Gå til innhold

Noen spørsmål ang Canon EOS 7D


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har noen spørsmål jeg håper noen der ute kan være behjelpelig med å klarne opp i for meg.

 

Først ut et sikkert litt dumt spørsmål for erfarne fotografer der ute,men bær med meg :whistle: ,ser på baksiden av huset at det er en lock knapp i forbindelse med scrollehjulet,om jeg har forstått det riktig så skal dens funksjon være å låse scrollehjulet for utilsiktet bruk under fotografering.

Dette fungerer ikke hos meg,så langt så finner jeg ikke noen områder denne fungerer hos meg,er denne defekt eller har jeg misforstått bruken av denne ?

 

Jeg ser også en del som anbefaler L objektiver til 7D,jeg kjøpte en kit pakke med efs 15-85 objektiv syns så langt at kvaliteten er helt grei,ikke noe direkte negativt når det kommer til kvaliteten så langt,foruten kanskje "litt" plast følelse over den.

Men det som jeg nok kommer til å savne er litt bedre zoom,har derfor lurt litt på å bytte inn dette objektivet med en EF 24-105mm f/4.0L IS USM som jo også står mer i stil med huset ang værtetting etc,vil dette være et "lurt" valg,eller litt vel noob :hmm: .

 

Mvh

Helge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  EF 24-105mm f/4.0L IS USM regnes som et standard objektiv for pressefotografer, men da gjerne på et kamera med mindre crop. Selv føler jeg ofte at jeg stanger mot vidvinkelgrensa når jeg er ute og turister med det objektivet, sånn at jeg må bytte objektiv. Derfor har jeg vurdert å spare til et av de andre L-objektivene. Det er et bra objektiv, men andre med mindre zoomområde skal være enda bedre. 

 

Det er ut til at Ken Rockwell er enig: 

 

It's silly to use this on a 1.6x sensor camera like the Rebels and 30D because 1.) you're paying a premium for large-sensor performance but using only the center of the image, and 2.) 24mm isn't wide on a 1.6x camera: 24mm on a 1.6x camera gives the same angle of view as a 39mm lens does on a 35mm camera. For 1.6x cameras, the excellent 17-55mm f/2.8 IS makes more sense because it weighs less, is one stop faster, has much less distortion and covers what I find to be a more useful range of focal lengths.

 

http://bit.ly/9nCYfu

Lenke til kommentar

Lock-knappen rett under hjulet låser eksponering-kontrollen,Sett kameraet i TV eller AV trykk utløseren halvveis ned og vri på hjulet da ser du på den lille skjermen på oversiden av kameraet streken på linjen "÷ --I--+"nederst på skjermen beveger seg,med den kan du over/under-eksponere bilder.

 

Jeg har faktisk selv 15-85 IS og det objektivet fungerer bra på 7D,ser ingen grunn med og bytte det ut med en 24-105 hvis du trenger mer lysstyrke er det ikke godt nok,prøv heller med en blits.Ta heller og kjøp deg en Canon 70-200 f/4 med eller uten IS,da får du mer brennvidde og samtidlig et av Canons beste zoomobjektiver.

 

Det er ikke alle L-objektivene som er "vanntette"

 

Du burde kjøpe en solblender til 15-85 objektivet ditt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for råd og tips til dere begge,blir nok til at jeg følger opp disse.

 

Hmm siden jeg da kommer til å beholde 15-85 objektivet og ikke bytter det inn så må jeg nok begynne å legge til side en god del penger igjen nå da :roll:,får trøste meg med at det forhåpentlig blir mange blinkskudd i tiden som kommer .

 

Da blir det nok70-200 med IS som du foreslår Nautica,huff jezz kostbar hobby dette gitt :whistle:

Lenke til kommentar

EF 70-200mm f4 IS er et meget godt råd, det er trolig det aller skarpeste zoom-objektivet i denne klassen, uansett fabrikant. Og så er det relativt lett og kompakt sammenliknet med f2.8 utgavene. Litt kostbart ja, men dette er optikk som du vil ha glede av i mange år og som holder seg veldig godt i pris også på bruktmarkedet.

 

Slutter meg også til at 15-85mm er et suverent objektiv på 7D. Selv om jeg hadde EF-S 17-55mm f2.8 fra før så kjøpte jeg min 7D sammen med 15-85mm og det er sistnevnte eller 70-200mm f4 IS som gjerne sitter på kameraet mitt.

 

Jeg er ikke spesielt glad i blits, synes det ødelegger for mye av stemningen, så jeg bruker gjerne rask fastoptikk når lysforholdene er mindre optimale. men må man så må man så jeg har da et par blitser også, om man bruker en eller annen form for diffuser, eventuelt "bouncer" blitsen mot tak eller vegg, så kan jo resultatet bli bra allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...