Gå til innhold

Finnes talent? (Har noen medfødte evner som andre ikke har?)


Anbefalte innlegg

Poenget er at uansett hvor hardt jeg trener, så vil jeg aldri klare å bli verdensmester i vektløfting, ganske enkelt fordi at jeg ikke har muskler som er egnet til dette. Mine muskelfibre er altså ikke egnet til styrke, men snarere seighet. Jeg har altså ikke muskelfibre som egner seg til eksplosiv styrke, betyr det at jeg er et dårligere menneske enn de som har muskelfibre som er egnet for slik styrke? Nei, det gjør det selvsagt ikke - det betyr ganske enkelt at jeg ikke er genetisk disponert for å bygge eksplosive muskler. Jeg har seige og utholdende muskelfibre. På akkurat samme måte som at jeg er genetisk disponert for ikke å bli 190 på strømpelesten, så er enkelte mennesker ikke genetisk disponert for å score langt høyere enn normalen på IQ-tester, med eller uten trening.

Vilje, riktig trening og kosthold, har man det på plass kan man nå helt sykt langt, men tror nok gener har litt å si det også.

 

"We don't know exactly what accounted for Armstrong's muscular-efficiency change," Coyle said. But he suspects that Armstrong was able to convert fast-twitch muscle fibers to slow-twitch muscle fibers.

 

While fast-twitch fibers are good for sprinting, for example, slow-twitch muscle fibers are twice as efficient and are good for endurance sports.

 

With more slow-twitch muscle fibers, and increased muscle power, Armstrong is able to move his legs faster. As a result, his pedaling rate has gone up from 85 revolutions per minute to 105.

 

Kilde

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt og så på x-faktor der dem altså er ute etter å finne norges "talent".

Og jeg syns det er håreisende og til dels missvisende på hva de mener er talent og ikke.

Halvflinke sangere..merkelige dårlige opptreden og middelmådig koregrafi blir hyllet og kommer videre i den såkaldte talent programmet.

 

Da lurer jeg på..kan det kalles talent dersom det er noe man kan trene seg til..

Jeg mener, når jeg ser middelmådige danseoppvisninger, så minner det meg litt om skoleavslutning, eller en eller annen revy.

Disse folka har jo bare trent på et koregrafi...Og det er jo ikke talent det.

Man kan sitte og pugge på den lille gangetabellen, og lære den utenatt...men da syns jeg ikke man har talent.. alle kan jo det.

Det er jo bare en masse folk som har øvd på et nr de skal fremvise...og det skal liksom være talent?

 

I norske talenter handler det om å sende minoriteter og barn videre. :)

 

Hva gjelder opptrening av IQ-testresultater - man blir jo ikke SMARTERE av dette.

Endret av Raudridder
Lenke til kommentar

Det er jo det man blir.

 

Desto fler sammenhenger man klarer å oppfatte, desto mer sammenhenger klarer man å oppfatte.

 

Intelligens er vel i hovedsak evnen til å gjenkjenne mønstre og finne løsningen på logiske problemer?

 

Dermed blir vi smartere av å lære matematikk, fordi vi blir i stand til å løse logiske problemer.

 

Jeg støtter 50% arv, 50% miljø -- og legger til 50% opplæring og egentrening.

... eventuelt: 33% arv, 33% miljø, 33% opplæring og egentrening.

 

Eksempel:

Geniet lars kan feile på skolen ved å ikke vise interesse; ved å unnvike opplæring og unngå egentrening -- selv om han er et geni i et godt miljø.

Sliteren lasse kan gjøre det godt på skolen ved å vise interesse, ved å jobbe hardt og trene seg selv.

Gjennomsnitsspersonen ola kan feile eller gjøre suksess utelukkende basert på miljøet og opplæringen han blir utsatt for.

 

Min far har vunnet norgesmesterskap i en våpendisiplin 11 ganger, tatt sølv 8 ganger og 6 bronse -- men ikke pokker om jeg har noe som helst talent i samme sporten.

 

...

Jeg tenker at muskelstyrke, personlighet, intelligens og noen få andre egenskaper i hovedsak er arvet eller følger 50/50 eller 33/33/33 modellen -- mens en hel del talenter som våpen, musikk, dataprogramering og talent innen forskning, jus, historie eller medisin er mer tilfeldig.

 

Det finnes få eksempler på gode konger som fikk sønner som også var gode konger, og få eksempler i det hele tatt på idrettsutøvere som får barn med talent innen samme idrett.

Det samme gjelder musikk, og det meste annet.

 

Finnes det NOEN eksempler på nedarvede egenskaper hvor foreldre og barn er like talentfulle over flere generasjoner?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Min far har vunnet norgesmesterskap i en våpendisiplin 11 ganger, tatt sølv 8 ganger og 6 bronse -- men ikke pokker om jeg har noe som helst talent i samme sporten.

