Gå til innhold

Hvor mange Våpen kan man egentlig ha?


Anbefalte innlegg

Heisan! jeg lurer på hvor mange våpen man egentlig kan ha? Jeg har fortiden bare 2 våpen. Min første kjærlighet Mauser.k98 kal.3006. og eit leketøy som hete Ruger Mini-14 "har forresten 20 skds mag og rødpungt til den så den er SEXY! vurderer å kjøpe ny stok til den ATI eller hva den heter, med inskyvbr kolbe". Men så kommer spørsmålet: Jeg har hørt at man bare kan ha 5 elle 6 våpen av ulik kal. jeg må ha meg en pumpe hagle selflgelig "SuperNova". så må eg ha ei kal.22, så har eg meldt meg inn i pistol klubb og må jo selfølgelig ha en pistol når den til kommer. men jeg har så mange våpen på ønskelisten, men naive Norge vill jo ikke la meg som enn lovlydig mann som har 100% ren vandal, som har gjort mitt for konge folk og fedreland i forsvaret, og har pr dags dato ingen planer om å gjøre noe mer kriminelt enn å snakke i telefon menst jeg kjører bil, ta meg 1 (2,3) pils om sommeren menst jeg er i båten og fisker, og kansje men bare kansje bade rett etter jeg har spist. så spørsmål er som følger. er det realistiske muligheter for meg å søke om å ha flere våpen? og blir pistol/revolver reknet med?

 

På Forrhond Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha akkurat så mange våpen som helst, så lenge du kan dokumentere ett lovlig og aktverdig behov for alle våpnene. Har du fler enn 25 må du ha alarm og skal du ha enorme mengder ammunisjon må brannvesenet og politiet forhåndsgodkjenne oppbevaringsstedet ditt.

 

Ellers så avslørte du deg vel her:

[...]100% ren vandal[...]

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Noen fakta, etter Våpenforskriften av 2009:

- Du kan ha 6 jaktvåpen uten å godtgjøre spesielt behov.

- Du kan i teorien ha flere enn 6 jaktvåpen hvis du kan sannsynliggjøre "særskilt kvalifisert behov".

- Du kan ha 6 identiske våpen om du vil. Behovsprøvingen for de første 6 våpnene er fjernet.

 

Praktiske fakta:

- Du kan i praksis bare glemme flere enn 6 i dag, slik Politidirektoratet har instruert politikamrene gjennom rundskrivene sine er det umulig å godtgjøre slikt behov.

- Du kan ikke uten videre sette foldestokk på en Ruger Mini-14. Dette er etter PODs tolkning "vesentlig endring av våpenets karakter" og må søkes om. Hvis du søker på foldestokk til et halvautomatisk våpen registrert til jakt, vil du få avslag. Det er mulig du får innvilget til Praktisk Rifle, men det får du høre om etter at du har tatt Sikkerhetskurs og Praktisk pistolkurs.

 

Spekulasjon:

- Justisdepartementet skal visstnok mislike PODs tolkning, så det kan i fremtiden muligens gå an å skaffe seg flere enn 6 jaktvåpen.

 

Konkurranse- og treningsvåpen:

- Hvor mange våpen du kan ha avhenger av hvor aktiv du er på trening og stevner. Disse teller imidlertid ikke med i "jaktvåpengarderoben" på 6 våpen.

Endret av kevral
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...