Gå til innhold

Hva vise en amerikaner på besøk i norge?


Anbefalte innlegg

I august så får jeg besøk av en kamerat ifra USA. Jeg er dog litt i tvil i hvordan jeg burde planlegge ting og hva man burde vise en utlending som ikke har vært i Norge før. Han skal være i Norge i ei uke.

 

Planen så langt er å vise han rundt i nærområdet der jeg bor (Porsgrunn) og Oslo. I oslo er det vel endel vi kan finne på (slottet, gardens vaktbytte, wigelands parken, etc) men jeg tar gjerne mot forslag siden jeg ikke er så kjent i Oslo.

 

Videre så skal vi ta bilen og kjøre opp til trønderlag der foreldrene mine bor. Han hadde lyst til å se "the norwegian fjords" så vi kan legge ruta om vestlandet istedet for å ta raskeste vei med E6. Men hvilken rute burde vi velge? Og hvilken fjorder burde vi besøke? Vi regner med å legge inn 2 dager på turen opp til trønderlag. Hardangerfjorden er vel kanskje et forslag? Trollstigen? Hva er best? Nesten litt pinlig at man aldri har besøkt slik selv, så kanskje turen blir ganske interessant for meg også :)

 

Mottar alle tips og forslag med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk fra USA er vanligvis elleville etter alt som er over 100 år gammelt. Burde være lett å finne en kirke som er så gammel.

 

Har opplevd det motsatte. Hadde med en til Maihaugen som trodde husene var 100 år og ikke samlet for 100 år siden. Hun ville videre for 100 år gamel hus hadde de da også i USA.

 

Jeg kan ikke skjønne slottet vårt er særlig imponerende for utlendinger, men vaktskifte er muligens noe.

 

For meg ville det vært natrulig å konsentrere seg om det typisk norske. Vikingksipmuseet, Munchmuseet etc, men først og fremst natur og da fjorder. Utfordringen er at en må til vestlandet og det er det ikke alle som liker, men det er mulig å gjøre det raskt og greit med "Norway in a Nutshell".

 

I tillegg er selvsag Bergen verdens beste og vakreste by :thumbup:

Lenke til kommentar

Vi begynner vel i Oslo og Porsgrunn så vi får vel sett litt av Sør Norge. Ellers ønsker jeg litt mere konkrete tips av dere som har vært i Hardanger eller i området rundt-

 

Er det noen spesiell plass man burde se eller er det en konkret vei vi burde følge? Har sett litt på kartet og syns det er vanskelig å planlegge en rute uten å helt vite hva man burde se på.

Lenke til kommentar

Dersom personen er i noenlunde god form er det et absolutt minne for livet å dra ham utpå kjeragbolten. Men turen inn er kanskje ikke for den "sterotypiske" amerikaner.

 

I samme området har du jo også prekestolen som er en lettere tur. Burde være mulig å kombinere dersom du tar veien via Sørlandet og opp til Hardanger.

 

Etter min mening er hardangerfjordene og sognefjorden nok de "beautiful Norwegian fjords" på den andre siden er Lysefjorden (kjerag, prekestolen) mye "villere" for å si det på den måten, med loddrette fjellsider.

 

Dersom du istedenfor å kjøre rundt vil kjøre over fjellet ville jeg lagt turen over hardangervidda og kanskje heller fokusert på sognefjorden før jeg tok turen videre oppover. Turen rundt (altså Sørlandet, og så E39 oppover Vestlandet vil nok ta lengre tid enn 2 dager)

Lenke til kommentar

Vi begynner vel i Oslo og Porsgrunn så vi får vel sett litt av Sør Norge. Ellers ønsker jeg litt mere konkrete tips av dere som har vært i Hardanger eller i området rundt-

 

Jeg er oppvokst ved Hardangerfjorden og mener den er verdt et besøk, men med Trondheim på reiseplanen og bil som fremkomstmiddel blir dette temmelig mye ren transport. I tillegg er nok Geiranger, Flåm og Lysefjorden mer imponerende for en amreikaner utenom fruktblomstringen.