Du tror vel ikke at alle egenskapene til din mor og til din far blir overført direkte til deg? Dette blir litt for basic til at jeg i det hele tatt orker å bry meg med å forklare det, men anbefaler på det sterkeste å lese naturfag på ungdomsskole og videregående nivå. Da du ville forstått hvorfor du nødvendigvis ikke er en kløpper på de samme tingene som din far, om du hadde hatt slik kunnskap.

Lenke til kommentar
Det finnes få eksempler på gode konger som fikk sønner som også var gode konger,

 

Litt flåsete av meg, men innavl har vært et problem i kongefamilier. Det er svært mange dyslektikere i de adle kretser.

 

få eksempler i det hele tatt på idrettsutøvere som får barn med talent innen samme idrett.

 

Ikke helt riktig. Uansett vil jeg trekke Rafael og Fabio på ManUnited frem. De er tvillingbrødre, og er begge regnet som gode spillere til tross for sin lave alder. Rafael har vært å se på flere toppoppgjør. Ingen, INGEN, familier klarer å skape et så bra fotballmiljø at to brødre havner på et av verdens beste fotball- lag som tenåringer. Siden de deler DNA, hadde de tydeligvis flaks da de fikk tildelt sine gener.

 

Hadde jeg kunnet mer om fotball hadde jeg kommet med flere eksempler, mtp far- sønn...

Lenke til kommentar

Ikke helt riktig. Uansett vil jeg trekke Rafael og Fabio på ManUnited frem. De er tvillingbrødre, og er begge regnet som gode spillere til tross for sin lave alder. Rafael har vært å se på flere toppoppgjør. Ingen, INGEN, familier klarer å skape et så bra fotballmiljø at to brødre havner på et av verdens beste fotball- lag som tenåringer. Siden de deler DNA, hadde de tydeligvis flaks da de fikk tildelt sine gener.

Ser ikke hvorfor det skulle være så veldig rart at to tvillinger lykkes i samme sport, er mange eksempler på andre som har gjort det samme, Wikipedia har faktisk en liste. I en familie som produserer et topp fotballspiller på legge ganske mye til rette med tanke på å trening ol, ser ikke hvorfor det skulle være så veldig rart at et tvillingpar skal lykkes. Kanskje det er det faktum at de er tvillinger som har ført til at de er så suksessfull? Ser for meg de har spilt veldig mye sammen opp i gjennom barndommen og har lært mye fra hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor folk finner det så rart at det som foregår inne i hodet er like arvelig som alle andre fysiske egenskaper vi besitter. Akkurat som at hudfargen din er et resultat av genene dine, så er også dine talenter et resultat av genene. Noe annet vil implisere sjel og høyere makter, og siden noe slikt enda ikke er bevist, så tror jeg det er relativt trygt å si at arv er det som styrer våre gener og at genene våre styrer våre egenskaper. Det er ingenting som tyder på noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor folk finner det så rart at det som foregår inne i hodet er like arvelig som alle andre fysiske egenskaper vi besitter. Akkurat som at hudfargen din er et resultat av genene dine, så er også dine talenter et resultat av genene. Noe annet vil implisere sjel og høyere makter, og siden noe slikt enda ikke er bevist, så tror jeg det er relativt trygt å si at arv er det som styrer våre gener og at genene våre styrer våre egenskaper. Det er ingenting som tyder på noe annet.

Det er nok av andre faktorar som spelar inn: Før fødsel får du mutasjonar, av forskjellige årsaker, med både positive, negative og ubetydelege resultat. Miljøet vil påverke deg både før og etter fødsel.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor folk finner det så rart at det som foregår inne i hodet er like arvelig som alle andre fysiske egenskaper vi besitter. Akkurat som at hudfargen din er et resultat av genene dine, så er også dine talenter et resultat av genene. Noe annet vil implisere sjel og høyere makter, og siden noe slikt enda ikke er bevist, så tror jeg det er relativt trygt å si at arv er det som styrer våre gener og at genene våre styrer våre egenskaper. Det er ingenting som tyder på noe annet.

Det er nok av andre faktorar som spelar inn: Før fødsel får du mutasjonar, av forskjellige årsaker, med både positive, negative og ubetydelege resultat. Miljøet vil påverke deg både før og etter fødsel.

Mutasjoner foregår nettopp i *trommevirvel* genene - nærmere bestemt i DNA. Dette er litt for basic til at jeg orker å gå igjennom det. Les mer om gener, DNA og mutasjoner på lenken under. Dette er ungdomsskolepensum og burde være kjent for de fleste.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mutation

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...