Gå til innhold

[Avslørt] Konkurranse: Finn den hemmelige beskjeden i min avatar


Anbefalte innlegg

Da har det seg slik at det ligger en beskjed gjemt i avataren min, og i ren Dan Brown-stil (ikke helt) så skal du komme fram til et løsningsord! Jeg kan røpe såpass mye at det er 4 steg du må igjennom for å finne den dypere meningen.

 

For moroskyld, så legger jeg 300, 600, 800, 1000, 1500 kroner i potten til den som finner det ut

 

Dere får ikke flere tips av meg foreløpig, så lykke til!

 

EDIT: Jeg har nå byttet avatar, så det er kun bildet nedenfor man kan løse oppgaven med.

 

post-94621-1268874404,9491_thumb.png

 

 

Løsningen finner du her.

Endret av Abnegation
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi vet følgende: Det er 7x7 ruter hvis vi teller med den som henger litt utenfor. 7x7 = 49.

Tar vi bort én rute (den som henger utenfor) har vi 48. 48 er også tilfeldigvis antallet profeter i jødedommen, og i tillegg kom de med 7 profetier.

Hvis man ser på diskforbruket til bildefila får vi følgende informasjon: 48,0 kB (49 152 byte).

Tar vi en hex-dump av bildefilen får vi følgende tall i 13. og 14. byte (49 48).

Den 49. dagen i den gregorianske kalenderen er 18. februar. På denne dagen ble den kanadiske ishockey spilleren Dick Duff født.

I tillegg vet vi at rutene gradvis blir hvitere hvis vi ser i fra øvre hjørne på venstre side og ned mot høyre.

Videre kan vi merke oss at blått har bølgelengden 440 - 490 nm.

Fargen blå har også mange meninger i forskjellige kulturer. Det kan f.eks. bety at du har en fetish for å ha sex med personer i politiuniform. På Russisk kan blå (голубой) bety homofili.

 

Hvit kan også ha mange meninger. Vi vet at i spektralklassesystemet (astronomi) er hvit i klasse A, som også er TS' første bokstav i brukernavn. Hvit assosieres også med renhet og uskyld.

 

 

Dette fører meg altså til følgende konklusjon:

Trådstarter promoter homofili (blå) blandt jøder (7, og 48), han er sansynligvis jomfru (hvit, ren og uskyldig) og liker The Simpsons (49, Dick Duff). Duff beer er et kjent ølmerke i The Simpsons. Dick bare forsterker mine anelser om promotering av homofili.

Det kan jo også nevnes at denne lenken slutter med 48, og den omhandler AMD. Noe som får meg til å tro at trådstarter er AMD-fanboy

 

Men andre ord, du sier altså: "Jeg synst det er greit at jøder er homofile, jeg er btw. jomfru og liker The Simpsons, ishockey og AMD". Jeg tror avataren din er en slags syk kontaktannonse i gåteform.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Men andre ord, du sier altså: "Jeg synst det er greit at jøder er homofile, jeg er btw. jomfru og liker The Simpsons, ishockey og AMD". Jeg tror avataren din er en slags syk kontaktannonse i gåteform.

 

Fantastisk analyse, GJ! :)

 

Må bare vente på trådstarter for å se om det er korrekt da...

Lenke til kommentar

Det "nærmeste" poenget du hadde (som også var et godt stykke unna), var da du nevnte filstørrelsen.

 

Filstørrelsen... Jeg prøvde å åpne den i notepad, der var det stort sett bare vrøvel, det samme fikk jeg egentlig ut av hexdumpen (ingen budskaper i klartekst). Kan vi da være enige om at det ikke har noe med dét å gjøre?.

 

Har det noe med filnavnet å gjøre?. Jeg finner nemlig en del "stuff" hvis jeg sjonglerer rundt med tallene der. Eller skal jeg bare legge det også på hylla?.

 

Edit: Bare for å safe... Er du i Oakland(94621)?

1268691966582.jpg

 

Er dette dama di (eller liker du hun)?.

Eller bor du i Kolbeinsvik (5394)?.

 

Har det noe betydning om man bruker det store eller det lille bildet?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Filstørrelsen... Jeg prøvde å åpne den i notepad, der var det stort sett bare vrøvel, det samme fikk jeg egentlig ut av hexdumpen (ingen budskaper i klartekst). Kan vi da være enige om at det ikke har noe med dét å gjøre?.

 

Det er er vi enig om ja

 

Har det noe med filnavnet å gjøre?. Jeg finner nemlig en del "stuff" hvis jeg sjonglerer rundt med tallene der. Eller skal jeg bare legge det også på hylla?

 

Tallene kan du også legge på hylla, men filnavnet kan gi et lite hint senere i oppgaven.

 

Edit: Bare for å safe... Er du i Oakland(94621)?

1268691966582.jpg

 

Er dette dama di (eller liker du hun)?.

Eller bor du i Kolbeinsvik (5394)?.

 

Nei, nei og nei

 

Har det noe betydning om man bruker det store eller det lille bildet?

 

Du kan fint klare det med kun det lille bildet, men det ligger mer informasjon i det store bildet

 

Kan også gi et nytt lite hint:

 

Terrorist.

Endret av Abnegation
Lenke til kommentar

Da har vi følgende hint:

 

Man må igjennom 4 steg.

Man må ha datakunnskaper.

Filnavnet kan gi et lite hint senere i oppgaven.

Terrorist.

 

Må si at jeg begynner å slippe opp for ting jeg kan prøve uten å ta et skikkelig skudd i mørket.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Dersom dette er til hjelp for noen:

 

Slik var avataren min før jeg startet med konkurransen:

 

post-94621-1268758653,8373_thumb.png

 

Slik ser den ut nå etter at jeg redigerte den for konkurransen:

 

post-94621-1268874404,9491_thumb.png

 

Det er ikke et møst å sammenligne disse to bildene for å finne ut gåten, men kanskje det hjelper noen litt på vei når de ser hva som er blitt endret. Og nei, filstørrelsen har fortsatt ikke noe å si.

Endret av Abnegation
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...