Gå til innhold

Ønsker et allround-objektiv, hvilket?


Anbefalte innlegg

hei

har en nikon d3000 med nikon 18-55 kitobjektiv og nikon 55-200VR objektiv.

er fornøyd med begge objektivene, men kunne gjerne ha tenkt med et allroundobjektiv, da det ikke alltid passer å bytte.

også var det en kollega som fortalte at de hadde tamron-objektiv på Clas Ohlson

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146119367

 

er dette noe å satse på? eller bør jeg spare og handle noe annet?

hva med blitz?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=148072390

er denne noe å satse på? eller bør jeg spare til sb600? (sb400 ble jeg tipset om å la være da popup blitzen hadde nesten lik effekt)

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektivene du allerede har vil være totalt overlegne den superzoomen du viser til.

 

De eneste superzoomene som har noe å stille opp med mot optikken du allerede har er Nikons egen 18-200mm f/3.5-5.6 VR og Tamrons 18-270mm f/3.5-6.3 VC. Dog er disse best i det midtre sjiktet, og vil ikke være like gode som din 18-55mm i den vide enden og din 55-200mm i den lange enden.

 

Disse koster dog 2,5-3x Tamronen du linker til.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Sigma har jo også en 18-200mm, men som tidligere nevnt er de du allerede har bedre sett under ett. Jeg hadde ikke byttet til en 18-200mm med tanke på det du allerede har. Skulle jeg handlet noe for å supplere eksisterende utstyr, så hadde det blitt en vidvinkel (12-24 e.l) eller noe lyssterk fastoptikk (f.eks 35mm/f1.8).

Lenke til kommentar

takk for info. er vel strengt tatt ingenting som skal skiftes ut, handler egentli om å ha en litt alsidig objektiv uten å måtte skifte hele tiden, da jeg ofte har med kameraet på farten, og ikke bestandig mulighet for å skifte objektiv.

 

hvordan er den blitzen da?

Lenke til kommentar

Hvis du bestemmer deg for den Tamron, anbefaler deg jeg først og se/kjenne på den.

Det jeg har vært litt bort i har vært ekstremt tregt ved zooming. Altså hvis man skal raskt fra 18mm til 150, så kan du glemme det. Måtte litt makt til.

Selfølgelig kan det være bare et jeg har vært uheldig med.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ang. blits er SB600 eit bra alternativ.

SB900 er nok litt dyrt, og har mykje meir eit D3000 ikkje får utnytta like godt som eit større kamera. t.d. biltssnøggleiken.

 

Det med at SB400 er nesten det samme som blitsen på kamerahuset er ganske sant. SB600 er meir å satse på ;)

 

- Gundersen

Endret av BrageGundersen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...