Gå til innhold

Norsk som privatist?


redsox

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et spørsmål angående norsk som privatist.

 

Jeg er norsk-amerikaner og har vært bosatt i USA for det meste av utdanningen min. Jeg pleier å få karakterer 2-3 i norsk, som drar snittet langt ned. Det jeg lurer på er hva som skjer hvis jeg dropper ut av faget og tar det som privatist? Teller karakterene mine fra vg2 som avsluttende og blir oppført på vitnemålet? Eller blir bare muntlig + skriftlig privatist eksamen oppført?

 

Takk for svar!!

 

Edit: jeg har fritak fra sidemål

Endret av redsox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan hjelpe? :)

 

Dersom du skal ta norsk som privatist trenger du en muntlig og skriftlig eksamen. Den skriftlige eksamen er friskriving, så der trenger du ikke så mye kunnskap om språkhistorie osv. Den muntlige delen vil være fra forskjellige deler av pensum. Og det er mye pensum i norsk. Det er ansett som noe lettere å få gode karakterer på skole, enn det er på eksamen. Dette beviser statistikken tydelig. 1% fikk 6'er i norsk skriftlig 2009. Så jeg råder deg til å yte ditt ytterste på skolen nå, og håpe på bedre. Du må uansett prestere minst like godt på en privatisteksamen. Men dersom du tar eksamen som privatist vil kun de to karakterene fra privatisteksamen telle, så der har du jo en liten fordel i og med at alle må opp til norsk eksamen uansett. Muntlig derimot er trekkfag. Vg1, vg2 karakterer i norsk vil aldri telle. Alle privatistkarakterer vil byttes ut med standpunktkarakterer.

Endret av kilimanjaro
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg fikk faktisk tilbakemelding fra administrasjonen i går om at det ikke var mulig. Begrunnelsen var at jeg mister elevstatusen min og får derfor ikke førstegangsvitnemål.

 

Administrasjonen tar ofte feil. Fks i fjor ville jeg ta biologi 2 før biologi 1, men da fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig. Det er selvfølgelig mulig.. så jeg viste dem linker fra udir.no, og fikk dermed lov :)

 

Håper på at dette også er mulig, men finner ingenting på nettet.

Hvordan vet du at der er lov?

 

Takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for svar :D

 

mye god informasjon! Men hvis jeg bestemmer meg for å ta det som privatist.. Er jeg da fortsatt i førstegangsvitnemål kvoten?

Ja, men du må ta det før du går ut av vgs, og det må være første gang du tar eksamen i faget.

Fixed.

Vet ikke 100% sikkert, men jeg vet i alle fall at det er ganske vanlig at elever tar kroppsøving som privatist fremfor å følge undervisning på skolen. Jeg tviler sterkt på at de offrer førstegangsvitnemålet av den grunn. Da er det jo ingen grunn til å gjøre det. Jeg vil tro det samme gjelder norsk, som også er et fellesfag. Sikkert mulug å sende mail til udir eller privatistkontoret. De burde vite.

 

PS: Man kan bare ta eksamen en gang for å beholde førstegangsvitnemålet, men det er jo mer eller mindre en selvfølge når du er elev. Stryker du og må ta det igjen, eller ønsker å forbedre en karakter er du over i ordinærkvoten.

Lenke til kommentar

Takk for svar :D

 

mye god informasjon! Men hvis jeg bestemmer meg for å ta det som privatist.. Er jeg da fortsatt i førstegangsvitnemål kvoten?

Ja, men du må ta det før du går ut av vgs, og det må være første gang du tar eksamen i faget.

Fixed.

Vet ikke 100% sikkert, men jeg vet i alle fall at det er ganske vanlig at elever tar kroppsøving som privatist fremfor å følge undervisning på skolen. Jeg tviler sterkt på at de offrer førstegangsvitnemålet av den grunn. Da er det jo ingen grunn til å gjøre det. Jeg vil tro det samme gjelder norsk, som også er et fellesfag. Sikkert mulug å sende mail til udir eller privatistkontoret. De burde vite.

 

PS: Man kan bare ta eksamen en gang for å beholde førstegangsvitnemålet, men det er jo mer eller mindre en selvfølge når du er elev. Stryker du og må ta det igjen, eller ønsker å forbedre en karakter er du over i ordinærkvoten.

Nei, du kan ta en eksamen så mange ganger du vil så lenge du gjør det før du får førstegangsvitnemålet, altså før du går ut av vgs.

Lenke til kommentar

Takk for svar :D

 

mye god informasjon! Men hvis jeg bestemmer meg for å ta det som privatist.. Er jeg da fortsatt i førstegangsvitnemål kvoten?

Ja, men du må ta det før du går ut av vgs, og det må være første gang du tar eksamen i faget.

Fixed.

Vet ikke 100% sikkert, men jeg vet i alle fall at det er ganske vanlig at elever tar kroppsøving som privatist fremfor å følge undervisning på skolen. Jeg tviler sterkt på at de offrer førstegangsvitnemålet av den grunn. Da er det jo ingen grunn til å gjøre det. Jeg vil tro det samme gjelder norsk, som også er et fellesfag. Sikkert mulug å sende mail til udir eller privatistkontoret. De burde vite.

 

PS: Man kan bare ta eksamen en gang for å beholde førstegangsvitnemålet, men det er jo mer eller mindre en selvfølge når du er elev. Stryker du og må ta det igjen, eller ønsker å forbedre en karakter er du over i ordinærkvoten.

Nei, du kan ta en eksamen så mange ganger du vil så lenge du gjør det før du får førstegangsvitnemålet, altså før du går ut av vgs.

I stand corrected.

Lenke til kommentar

Jepp. Til ditt forsvar er dette en relativt ny regel, tidligere var det slik at forbedret karakter = ordinærvitnemål, men det ble forandret med kunnskapsløftet. Du kunne til gjengjeld f. eks. gå et ekstra år på vgs for å ta realfag, og fortsatt ha et primærvitnemål. Det kan du ikke nå lengre, nå er det sånn at alt du gjør før du får ditt første vitnemål havner på det vitnemålet, derav førstegangsvitnemål

Lenke til kommentar

Som jeg forstår det, kan jeg da ta eksamen til både jul og sommeren.

 

Men la oss si jeg går opp til jul og får 4 i skriftlig og 5 i muntlig, men får 5 i skriftlig og 4 i muntlig til sommeren. Teller da de to beste karakterene på vitnemålet? Jeg får altså 5 i begge?

Lenke til kommentar

Som jeg forstår det, kan jeg da ta eksamen til både jul og sommeren.

 

Men la oss si jeg går opp til jul og får 4 i skriftlig og 5 i muntlig, men får 5 i skriftlig og 4 i muntlig til sommeren. Teller da de to beste karakterene på vitnemålet? Jeg får altså 5 i begge?

Ja, du har forstått det riktig. Med unntak av en del språkfag som har (eller i alle fall hadde de det tidligere) felles skriftlig og muntlig eksamen, hvor du ikke kunne ta den ene uten den andre, er muntlig og skriftlig eksamen uavhengige av hverandre. Det betyr også at du til våren ikke trenger å ta opp den eksamenen du allerede er fornøyd med.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...