Gå til innhold

Hvordan bli aktiv i lokalpolitikk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bor i en relativt liten kommune, har lagt merke til at gjennom all samfunnsfagundervisningen (videregående) jeg har vert igjennom har det aldri vert nevnt hvordan man selv kan bli aktiv i politikk, i alle fall noe utdypende, det har vel vert mest om hvordan man skal brette stemmeseddelen og forskjellige organer meg her og der, ikke noe om hvordan en kommune fungerer med styre og stell...

 

Nå har det seg også slik at det partiet jeg ville vert en del av lokalt ikke finnes i kommunen, hvordan får man da et nytt parti inn i kommunen?

 

Beklager hvis dette kan ses på som dumme dumme spørsmål, men det finnes vel egentlig bare dumme svar har jeg lært ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg bor i en relativt liten kommune, har lagt merke til at gjennom all samfunnsfagundervisningen (videregående) jeg har vert igjennom har det aldri vert nevnt hvordan man selv kan bli aktiv i politikk, i alle fall noe utdypende, det har vel vert mest om hvordan man skal brette stemmeseddelen og forskjellige organer meg her og der, ikke noe om hvordan en kommune fungerer med styre og stell...

 

Nå har det seg også slik at det partiet jeg ville vert en del av lokalt ikke finnes i kommunen, hvordan får man da et nytt parti inn i kommunen?

 

Beklager hvis dette kan ses på som dumme dumme spørsmål, men det finnes vel egentlig bare dumme svar har jeg lært ;)

 

 

Hei!

 

Flott at du vil engasjere deg i lokalpolitikken.

 

Vi var i samme situasjon i min kommune. Vi henvendte oss til fylkespartiet. De stilte opp med 2 personer da det ble annonsert om stiftelsesmøte. Der ble det informert fra fylkeslaget om alt, det ble valgt interimstyre inntil generalforsamling kunne avholdes. Det ble meldt til kommunen etc. at lokallaget var stiftet. Deretter blir det jo mye praktisk arbeid som medlemsverving, profilering i lokalsamfunnet etc. Når det blir holdt generalforsamling så velges styre og verv, liste til kommunevalg om valget er foranstående etc. Det er alltid en utfordring med økonomien i starten, men det gjelder å trå til å basere seg på en del frivillig jobbing og innsats.

 

Kontakt fylkeslaget til ditt parti og de vil guide deg gjennom prosessen. Vårt fylkesparti var iallfall flotte i så henseenede.

Lenke til kommentar

Tja, du kan jo bare melde deg inn i det partiet du føler deg hjemme i, men som nevnt over så fordrer jo det at det finnes ett lokallag. Du finner vanligvis info om dette på partiets hjemmeside. Hvis du er svært sær og spesiell så kan det være lang verre da de fleste micropartier ikke har noen lokallag og ei heller noe grunnlag for starte noe slikt.

jeg er selv engasjert i lokallaget av Høyre her i min kommune.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Det er snakk om partiet Rødt, og Nord Trønderlag fylke, det finnes ikke lokallag i Nord-Trønderlag :whistle: men det gjør det i Sør-Trønderlag, kan jeg da ta kontakt med de?

 

Ser ikke ut som det er mange småkommuner som har et slikt lokallag ^^

Lenke til kommentar

Siden Nord-Trøndelag ikke har fylkeslag, så burde partiet sentralt bistå deg her. Også fylkeslaget i Sør-Trøndelag, men tror nok det kan være lurt å kontakte Rødt sentralt og kanskje kontakte ett annet lokallag, i ett eller annet fylke, som også kan bistå med tips og råd.

 

Vi hører til i hver vår ende av den politiske skalaen skjønner jeg...:), men synes det er supert at unge folk engasjerer seg i politikken og lokalsamfunnet. Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har rotet litt rundt på deres hjemmeside, så jeg vil nok starte med og sende en mail for og uthøre litt, er vel kanskje noe jeg skulle ha gjort med en gang, men visste ikke helt hvor jeg skulle starte ;)

 

At vi hører til på vær vår side av den politiske skalaen er bare positivt, blir ingen debatt hvis vi alle skulle ha samme mening :p

Lenke til kommentar

Men hva vil du?

Hvis det er konkrete, lokale saker som opptar deg så kan du jo engasjere deg i f.eks SV, lokalpolitikk har fint lite med ideologi og gjøre, Rødt er ett mikroparti som nok sliter med og få noen større oppslutning samt få stemmer nok slik at man kan komme inn i f.eks kommunestyret.

Lenke til kommentar

SV byr meg litt i mot, kommer da til å hoppe til AP, selv om Rødt er et meget lite parti ser jeg ikke at man ikke kan satse lokalt fordi, større sjanse å få succès på lokalt nivå enn nasjonalt slik jeg ser det.

 

Selv om lokalpolitikk ikke har noe med ideologi å gjøre betyr ikke det at alle partiene har samme lokalpolitikk heller da.

