre å sette opp 2 * 1TB for eventuell raid.

 

GeForce 285 GTX er vel dårligere og 1000kr dyrere enn Radeon 5850.

 

 

Kan noen forklare meg hvilket oppsett som er best, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du nevner med harddiskene dine så har du en mulig grunn til att de valgte 1000 gb + 5000 gb er att de vil mest sannsynligvis kjøre ett RAID oppsett som gir deg samme størrelse som du fikk på din 1,5 tb men vil være raskere i ytelsen. :) Selvsagt, kan kjøre på med 2* 1 tb disker og kjøre RAID på disse i samme slengen da.

 

Angående hovedkortet så "støtter" de RAM hastigheter t.o.m. 2200mhz. Noe som vil si att det ikke utnyter sitt fulle potensiale og som kan være en grunn til att de velger å si det er feil ram. :)

gigabyte memory support list

 

Men ville heller gått for ett ASUS hovedkort fremfor GigaTabbe kort :)

Lenke til kommentar

@Treasure:

3 x 2 GiB minne er ikke å anbefale hverken for 1156 eller AM3 oppsett - så her tar butikken feil. Så lenge man har tokanals minnekontroller så er det optimale å ha 2 eller 4 like brikker. 1366 med trekanals minnekontroller liker best 3 eller 6.

 

Det er også tull at hovedkortet ditt ikke utnytter rammen godt nok, annet en å si at klokker man ikke oppsettet så er den optimale rammen den rimeligste rammen med den hastigheten som hovedkortet er spesifisert for. Det vil si 1333 Mhz ram med så lave timings som mulig. Å bruke raskere ram gir i realiteten ingen effekt. Man kan måle en forskjell på noen prosent i benchmark. Så pris/ytelse er rammen din helt OK.

 

GTX 285 er klar et dårligere valg enn HD 5850.

 

Gigabyte er ellers OK kort, ingen av de jeg har anbefalt Gigabyte har opplevd problemer. Personlig bruker jeg Asus og har opplevd problemer.

 

Ditt oppsett og butikkens oppsett er med unntak av skjermkort omtrent likeverdige, men på et 790FX basert hovedkort velger man ikke nVidia skjermkort. Her er det kun ATI skjermkort som gjelder, grunnet CF. Asus Crosshair Formula III er et OK kort om man vil ha med den gode lydsløsningen, om ikke er Gigabyte GA-790FXTA-UD5 med 3 x PCIe x16 bedre. Men på et oppsett med AM3 (X4 965 BE) som skal tilsvare din løsning bruker man et Gigabyte GA-790XTA-UD4 eller Asus M4A79XTD EVO hovedkort.

 

Raid0 oppsett kjører man konsekvent ikke på noe som skal ha lagring. Raid0 kjører man på f.eks to stk Intel X25-V 40 GB SSD disker som inneholder bare OS og programmer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...