 

Jeg vil anbefale deg å sette fokus lenger nord. Eksempelvis på Geiranger, med Ørnsvingene og historier snørasene i vinter, og og Atlanterhavsveien, så får heller trønderen (?) tåle en tur via Molde :-)

 

Sam

Lenke til kommentar

Vi begynner vel i Oslo og Porsgrunn så vi får vel sett litt av Sør Norge. Ellers ønsker jeg litt mere konkrete tips av dere som har vært i Hardanger eller i området rundt-

 

Er det noen spesiell plass man burde se eller er det en konkret vei vi burde følge? Har sett litt på kartet og syns det er vanskelig å planlegge en rute uten å helt vite hva man burde se på.

Skal du til Sør Norge må du besøke Farsund Kommune :D

Lenke til kommentar

Husk at det er forskjell på Sør-Norge og Sørlandet. Vi snakker om Nord-Norge (de tre nordligste fylkene), Midt-Norge (Nord- og Sør-Trøndelag samt deler av Møre og Romsdal etter en litt ullent definert grense) og Sør-Norge, som er alt sør for denne grensen.

 

Sør-Norge omfatter altså, i tillegg til Sørlandet, både Øst- og Vestlandet.

 

Sørlandet er agderfylkene.

 

 

Lenke til kommentar

Ahh ;)

 

Okei, det jeg vinkler litt imot er å kjøre opp E6 ifra oslo og ta av vestover ifra Dombås. Deretter legge turen imot Geiranger og natte over der eller i molde området.. Dagen derpå ta turen etter kystriksveien imot Trondheim. Man må jo veie det opp imot transport etappe / se mest og dette er vel et halvgreit forslag?

Lenke til kommentar

Jeg vil komme med et litt spesielt forslag, som forutsetter at alle involverte er i stand til å sove i bilen mens den kjøres...

 

Man fremskaffer en tredje person som kjører om natten, slik at man kan forlate Oslo om kvelden, og så kan våkne opp f.eks ved Lysefjorden (Prekestolens fjord) om morgenen. Man vil med denne metoden ha anledning til flere stopp langs vestlandet, og dermed større utbytte av turen.

 

Jeg vil uansett anbefale at du skaffer deg noen gode oversiktskart, og så sjekker avstander/kjøretider/fergeruter, slik at du har oversikten før du stiller på Gardermoen.

 

Når det gjelder reiserute, et forslag:

 

(Evt. første punkt Jæren)...

Lysefjorden (Prekestolen og/eller Kjerag)

Hardanger

(eventuelt) Bergen, hvor man bare besøker den høyeste av Ulriken eller Fløien.

via Voss og Stalheimskleivane til Sogn. (ref kart, da Sognefjordsområdet har _Mye_ å se på...)

Flåmsbanen opp og ned, dersom tid og anledning.

via Sogndal, bresenteret i Fjærland (eller turistferje inn Fjærlandsfjorden)

ved Byrkjelo tar man riksvei 60 og finner Briksdalen (med tilhørende brearm fra Jostedalsbreen)

via Stryn, hvor man kjører opp mot Strynefjellet

i Oppstryn-området ligger også et bresenter (eller noe sånt)

ved Langvatnet (på Strynefjellet) tar man av mot Geiranger

i Geiranger kan man ta turistferje til Hellesylt (eller videre til Valldal)

om man vil ha med Ålesund (og eller Runde) kjører man fra Hellesylt via Sykkylven/Magerholm

i Valldal kan man ta med Tafjord, før man kjører

Trollstigen, ned til Åndalsnes (for fjordens skyld)

før man da evt kjører Romsdalen og E6 til Trøndelag.

Eller, man kjører over Nordmøre...

 

-akr

Lenke til kommentar

Hei

 

jeg har også hatt utenlandsbesøk. Men istedenfor å kjøre til Dombås tok vi av ved Otta. Ruten vi fulgte var:

Oslo-Otta-Geiranger --ferge herfra til Hellesylt 1,5 h gjennom Geirangerfjorden (Viktig med fint vær) - Ålesund - Molde - Atlanterhavsveien - Kristiansund N - og derfra hjem til Trondhjem (Hammersborg).

 

Kan ikke si hvor lang tid det vil ta, ettersom vi også besøkte venner i Volda og på Hitra , altså avstikkere fra hovedruten.

 

Hødepunkter for gjesten var: Geirangerfjorden, Ålesund og muligens Kristiansund ... og ja! Stavkirka i Lom.

 

God tur.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...