Lenke til kommentar

Kjempeflott at du tenker så langt som å sette meningene og tankene dine inn i å starte lokallag! Overtok og ble selv formann for et lokallag i høst, FpU, og det er noe av det bedre jeg har vært med på. Anbefalest. Så finn noen rundt deg med samme meninger, diskuter og skaff litt ideer fra andre lokalpolitikere i fylket og slå til! :)

Lenke til kommentar

Selv om lokalpolitikk ikke har noe med ideologi å gjøre betyr ikke det at alle partiene har samme lokalpolitikk heller da.

 

Lokalpolitikk er sært i forhold til rikspolitikken, mange engasjerer seg pga en sak og da betyr saken mer enn partifargen for svært mange.

Hvis det er enkelt saker som opptar deg så kan det tenkes du oppnår langt mer med og engasjere deg i AP enn og bruke energien din på og få til ett lokallag av Rødt.

Lenke til kommentar

Det er noen enkeltsaker som opptar meg ja, men ikke så mye at det er bare de, ofrer ikke hele synet mitt for en sak i et annet parti, hvis det er et parti som passer bedre.

 

Har vel fylkesordføreren og tidligere ordfører som nabo, kan vel kanskje stikke over dit å ta en prat selv om han er høyremann :p

Lenke til kommentar

Ikke hør på disse folkene som bare bruker sjansen til å overbevise deg om å bli med i et annet parti.

 

Jeg er selv medlem i Rødt. Nord-Trøndelag er et problem for Rødt, da det er lite aktivitet i hele fylket. Jeg bodde selv i Steinkjer tre år, så det vet jeg alt om, men har nå flyttet til Trondheim. Ikke helt sikker på hva som er den rette instans å henvende seg til her, men det skader ikke å prøve seg fram! Rødt sentral når du på [email protected] , mens lederen av Rødt Sør-Trøndelag heter Ronny Kjeldsberg og har blogg her: http://venstresida.net/ og er på twitter som @rokje . Ønsker du eposten til Ronny, send meg en priv melding på forumet ;)

 

Vi setter stor pris på folk som er villige til å engasjere seg og bidra. Og siden Nord-Trøndelag jo som kjent er litt hemma når det gjelder Rødt-aktivitet: Enda bedre :)

 

Ta gjerne kontakt om du lurer på noe!

Lenke til kommentar

Olympico skriver at vi vil kaste uskyldige mennesker i fengsel - kan du utdype dette? Merkelig påstand.

 

nybb anbefaler unge å melde seg inn i AUF. Ja, det er sikkert kjekt for statsviter-studenter som satser på en karriere i statsapparatet/byråkratiet. Vi andre, som faktisk vil noe, og har visjoner - velger et parti som har prinsipper.

Lenke til kommentar

Ikke hør på disse folkene som bare bruker sjansen til å overbevise deg om å bli med i et annet parti.

 

Jeg er selv medlem i Rødt. Nord-Trøndelag er et problem for Rødt, da det er lite aktivitet i hele fylket. Jeg bodde selv i Steinkjer tre år, så det vet jeg alt om, men har nå flyttet til Trondheim. Ikke helt sikker på hva som er den rette instans å henvende seg til her, men det skader ikke å prøve seg fram! Rødt sentral når du på [email protected] , mens lederen av Rødt Sør-Trøndelag heter Ronny Kjeldsberg og har blogg her: http://venstresida.net/ og er på twitter som @rokje . Ønsker du eposten til Ronny, send meg en priv melding på forumet ;)

 

Vi setter stor pris på folk som er villige til å engasjere seg og bidra. Og siden Nord-Trøndelag jo som kjent er litt hemma når det gjelder Rødt-aktivitet: Enda bedre :)

 

Ta gjerne kontakt om du lurer på noe!

 

Har kontaktet Rødt og Nord-Trønderlag har faktisk et fylkeslag, ble visst opprettet i fjor en gang, men har vel ikke vert så synlig :p det er et lokallag under som heter Rødt Innherred, omfavner Levanger, Verdal, Steinkjer, Inderøy og Mosvik.

Lenke til kommentar

Hva vil du gjøre med mennesker som nekter å følge ordrene dine og betale skatt til det du mener pengene deres bør brukes på?

 

1. Jeg gir ikke ordre. Jeg vil at folk skal få mer makt enn de har i dag. Jeg vil at diktaturet på arbeidsplassene skal demokratiseres. Altså det motsatte av det du påstår.

 

2. Folk som ikke følger landets lover og regler (betale skatt) straffes allerede i dag, har ikke tenkt å endre noe på dette. (Men vil gjerne gjøre slik at de som har minst skal slippe å betale skatt, at de som er rikest og aksjespekulanter betaler mer, og kutte ned på moms)

 

Har kontaktet Rødt og Nord-Trønderlag har faktisk et fylkeslag, ble visst opprettet i fjor en gang, men har vel ikke vert så synlig :p det er et lokallag under som heter Rødt Innherred, omfavner Levanger, Verdal, Steinkjer, Inderøy og Mosvik.

 

Er det noe liv i laget da, så du får gjort noe? Har de noe aktivitet? Aksjonisme? Studiesirkler etc.? Det burde de ihvertfall ha.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...