Gå til innhold

BK Nordlys. Noen med erfaring?


Anbefalte innlegg

Min første omgang med nordlys.

Nordlys forsvinner så fort, så dro bare kamera og stativ ut døra fort som fy, så vil ha tilbakemeldinger på selve nordlyset, ikke nabolaget mitt som er i bakgrunnen :tease:

 

Har noen et par forslag til å hvordan ta gode nordlys bilder, og eventuelt etterbehandling? Dette er orginalbilder jeg poster nå.

 

 

Nordlyset er uansett et fantastisk syn når det danser på himmelen :love:

 

Iso: 800

Blender: 2,8

Lukketid: 5 - 13 sec (prøvd med litt forskellig, men husker ikke akkuratt hvilken som ble brukt på dette bildet)

post-211489-1268680174,303_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EXIF sier at du har brukt 6 sekunders eksponeringstid på begge bildene.

 

Nordlys er vanskelig men du har gjort mye rett. Man trenger et kamera med lite støy, et lyssterkt vidvinkelobjektiv og stativ. Så du er langt på vei.

 

Et stort problem er at når nordlyset er i rask bevegelse så mister man definisjonen når man bruke lange eksponeringstider så prøv å ta bilder på forskjellig ISO når det er raske bevegelser. Så kan du sjekke i ettertid hvilke bilder som er best. Jeg tok noen bilder av nordlyset for en stund siden og måtte ned på 0.5 s for å unngå bevegelsesuskarphet.

 

Bortsett fra det så er det tilfeldighetene som er problemet, det er vanskelig å ta gode bilder når man må storme ut og sette stativet på trappa. Det er mulig å forberede seg litt. Det finnes forskjellige websider som kan fortelle om sjansene for nordlys.

 

Her har du informasjon om solutbrudd og annen relavant informasjon: http://spaceweather.com/

Her har du et kart som viser hvor stor sannsynlighet det er for nordlys der du bor: http://www.swpc.noaa.gov/pmap/pmapN.html

 

Når du lærer deg å tolke den informasjonen så vil det bli enklere (men fremdeles vanskelig) å få tatt mer planlagte bilder.

 

Du burde også ta bildene i RAW format og lære deg å etterbehandle dem sånn at du kan få ut nyansene og detaljene best mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Bildet skal ikke være større enn 1280 piksler i den lengste retningen.

 

Forøvrig vil jeg også anbefale deg å bevege deg mye lengre vekk fra hus og annen kunstig opplysning ettersom disse "lys forurenser" bildet en del. Se deg gjerne ut en plass hvor det er fint landskap på dagen, for å så gå tilbake og fotografere nordlyset der.

 

=)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...